تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۶۷۱۷

بررسی سیمای سینمایی پیامبران الهی(ع) در «پنجره»

بررسی سیمای سینمایی پیامبران الهی(ع) در «پنجره»
چندی است که فیلم محمد رسول‌الله(ص) به کارگردانی مجید مجیدی به اکران عمومی رسیده و خود را به صدر پرفروش‌های سینمای ایران رسانیده است. همزمانی این رویداد با اکران فیلم‌های دیگری در مورد حضرت موسی و حضرت نوح (علیهما‌السلام) در سینمای هالیوود طی چند ماه اخیر، بهانه‌ای شد که هنری‌نویسان پنجره، پرونده‌ای را تحت عنوان قصه‌های خاکی تدارک ببینند.

سیدمرتضی فاطمی، سردبیر هفته‌نامه پنجره، دست به قلم برده تا در مورد فیلم محمد رسول‌الله (ص) به کارگردانی مجیدی و هم‌چنین سایر بازنمایی‌های سینمایی از چهره پیامبران در سینمای هالیوود بنویسد.

وی معتقد است بررسی سیر آثار مربوط به پیامبران در سال‌‌های اخیر به‌ویژه در سال گذشته نشان می‌دهد پیامبرانی در هالیوود ظهور کرده‌اند که پیش از آن کمتر در جایی دیده شده‌اند. آثار سال‌‌های اخیر سینماگر غربی، برون‌دادی از نظام فکری و عقیدتی غرب است. او همه‌چیز را در طبیعیات و ماده جست‌وجو می‌کند. سینماگر غربی پیامبرانی می‌آفریند بت‌منی، تا خود بتواند با فهم و علم محدود و زمینی‌اش آن‌ها را درک کند.

قصه‌های خاکی

سال ۲۰۱۴ برای سینمای ایران و جهان سال ویژه‌ای بود. تولید و اکران دو فیلم عظیم «نوح» به کارگردانی دارن آرنوفسکی و «خروج: خدایان و پادشاهان» به کارگردانی ریدلی اسکات در سینمای هالیوود و رونمایی از فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در سینمای ایران، بار دیگر توجه کارشناسان را متوجه ژانر سینمایی دینی کرده است. از این رو هنری‌نویسان پنجره بر آن شدند طی پرونده‌ای چندین دهه تلاش سینماگران ایران و غرب را در تصویرسازی از پیامبران، بررسی کنند.

در این پرونده خبرنگاران هنری پنجره به گفت‌وگو با سیده راضیه یاسینی، مولف کتاب «سیمای پیامبران در سینمای هالیوود و ایران»، حجت‌الاسلام کاظم علوی، نخستین کارگردان روحانی سینما و هارون یاشایایی، تهیه‌کننده کلیمی سینمای ایران نشسته‌اند. علاوه بر این گفت‌وگوها، گزارش‌های جامعی نیز از چهره‌پردازی پیامبران الهی در سینما، برای مخاطبان ارائه شده است.

هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی و سردبیری سیدمرتضی فاطمی، در ۸۴ صفحه، شنبه‌ها روی کیوسک‌های مطبوعات قرار می‌گیرد. بهای این هفته‌نامه ۵۰۰۰ تومان است.

مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما