تاریخ انتشار
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۱
۰
کد مطلب : ۲۶۹۸۰
رضا آشتیانی:

«محمد رسول الله(ص)» نشانگر عطش مخاطبان نسبت به تماشای فیلم‌های دینی است

«محمد رسول الله(ص)» نشانگر عطش مخاطبان نسبت به تماشای فیلم‌های دینی است
رضا آشتیانی، بازیگر و تهیه‌کننده سینما درباره سلیقه تماشاگران سینما اظهار کرد: سال‌هاست که از سلیقه مخاطبان سینما سخن رانده می‌شود. بیشتر این اظهار نظرها نیز مربوط به این امر می‌شود که تماشاگران سینما دیگر پذیرای کارهای دینی نیستند، چون این کارها دیگر مورد پسند تماشاگران نیست. این نوع نگاه از اساس اشتباه است، چون این نتیجه‌گیری به هیچ وجه بر پایه اطلاعات درست و واقعی نیست.

وی افزود: نکته اولی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد این است که مخاطبانی که در این روزها تماشاگران سینما هستند بخش اندکی از مردم را تشکیل می‌دهند و قشر عظیمی از مردم با هنر هفتم فاصله گرفته‌اند. دلیل این امر نیز مشخص است، چون فیلم‌های مورد پسند خود را روی پرده نمی‌بینند و کارهای تولیدی تنها بخش محدودی از تماشاگران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بازیگر فیلم «یوزپلنگ» به توضیح فوق اضافه کرد: صدق گفتار فوق زمانی مشخص ‌می‌شود که بدانیم اکثر فیلم‌هایی که در این چند سال عنوان پرفروش را به خود اختصاص داده‌اند کارهای دینی هستند. برای همین این معنا و مفهوم نیست که کم یا زیاد بودن تماشاگران فیلم‌های دینی را مشخص می‌کند، بلکه کیفیت تولیدات تاثیرگذاری مستقیم به روی تعداد تماشاگران دارند.

کیفیت باید هم در معنی باشد، هم در فرم

آشتیانی با بیان این‌که کیفیت تنها معنی نیست، گفت: برخی مواقع تصور می‌شود که داشتن کیفیت تنها به این معناست که، کار معنا و مفهومی ارزشمند داشته باشد؛ در صورتی که این ویژگی به تنهایی کافی نیست، بلکه باید در ساختار و فرم هم این کیفیت وجود داشته باشد. دلیل این امر نیز این است که توجه به فرم جذابیت به همراه دارد، ویژگی که در سینما اصلی مهم است.

تهیه‌کننده و بازیگر «خاک سرد» ادامه داد: توضیحات فوق را اگر بخواهیم به صورت یک جا در فیلمی تعریف کنیم بهترین مثال، فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» است که این روزها توانسته در جذب تماشاگر موفق باشد. این کار در سینمای ایران نقطه آغازی است برای مسیری جدید. در این راه تازه، سینمای ایران باید معرف درستی برای چهره زیبایی از حضرت رسول (ص) در سراسر جهان باشد.

وی تاکید کرد: نکته جالب درباره این فیلم آن است که، فیلم توانسته یک انرژی مثبت در جامعه ایجاد کند، به نحوی که تنها یک قشر و تفکر خاص تماشاگر این کار نیستند. در ضمن اکثر کسانی که فیلم را دید‌ه‌اند از تماشای این کار اظهار رضایت کرده‌ و گفته‌اند که این کار برای آنها بسیار آموزنده بوده و بسیاری از ناگفته‌ها را برای آنها عیان کرده است.

تاثیرات بین‌المللی فیلم‌های دینی

آشتیانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: درباره تاثیرات بین‌المللی این فیلم سینمایی نیز تا به امروز اظهار نظرهای متعددی را شاهد بوده‌ایم، اما شاخص‌ترین و مهترین آن در این امر متبلور می‌شود که فیلم می‌تواند بسیاری از هجمه‌های نادرست را از بین برده و چهره زیبایی از اسلام را برای جهانیان ترسیم کند.

وی در پایان گفت: پایگاه اصلی سینمای جهان اسلام در ایران است. این نکته نیز یک اظهار نظر متعصبانه نیست، بلکه به راحتی می‌توان دریافت که سینمای کشور ما در حوزه سینما از داشته‌های بسیار قوی بهره برده است. برای همین هم می‌بینیم که فیلم‌های ایران زینت‌بخش جشنواره‌های خارجی هستند. با این توضیح باید از سینما برای فرصت‌سازی بهتر بهره برد تا نقشه بدخواهان اسلام را خنثی کند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما