تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۶۶۳۹

تخصصی‌تر به موضوع تئاتر دینی و کاربرد آن در مناسبات شهری پرداخته شود

تخصصی‌تر به موضوع تئاتر دینی و کاربرد آن در مناسبات شهری پرداخته شود
شهرام سلطانی، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: دغدغه جشنواره «تئاتر شهر» پرداختن به مضامین و موضوعات شهری و فرهنگ شهرنشینی است و اینکه با ایجاد بخشی به نام «تئاتر باران» سعی در استفاده از توصیه‌های دینی در بهبود شرایط زندگی داشته باشیم.

وی گفت: اساساً باید این بخش چنین رویکردی داشته باشد همچنان که انتظار می‌رود با توجه به اینکه «تئاتر باران» زیرمجموعه جشنواره تئاتر شهر است باید از سیاست و اهداف آن نیز تبعیت کند. با وجود این بخش از آنجا که خلأ در حوزه پرداختن به تئاتر دینی احساس می‌کنیم، در دو سالی که این تئاتر برگزار می‌شود، موضوع مورد نظر عمومیت یافته است.

سلطانی تصریح کرد: به نوعی می‌توان گفت که این بخش از جشنواره «تئاتر شهر» جبران مافات است و تاوان بی‌توجهی به موضوعات مربوط به تئاتر دینی را پس می‌دهد و اگر حتی از میان آثار به نمایش درآمده در آن معدود آثاری هم به نقش دین در فرهنگسازی شهر توجه داشته باشند، این جشنواره توانسته است رسالت خود را در این زمینه به انجام برساند.

وی که با کارگردانی نمایش «بلور» در بخش «تئاتر باران» چهارمین جشنواره «تئاتر شهر» شرکت کرده است، گفت: موضوع اصلی که باید به آن توجه کرد و آن را حتی در مورد جشنواره «تئاتر شهر» نیز تعمیم داد، آنکه برگزارکنندگان جشنواره‌های تئاتری باید دست فعالان و کارگردانان تئاتر را به منظور شرکت در این رویدادها باز بگذارند و از همان ابتدا با انتخاب موضوعات و چارچوب‌های دست و پا گیر، ذهن خلاق هنرمندان تئاتر را محدود نکنند.

سلطانی با اشاره به اینکه تئاتر ذاتاً امری دینی و آئینی است، گفت: بی‌شک بسیاری از کارگردانان تئاتر دغدغه پرداختن به تئاتری که مصادیق دینی در آنها وجود داشته باشد را دارند و لذا در ارسال آثار نمایشی به جشنواره‌های تئاتری باید بدون هیچ فرضی این مجال و فرصت به شرکت‌کنندگان داده شود که خلاقیت خود را بروز دهند.

وی تأکید کرد: بخش «تئاتر باران» و سوگواره نمایشی «خمسه» که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران متولی آن است باید پس از برگزاری چند دوره ابتدایی و معرفی جایگاه و مرتبه خود، از دوره‌های آتی تبدیل به بخشی تخصصی شود که در آن سیاست‌ها و اهداف شهرداری تهران در طرح موضوعات دینی که در خدمت موازین شهری قرار گیرد مورد توجه باشد.

سلطانی در پایان گفت: نمایش «بلور» که آن را برای شرکت در بخش «تئاتر باران» کارگردانی کرده‌ام موضوعی دفاع مقدسی را در بافت شهرهای امروزی که روح و معنویت کمتر در آن به چشم می‌خورد، دنبال می‌کند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما