تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳
۰
کد مطلب : ۲۹۸۹۸

عدم وجود سخنران در هیئات مذهبی آسیب بزرگی است

عدم وجود سخنران در هیئات مذهبی آسیب بزرگی است
حاج محسن گرسویی در ارتباط با ویژگی‌های یک مداح موفق اظهار داشت: ویژگی یک مداح موفق در مرحله اول تقواست. یک مداح موفق در کنار همه ویژگی‌های ظاهری همانند صدای خوب، بیا ن خوب، لحن خوب و توانمندی در اجرای مدح اهل بیت (ع)، باید تقوای الهی را هم پیشه کند.

پیشکسوت ستایشگری اهل بیت (ع) افزود: تقوا برای همه نوع قشری مفید است. خداوند نیز در قرآن کریم می‌فرماید «ان اکرمکم عندالله اتقیکم». مداح باید هم از نظر باطن و هم از هم نظر ظاهر تقوا داشته باشد. اگر تقوای باطنی را رعایت کند، حالتی معنوی پیدا به دست می‌آورد و اگر تقوای ظاهری را رعایت کند، مداحی‌اش به دل مستمعان و مخاطبان می‌نشیند.

نوآوری باید متناسب با شان و جایگاه مجالس اهل بیت (ع) باشد

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نوآوری باید شان اهل بیت (ع) را حفظ کند، بیان داشت: مقام معظم رهبری مطالبی را با عنوان نوآوری در مداحی بیان فرموده‌اند که این نوآوری باید همه در شان اهل بیت (ع) باشد. نوآوری باید متناسب با قداست و شان مجالس اهل بیت (ع) باشد. بسیاری از مداحان جوان نیز این کار را انجام داده‌اند.

این مداح اهل بیت (ع) یادآور شد: ما باید برای نوآوری خط قرمزی را در نظر بگیریم تا منجر به نوآوری خارج از شأن اهل بیت نشود. نوآوری خارج از شان اهل بیت (ع) نه تنها مفید نیست بلکه ضرر و آسیب نیز در پی دارد.

ضرورت ارتباط مداح با عالم دینی

عدم وجود سخنران در هیئات مذهبی آسیب بزرگی است. این جمله را گرسویی مطرح و اضافه کرد: مداح و ذاکر باید با یک عالم دینی در ارتباط باشد. در چند مصاحبه و سخنرانی هم به این موضوع اشاره داشته‌ام. نقش سخنران در مجلس نیز بسیار موثر است به‌ویژه واعظی که نقشی ولایتی داشته و به قرآن و مکتب اهل بیت (ع) نیز آشنا باشد.

وی افزود: امروزه مردم وقتی برای تفحص در آیات قرآن کریم و آشنایی زیاد با مسائل دینی ندارند و به همین دلیل، سخنران خوب و مؤثر باید این کمبود وقت را جبران کند و مسائل مربوط به قرآن و عترت را برای مخاطبانی که با مشکل کمبود وقت مواجه هستند، شرح دهد.

برپا کردن مجالس سیدالشهدا (ع)؛ بهترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی

گرسویی بهترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان را زنده نگه داشتن و برگزار کردن مجالس سیدالشهدا (ع) دانست و مطرح کرد: در برابر مسائلی مانند تشیع انگلیسی و پروژه نفوذ، وظیفه ما زنده نگه داشتن و بالا بردن بیرق امام حسین (ع) است.

این مداح اهل بیت (ع)، مقام معظم رهبری را مصداق بارز مبارزه با تهاجم فرهنگی دانست و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز حتی در شرایطی که کشور در حالتی بحرانی قرار داشته است، یک بار هم روضه امام حسین (ع) و روضه حضرت زهرا (س) را ترک و تعطیل نکرده‌اند. مجالس اهل بیت (ع) راهگشا هستند. تا وقتی که مردم با اهل بیت (ع) و سیدالشهدا (ع) هستند، از بلایا در امانند.

ولایت پذیری؛ تنها راه نجات از آفات

وی تنها راه نجات از گزندها و بلایا را اطاعت از رهبری و ولایت پذیری معرفی و تأکید کرد: بعد از عنایات خداوند و ائمه معصومین، تدبیرهای مقام معظم رهبری بوده که این کشور را در شرایط بحرانی و حساس حفظ کرده است. تمام جناح‌ها باید کلام رهبری را فصل الخطاب خود قرار دهند. اگر مسئولان دیگر نیز به این موضوع توجه کنند، تمام مشکلات کشور حل می‌شود.

گرسویی در پایان در ارتباط با کیفیت اشعار شاعران جوان ابراز داشت: شعرهای شاعران جوان بسیار قابل تحسین است. اگر دقت کنید، می‌بینید که در دیدار مقام معظم رهبری با شاعران جوان، وقتی که شاعری شعری را می‌خواند، حضرت آقا سر تکان می‌دهند، به وجد می‌آیند و تحسین می‌کنند. شعرای خوش فکر، خوش استعداد و خوش ذوقی داریم و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
مرجع : سازمان بسیج مداحان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما