تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۲
۰
کد مطلب : ۳۱۰۲۴

اربعین دل های مردم جهان را به سوی کربلا متوجه می کند

اربعین دل های مردم جهان را به سوی کربلا متوجه می کند
مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج گفت: اربعین یک برنامه طراحی شده در ملکوت است که دل های مردم جهان را به سوی کربلا متوجه می کند.
حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی افزود: حضور اهل سنت، مسیحیان، زرتشتیان و مذاهب مختلف و همچنین ملیت های گوناگون همچون اروپاییان، آمریکاییان و سایر کشورهای جهان در راه پیمایی اربعین نشان دهنده این مساله است که اربعین یک برنامه طراحی شده و مهندسی شده در ملکوت است. 
وی ادامه داد: گرچه تبلیغات و ایجاد تشکیلات برای تسهیل این سفر لازم است اما عامل اصلی این سفر محبت الهی است. 
فرمانده قرارگاه فرهنگی راهیان نور کشور توجه به فرهنگ اربعین و پیاده روی این روز را بسیار مهم برشمرد و گفت: اگر به تبیین جایگاه اربعین نپردازیم به مرور زمان دچار آفت و آسیب می شود و حتی ممکن است منحرف شود، از این رو همگان وظیفه حفظ و حراست از این آیین را دارند. 

** اربعین در سیره ائمه (ع) 
وی افزود: مراسم اربعین برای هیچیک از ائمه معصومین (ع) تشریع نشده و فقط برای سیدالشهدا (ع) برگزار می شود و اولین زائر اربعین نیز جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا (ص) و عطیه کوفی شاگرد امیرمومنان (ع) بودند. 
کارشناس مذهبی گفت: درباره حضور حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در روز اربعین شهدای کربلا اختلاف تاریخی وجود دارد و برخی معتقدند این حضور در اولین اربعین بوده و برخی دیگر می گویند اربعین دوم بوده است و برخی نیز معتقدند چنین حضوری در اربعین اتفاق نیافتاده است. 
وی افزود: امامان معصوم همچون امام باقر (ع) و امام حسن عسکری (ع) سفارش هایی را برای زیارت اربعین به شیعیان دارند و امام یازدهم پنج صفت را برای شیعه ذکر می کنند که یکی از این ویژگی ها زیارت اربعین است. 
تویسرکانی درباره سابقه پیاده روی اربعین گفت: زیارت امام حسین (ع) در منابع دینی نه فقط برای اربعین که برای همه زمان ها توصیه شده و برخی روایات تاکید بر زیارت امام حسین (ع) در نیمه شعبان، بیست و هفتم رجب و شب های قدر دارد و علماء و بزرگان از قدیم بر پیاده روی نجف تا کربلا تاکید داشتند. 
فرمانده قرارگاه فرهنگی راهیان نور کشور از پیاده روی اربعین به عنوان اولین حرکت جهان اسلام برای گشودن باب زیارت امام حسین (ع) یاد کرد و گفت: شکوه پیاده روی اربعین به خاطر ویژگی اربعین است و قبل از مراسم اربعین کسی به زیارت سیدالشهدا (ع) نرفته بود، زیرا اختناق حکومت یزید باعث شده بود کسی جرات نکند به زیارت برود. 

** فتح عظیم در قیام حسینی (ع) 
وی نهضت جهانی سیدالشهدا (ع) را به هفت مرحله تقسیم کرد و گفت: این مراحل شامل عدم اطاعت از یزید، هجرت، روشنگری، استقامت، دفاع مقدس، شهادت و فتح عظیم است که بسیاری به این مرحله آخر توجهی نمی کنند در حالی که امام حسین (ع) در نامه ای که برای بنی هاشم نوشت، بر این نکته تاکید کردند که «هر کسی با من بیاید، شهید می شود و هر کسی همراه نشود، به آن فتح عظیم نائل نمی شود». 
تویسرکانی افزود: فتح یعنی حاکمیت فرهنگی امام حسین (ع) بر جهان، از این رو رجعت یکی از اعتقادات شیعه است و معتقدیم امام حسین (ع) اولین کسی است که رجعت می کند و حتی در برخی روایات از حکومت هزار ساله سیدالشهدا (ع) یاد شده و آن حضرت جهان را با عدالت و فرهنگ خود آشنا می کند. 
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: فتح عظیم با ظهور امام زمان (عج) اتفاق می افتد و اکنون در دوره قبل از فتح عظیم قرار داریم. 

وی افزود: اربعین زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) و نابودی ستمگران، تحقق عدالت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی در جهان، نابودی فرقه های انحرافی و جعلی بشر، خرافات و تحجر و همچنین آزادی انسان ها و زمینه ساز رسیدن انسان به خدا است. 
تویسرکانی با اشاره به عظمت جایگاه پیاده روی اربعین گفت: گاهی برگزاری یک گردهمایی 10 هزار نفری نیازمند مدت ها برنامه ریزی و تبلیغات است اما عظیم ترین اجتماع بشری با حضور 20 تا 25 میلیون نفر به صورت مردمی در کربلا تشکیل می شود. 
این پژوهشگر مذهبی از خدمات ستاد اربعین تجلیل کرد و گفت: خدماتی که امسال به زائران امام حسین (ع) ارائه می شود، قابل مقایسه با سال های قبل نیست، گرچه تعداد زائران نیز هر سال افزایش می یابد اما خدمات پزشکی، امنیتی، رفاهی و سایر خدمات به خوبی انجام می شود. 
وی از تخریب، تهدید و تحریف به عنوان راهکارهای دشمنان برای جلوگیری از فتح عظیم یاد کرد و گفت:‌ تاکنون هیچ مرقد و بارگاهی به اندازه حرم امام حسین (ع) تخریب نشده و سابقه آن به هزار سال می رسد که از دوران عباسیان آغاز شده و تا امروز که دوره وهابیون و گروه های تکفیری است، ادامه داشته است. 
تویسرکانی افزود:‌ دشمنان با این راهبرد به موفقیتی دست نیافتند، از این رو تهدید به کشتن زائران کردند و همیشه راه کربلا ناامن بوده است. گاهی پادشاهان ستمگر، زائران را زندانی می کردند و یا حتی آنان را می کشتند و امروز نیز با عملیات انتحاری دوستداران امام حسین(ع) را تهدید می کنند. 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در بسیج از تحریف به عنوان سومین راهبرد دشمن برای جلوگیری از فتح عظیم یاد کرد و گفت:‌ در این مرحله دشمن تلاش می کند تا با استفاده از علماء و مداحان در اهداف قیام عاشورا انحراف ایجاد کند. 
وی افزود: برخی عالمان شیعه یا اهل سنت دچار تحریف هایی در زمینه هدف قیام امام حسین (ع) شده اند و به همین دلیل وقتی درباره فلسفه قیام سیدالشهدا (ع) پژوهش می کنیم، به ده ها تحلیل می رسیم. 
تویسرکانی همچنین گفت: دشمنان این راهبرد را به یک جریان فکری تبدیل کردند و تا حدودی نیز موفق شدند، از این رو امروز نیز شاهد این تحریف ها هستیم. مثلا بخشی از روحانیت شیعه به تبلیغ قمه زنی می پردازند و شبکه های خارجی نیز نام ده ها مجتهد را در این زمینه ذکر می کنند درحالی که قمه زنی بدعت است و ریشه ای در دین ندارد. 

وی افزود: استاد شهید مرتضی مطهری توانست با سخنرانی های خود و انتشار کتاب حماسه حسینی تا حدودی با تحریف های دشمنان مبارزه کند و ما نیز باید تلاش کنیم پیام خالص امام حسین (ع) را بدون توجه به جناح بندی های حزبی و سیاسی به جهانیان برسانیم. 
پژوهشگر مذهبی تاکید کرد: شیعیان وظیفه دارند با این راهبردهای دشمن مقابله کنند چراکه مدافع حرم بودن در برابر تخریب، زائر حرم بودن در مقابل تهدید و روشنگری پیام حرم نیز مقابله با تحریف است، از این رو در روایات تاکید شده است که شیعیان حداقل سالی یک بار به زیارت سیدالشهدا (ع) بروند. 

 
انتهای پیام /
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما