تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵
۰
کد مطلب : ۳۰۶۵۶
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماهنامه خیمه، جایزه دعبل و نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا، مبتنی بر ایده ای واحد است

ماهنامه خیمه، جایزه دعبل و نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا، مبتنی بر ایده ای واحد است
 سید عباس صالحی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه اولین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا گفت:  هیچ فرصتی به اندازه عاشورا و محرم بی‌بدیل نیست؛ چرا که طی 14 قرن، علاقه‌مندی به امام حسین(ع) تداوم  داشته است. این فرصتی تاریخی است که باید آن را قدر دانست.
 
صالحی  با اشاره به اهمیت موضوع عاشورا گفت: محرم و عاشورا امکان و فرصتی را برای برقراری ارتباط با مکان‌های دینی ایجاد می‌کنند. مکان دینی اهمیت زیادی در تدین و حفظ دیانت دارد.  همچنین این ماه همبستگی اجتماعی در سطح کلان و جزئی ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که محرم و امام حسین(ع) برای نهادهای مدنی فرصت‌سازی کرده است. به این معنی که از طریق محرم و عاشورا به تشکل‌ها و نهادهای مدنی رسیده‌ایم. سهمی که محرم و عاشورا در کارهای عام المنفعه داشته، باید اوج بگیرد و گسترش یابد. مردم به امام حسین(ع) عشقی دارند که از مال خود هم خواهند گذشت.
 
وی در ادامه به کارکرد محرم در اعتلای ادبیات و هنر دینی اشاره کرد و گفت: محرم و عاشورا، فضا را برای اعتلای ادبیات و پژوهش فراهم آورده است به طوری که اگر ما بخواهیم از ادبیات دینی صحبت کنیم، دو مؤلفه محرم و عاشورا جزو هسته مرکزی آن معرفی می‌شوند. این فرصت متمایزی برای شور دینی و عواطف انسانی است. در این برج و باروی زمخت، باید دل هم وجود داشته باشد و این ظرفیت در ماه محرم و عاشورا وجود دارد که انسان مدرن بتواند  از این فرصت‌ها برای صیقل دادن روح و دل خود بهره ببرد.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد یادآور شد: محرم  فرصتی برای انسان بودن است و اگر با این نگاه به محرم و عاشورا نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که باید محرم و عاشورا زنده بمانند .عاشورا با شب چله متفاوت است و  نباید آن را در شکل آئینی، محدود و کوچک کنیم.
 
وی با اشاره به پروژه های فرهنگی چون ماهنامه خیمه، پژوهش های اجتماعیِ منتشر شده در انتشارات خیمه و  جایزه دعبل گفت: مشخص است که فکر و ایده ای واحد در پس همه این برنامه هاست و نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا نیز حلقه ای از این زنجیره است. امیدواریم این سلسله از طرح های فرهنگی فهمی درست از محرم و عاشورا برای جوامع اسلامی و تشیّع فراهم ‌سازد.
 
این نمایشگاه از 5 تا 11مهرماه از ساعت 10 تا 20 فعالیت می کند و بازدید برای عموم آزاد است.
 
در بین ناشران فعال در نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا می توان از خیمه، آرام دل، احسن، امیرکبیر، اطلاعات، دارالحدیث، دلیل ما، جمهوری، دفتر نشر معارف، تهذیب، کمال اندیشه، طوبای محبت، صدرا، قدیم الاحسان، بوستان کتاب قم، وزیر، وحدت بخش، نگاه آشنا و هلال نام برد.
 
[مطالب بیشتر در خصوص اولین دوره نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا]  
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما