تاریخ انتشار
شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۹
۰
کد مطلب : ۳۰۹۱۹

شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه راه پژوهش‌های عاشورایی را ترسیم کند

شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه راه پژوهش‌های عاشورایی را ترسیم کند
عبدالحسین طالعی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم درباره کتاب‌های عاشورایی گفت: ماجرای عاشورا یک موضوع بین‌رشته‌ای بوده و مناسبت دینی محض نیست، در این ماجرا رشته ادبیات، هنر، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، گرافیک، ‌روانشناسی و بسیاری از رشته‌های دیگر درگیر آن هستند؛ از این‌رو باید پژوهش‌های میدانی جدی تشکیل و مشخص شود چه کارهایی در این راستا انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه باید پذیرای انتقادات در این زمینه باشیم، اذعان کرد: تاکنون بسیاری از کارها در این حوزه پخته نبوده است، حداکثر نقدی که در حوزه عاشورا انجام شده در باب تحریفات و آسیب‌های عاشورا بوده است که باید در جای خود مورد بحث قرار گیرد، به همین دلیل کاری به رویکرد و یا درست و غلط بودن این نقدها نداریم.
طالعی در ادامه عنوان کرد: سرمایه‌ای که مردم به صورت خودجوش برای عاشورا هزینه می‌کنند و معطل هیچ سازمان و نهادی هم نمی‌مانند، باید دید چگونه می‌شود راندمان کار را ارتقاء داد که در این زمینه کمتر کار شده است؛ در حالی که باید پژوهش‌های بهتری انجام شود؛ چرا که یکسری روش‌ها در این برنامه‌های خودجوش وجود داشته و به صورت روزمره انجام می‌شده و هیچ تفکری نیز برای بهینه شدن آن نبوده است.
 
وی در ادامه عاشورا را سرمایه‌ای معنوی و فرهنگی دانست و تصریح کرد: این سرمایه معنوی و فرهنگی می‌تواند در راستای اصلاح و بهبود جامعه و حل معضلات فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و .... مؤثر باشد، اما به نظر می‌رسد توجه کمی به این موضوع شده و کارکردهای عاشورا مورد غفلت واقع شده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان کرد: عاشورا یک فرهنگ جهانی بوده و منحصر به شیعه نیست، اگر بتوانیم ظرفیت‌های این سرمایه دینی را برای حل معضلات اجتماعی نشان دهیم، بهتر می‌توانیم آن را جهانی کنیم؛ چرا که در جهانی شدن یک فرهنگ درباره کارکردهای آن سؤال می‌شود و ما باید پاسخ روشنی برای آن داشته باشیم.
 
طالعی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عاشورا به عنوان موضوعی بین‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها چه اندازه مورد توجه بوده است، عنوان کرد: در حال حاضر نمی‌توانم پاسخ دقیق و روشنی بدهم. در مجله صحیفه اهل بیت(ع) که از طریق سایت کتابخانه امام حسین(ع) منتشر می‌شود، حدود ۷۰۰ پایان‌نامه درباره عاشورا و امام حسین(ع) منتشر شده است، البته با وجود اینکه این تعداد، همه پایان‌نامه‌ها را شامل نمی‌شود، اما باید محتوای آنها تحلیل شود که این تحلیل‌ها می‌تواند ما را در این زمینه یاری کند که در چه زمینه‌هایی کار شده و چه حوزه‌هایی زمین مانده است.
 
وی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا بیشتر کتاب‌ها به شهادت امام حسین(ع) که برهه کوتاهی از زندگی آن حضرت را تشکیل می‌دهد، پرداخته شده، گفت: این سؤالی است که باید از طریق همین تحلیل‌ها به آن پاسخ داد و براساس آن نقشه علم را ترسیم کرد؛ چرا که در باره سیدالشهداء(ع) از نظر کمّی کارهای بسیاری انجام شده، اما به لحاظ کیفی کار جدی صورت نگرفته است و در این زمینه باید شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای درگیر شدن با اجرایی شدن جزئیات در دانشگاه‌ها، به کلیات سیاست‌های فرهنگی کشور بپردازد و این موضوع نیز مربوط به آنهاست. 


انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما