تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۶۸۷۷

«رستاخیز» هنوز بلاتکلیف است/ دوبله «محمد رسول‌الله(ص)» به عربی و انگلیسی

«رستاخیز» هنوز بلاتکلیف است/ دوبله «محمد رسول‌الله(ص)» به عربی و انگلیسی
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه، ۲۹ شهریور در نشست رسانه‌ای با اشاره به چگونگی ورود به برنامه ششم توسعه در حوزه فرهنگ و هنر گفت: سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری در این حوزه ابلاغ کردند مبتنی بر سه محور اساسی شامل اقتصاد مقاومتی، پیشتازی در عرصه علم و فناوری و تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی است. براساس این سه محور که مبانی سیاست کلی برنامه ششم توسعه به سران سه قوه ابلاغ شده، می‌توانیم به امکانات داخلی کشور تکیه و به مدیریت جهادی و روحیه انقلابی توجه کنیم و امیدواریم وزارت ارشاد بتواند این محورها را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: تأکید رهبر معظم انقلاب بر تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی و تبیین ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس و تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی و ارائه سبک زندگی ایرانی – اسلامی، فرهنگ‌سازی در رابطه با اصلاح الگوی مصرف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور و حمایت مادی و معنوی از هنرمندان، نوآوران، محققان و تولید‌کنندگان آثار و محصولات فرهنگی و حضور مؤثر نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی در فضای مجازی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی و مقابله با تهدیدات در فضای مجازی، توجه ویژه به توسعه و تجلی مفاهیم، نمادها و شاخص‌های هویت ایرانی – اسلامی در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان و توجه ویژه به نقش سازنده آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

نوش‌آبادی ادامه داد: با عنایت به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه مجازی بر تأمین امنیت شبکه ملی اطلاعات و تسلط بر دروازه‌های ورودی و خروجی فرم و پالایش هوشمند و ساماندهی آن، افزایش ظرفیت‌های قدرت نرم و حضور موثر و هدفمند در تعاملات بین‌المللی فضای مجازی، بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی و جلب سرمایه و توان علمی و تخصصی ایرانیان خارج از کشور در توسعه ملی و فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه‌های لازم برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت، هویت‌بخشی به سیمای شهر و روستا و روزآمد کردن معماری ایرانی – اسلامی تأکید شده و از اصول کلی برنامه ششم توسعه با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ است.

وی گفت: اقتدار علمی و فرهنگی در کنار اقتصاد مقاومتی باعث یأس و ناامیدی دشمنان خواهد شد و اقتصاد مقاوم و علم و دانش پیشرفته و روحیه انقلابی از عناصر اقتدار ملی هستند.

نوش‌آبادی تصریح کرد: وزارت ارشاد اجازه نفوذ و رخنه فرهنگی دشمن را در عرصه‌های داخلی که مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر باشد، نخواهد داد و ما اطمینان خواهیم داد که با نظارت کامل در تولید و توزیع محصولات فرهنگی از طریق شبکه‌های رسمی و مجازی با هر گونه تخلفی که بر این حوزه صورت می‌گیرد برخورد قانونی خود را داشته باشیم و اجازه ندهیم فضای فرهنگی کشور به مخاطره بیفتد و ما کاملاً به رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و همچنین به اهمیت برنامه ششم توسعه توجه داریم.

برخورد با متخلفان پیامکی

وی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد که در پاسخ به سؤالی درباره ساماندهی پیامک از طریق وزارت ارشاد بیان کرد: براساس تصمیم شورای عالی فضای مجازی، کارگروه ساماندهی محتوای پیامک‌ها در وزارت ارشاد تشکیل شده و براساس تصمیماتی این کارگروه همه اپراتورها مؤظف هستند به پیامک‌هایی اجازه انتشار دهند که مجوز لازم را از کمیته ساماندهی محتوای پیامکی دریافت کرده باشند و هر پیامک تبلیغاتی کد غیرفعال را برای مخاطبان خود ارسال کند که امکان رد آن وجود داشته باشند.
نوش‌آبادی افزود: هیچ یک از سامانه‌های پیامکی بدون مجوز این کمیته امکان ارسال نخواهند داشت و با متخلفان برخورد می‌شود و بدون رضایت مخاطب کسر از صورتحساب ممنوع است و جرم تلقی می‌شود.

فیلم محمد(ص) رکورد جذب مخاطب را خواهد شکست

وی درباره فیلم محمد(ص) نیز گفت: فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در بسیاری از سینماهای کشور در حال اکران است و یکی از فیلم‌های موفق در جذب مخاطبان بوده و به نظر می‌رسد بتواند رکوردی را در جذب مخاطب به عنوان فیلمی که قدرت صنعت سینمای ایران را به رخ می‌کشد و واجد شاخص‌های فنی و هنری است و با شیوه جدیدی ساخته و تولید شده، بشکند؛ از این رو به دلیل همین قابلیت‌ها اکران جهانی پیدا کرده و بسیاری از کشورها داوطلب اکران آن شده‌اند.

نوش‌آبادی تصریح کرد: با توجه به اینکه این فیلم در حال دوبله و ترجمه به زبان‌های عربی و انگلیسی است به زودی در کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی به نمایش گذاشته می‌شود تا چهره رحمانی پیامبر اکرم(ص) به جهانیان عرضه شود و این فیلم می‌تواند نقش مؤثری در ارتباط با اسلام‌هراسی ایفا کند و دنیا را با فرهنگ اسلامی که خاتم پیامبران است، به تصویر بکشاند و این یک حرکت عمیق اعتقادی به شمار می‌رود.

وی درباره جشنواره اسکار نیز گفت: کمیته ویژه در سازمان سینمایی و بنیاد فارابی تشکیل و محتوای این فیلم بررسی می‌شود و فیلم‌هایی که واجد شرایط باشند و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در اسکار قابل عرضه باشند، شناسایی و معرفی می‌شود و فیلم‌هایی که در این کمیته تصویب و تأیید می‌شود به عنوان نماینده رسمی ایران شرکت داده می‌شوند و فیلم‌سازان غیرایرانی مقیم و غیرمقیم اعم از اینکه پروانه ساخت دارند یا ندارند، مسئولیتی نداریم و فیلم‌هایی را تأیید می‌کنیم که از مجرای این کمیته معرفی شوند.

موانع اکران «رستاخیز» در ایران رفع نشده است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رستاخیز و حضور آن در جشنواره‌های خارج از کشور بیان کرد: در حال حاضر هنوز بحث اکران آن در کشور مشخص نیست و بلاتکلیف است و با توجه به شرایطی که وزارت ارشاد قرار داده تا این فیلم اکران شود و تاکنون این موانع رفع نشده است و امیدواریم پس از اکران در ایران در کشورهای اسلامی هم به اکران درآید و اگر کشوری هم بخواهد آن را در کشورش اکران کند، مانعی برای اکران آن در کشورهای دیگر نخواهیم بود و ممکن است مقرراتی در کشورهای دیگر باشد که متفاوت از قوانین ایران باشد.

نوش‌آبادی با بیان اینکه مانعی برای اکران فیلم رستاخیز در کشور عراق وجود ندارد، افزود: اگر کشوری بخواهد این فیلم را اکران کند مانعی وجود ندارد. بسیاری از کشورها داوطلب اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» هستند و فیلم در حال دوبله به زبان‌های عربی و انگلیسی است.

وی در پاسخ به خبرنگاری درباره لغو کنسرت شهرام ناظری در تبریز گفت: مجوزی برای کنسرت ناظری صادر نشده بود که لغو شود و مخالفتی نیز با صدور مجوز نشده و در موقع مناسب صادر خواهد شد.

شبهات خانه موسیقی در حال بررسی است

نوش‌آبادی درباره تعیین تکلیف شیوه‌نامه موسیقی گفت: پیش‌نویس شیوه‌نامه موسیقی نوشته شده و باید به رؤیت هر دو نهاد وزارت ارشاد و فرماندهی نیروی انتظامی رسیده و به بخش کارشناسی برای بررسی ارجاع شده، شبهات باید رفع شود. ما با شما موافق هستیم که باید کار سرعت گیرد؛ اما پیش‌نویس اولیه آن آماده شده و معاونت مربوطه باید با نیروی انتظامی کار را نهایی کنند.

وی افزود: ارکستر دولتی در فستیوال موسیقی تهران بحث‌هایی است که در جای خود قابل پیگیری است، اما شبهات خانه موسیقی در حال بررسی بوده تا رفع شود و معتقدیم تمام نهادهای دولتی و غیردولتی وابسته و غیروابسته به هنر باید فعالیت‌هایشان شفاف و تصمیمات در چارچوب ضوابط صورت گیرد؛ از این رو امیدواریم شبهات برطرف شود تا خانه موسیقی نقشش را به عنوان مجمع صنفی و نهادهای غیردولتی ایفا کند، اما مانع انجام فعالیت‌ها نخواهیم بود و فستیوال موسیقی جزء برنامه‌های هنری است که ارشاد دنبال می‌کند، امیدواریم با رفع مشکلات فستیوال بی‌حاشیه داشته باشیم.

صحبت‌های وزیر ارشاد در جمع سینماگران تحریف شده است

وی در مورد اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز ملی سینما که گفته بود دلیل کارت زرد گرفتنش از مجلس به خاطر حمایت از فیلم «قصه‌ها» بوده است، بیان کرد: صحبت‌های وزیر ارشاد در جمع سینماگران تحریف شده است؛ چرا که جناب وزیر گفته بود که ما ۲ کارت زرد گرفتیم تا زمینه‌های فرهنگی خود را تقویت کنیم و علاقه‌مندیم خود را هزینه کنیم تا فرهنگ و هنر کشور کمتر آسیب ببیند و در حال حاضر در مجلس صحبتی برای طرح سوال از وزیر وجود ندارد. حرف وزیر این بود که ما حتی حاضریم برای اینکه وظایف خود را انجام دهیم کارت سوم را دریافت کنیم.

نوش‌آبادی ادامه داد: وزیر درباره فیلم «قصه‌ها» به نماینده سؤال‌کننده پاسخ داد، ولی نماینده قانع نشده است، سؤال به هیئت رئیسه مجلس ارجاع شد و هیئت رئیسه هم تصمیم‌گیری خواهد کرد.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به زمان آغاز به کار تئاتر شهر اظهار کرد: ساخت و ساز تئاتر شهر رو به اتمام است و بخش‌هایی از آن تحویل شده که امیدواریم به زودی تمام شود؛ از این رو برای تئاتر فجر مشکلی نخواهیم داشت، ضمن اینکه سالن‌های کمک‌کننده دیگری هم داریم که در این راستا به کار گرفته می‌شوند.

حداقل شرایط برای از سر گیری عمره محقق نشده است

نوش‌آبادی درباره شرایط جدید عمره نیز گفت: وضعیت حج عمره تغییری نکرده و اتفاق خاصی نیفتاده است؛ چرا که دولت عربستان خاطیان را تنبیه نکرده و از سوی دیگر عذرخواهی رسمی هم صورت نگرفته است، از این رو امنیت کافی برای عمره احساس نمی‌شود.
وی یادآور شد: دو حادثه جدید سقوط جرثقیل و ریزش کوه نشان می‌دهد که شرایط لازم برای اعزام حجاج به عمره وجود ندارد و دولت عربستان حتی در حج تمتع هم نشان داد که دچار سوء مدیریت و بی‌تدبیری است و باید گفت؛ حداقل شرایط برای از سر گیری عمره و اعزام حجاج محقق نشده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اختصاص بودجه به معاونت‌های ارشاد پس از برگزاری جشن روز سینما و گلایه اهالی تئاتر نیز بیان کرد: باید تعادل میان اعتبارات و توزیع آن در بخش‌های گوناگون انجام شود به همین دلیل قائل به این هستیم که عدالت فرهنگی در ارشاد درباره توزیع بودجه وجود دارد. سعی می‌کنیم از همه ظرفیت‌ها برای تقویت هنرهای نمایشی استفاده کنیم و باید رشد فرهنگی هنری موزون انجام شود و اهمیت هنرهای نمایشی کمتر از سینما نیست.

درصدد ایجاد موزه مطبوعات مناسب هستیم

نوش‌آبادی درباره اهمیت موزه مطبوعات گفت: اهمیت این موزه بر کسی پوشیده نیست و ایران ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و لازم است موزه‌ای در خوز شأن را داشته باشد، اما جایی که به عنوان موزه مطبوعات افتتاح شد و من در مراسم افتتاحیه آن حضور داشتم، قابلیت چندانی برای این امر نداشته و در جایی مناسب نیز تأسیس نشده است و از سوی دیگر جایگاه تعریف‌شده‌ای نیز از نظر قانونی ندارد که لازم است به موزه مناسب تبدیل شود تا به نماد و نشانه‌ای از قدرت رسانه‌ای مبدل شود؛ از این رو موزه مطبوعات با این شرایط منتفی است و درصدد ایجاد موزه مناسب هستیم.

رصد تخلف از اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

نوش‌آبادی با اشاره به حق دسترسی آزاد در اطلاعات گفت: یکی از تصمیمات مهم در دولت یازدهم، تصویب قانون حق انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات برای مردم بوده که آئین‌نامه اجرایی آن توسط دولت به تصویب رسید و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و بدون هیچ اشکالی اجرایی شده است و یک گام به سمت حقوق شهروندی و دولت الکترونیک محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آن همه نهادها و سازمان‌ها مؤظف هستند اطلاعات سازمانی خود را بر روی سامانه، سایت و پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرار دهند و مردم می‌توانند به اطلاعات غیرمحرمانه دسترسی داشته باشند. همچنین در این راستا کمیسیونی تشکیل می‌شود تا روند اجرای این قانون را با ریاست وزیر ارشاد بررسی کند و چنانچه تخلفی از اجرای این قانون توسط برخی نهادها و سازمان‌ها وجود داشته باشد، این کمیسیون اخبار و گزارشات را رصد و پیگیری و بر رئیس جمهور اعلام می‌کند و با آن برخورد خواهد شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما