تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۷
۰
کد مطلب : ۳۱۰۴۷

گفتمان اربعینی شاعران سبب بالندگی ادبیات آئینی می‌شود

گفتمان اربعینی شاعران سبب بالندگی ادبیات آئینی می‌شود
رضا اسماعیلی، شاعر انقلاب درباره نقش شاعران در زدودن خرافات و بدعت‌ها از مراسم و مناسک عاشورایی گفت: یکی از مسائلی که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، راهپیمایی باشکوه اربعین است که محبان اهل بیت(ع) و شاعران و هنرمندان شرکت می‌کنند، یکی از برکات این اقدام تقویت وحدت جهان اسلام است و شکاف‌هایی که میان امت اسلامی وجود داشته، با این اقدام ترمیم می‌شود.
 
وی با تأکید بر سرودن اشعار آئینی فاخر و پرهیز از خرافه در آن افزود: شعر آئینی نه‌تنها باید موضوع دینی داشته باشد، بلکه موضع آن نیز باید دینی باشد و به‌تنهایی موضوع آن کفایت نمی‌کند؛ همچنین به دور از خرافه باشد و شاعر سعی کند آموزه‌های وحیانی را سرلوحه اشعارش قرار دهد و همین امر، میزان و ترازویی برای اشعارش خواهد بود تا از مسیر درست منحرف نشود.
 
این شاعر با بیان اینکه چنین اشعار نابی می‌تواند اسلام ناب محمدی را برای مردم جهان معرفی کند، ادامه داد: در حال حاضر شاعران و اهالی قلم و ادب وظیفه سنگینی دارند؛ چرا که می‌توانند با آثار شایسته خود، نقابی را که فرقه‌های ضاله بر چهره اسلام کشیده‌اند و در مسیر اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی حرکت می‌کنند، بزدایند و آموزه‌های ناب قرآنی را رونمایی کنند تا جهانیان به درک درستی از اسلام برسند.
 
اسماعیلی در ادامه بازتاب پیاده‌روی اربعین در رابطه با شاعران و هنرمندان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در مسیر پیاده‌روی اربعین، تعامل و گفتمانی که افراد به ویژه شاعران و هنرمندان با یکدیگر دارند، سبب باروری و بالندگی هر چه بیشتر ادبیات آیینی می‌شود، همچنین فرصتی فراهم می‌شود تا با فرهنگ عاشورایی از نزدیک آشنا شده و آن را لمس کنند، همچنین خاطراتی که از سفر به همراه می‌آورند می‌تواند منشأ برکات بسیاری باشد.
 
این شاعر راهپیمایی اربعین را تجلی عاشورا و هویت جهان اسلام دانست و بیان کرد: افراد با کوله‌باری از تجارب از این سفر برمی‌گردند و سرودن اشعار و نگارش خاطرات روایتگر این سفر عاشورایی خواهد بود و بر غنای ادبیات خواهد افزود.
وی تصریح کرد: این کار هویت اسلامی ما را آشکارتر می‌کند و کمکی است تا توطئه‌های استکبار جهانی و دشمنان اسلام نقش بر آب شود و بیداری اسلامی، همدلی و همزبانی در جامعه اسلامی بیش از پیش تقویت شود.
 
اسماعیلی یکی دیگر از آثار مهم پیاده‌روی اربعین را فرهنگسازی خواند و گفت: در حال حاضر به این موضوع بیش از سایر مسائل نیازمندیم تا بدعت‌ها و خرافاتی را که به اسلام به ویژه از سوی جریان‌های تکفیری نسبت داده شده، از سیمای نورانی آن بزداییم و شاعران و هنرمندان می‌توانند در این راستا و با حضور در راهپیمایی اربعین و پس از آن با خلق آثار فاخر نقش مهمی ایفا کنند.


انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما