تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
۰
کد مطلب : ۲۶۳۶۹

حذف جشنواره «موسیقی رضوی» خطایی بزرگ در استراتژی فرهنگی است

حذف جشنواره «موسیقی رضوی» خطایی بزرگ در استراتژی فرهنگی است
رضا مهدوی، کارشناس موسیقی گفت: جشنواره بین‌المللی امام‌ رضا(ع) در حقیقت مکانی برای ارائه تمامی آثار فرهنگی و هنری در راستای تبیین و ترویج فرهنگ و سیره رضوی است و اینکه در این میان تنها هنر موسیقی در تعارض با انتقال این مفاهیم ارزشی باشد و مسئولان از برگزاری آن سر باز زنند جای تأمل و تعجب دارد.
وی گفت: موسیقی چه به لحاظ کیفی و کمی از جمله هنرهای تأثیرگذار در پیشبرد اهدافی مورد نظر است که می‌تواند در این مورد خاص نیز در خدمت اهداف دینی و مذهبی باشد و به جریان‌سازی آن کمک کند، اینکه چرا مسئولان تمایلی به پرداختن به این هنر ناب با سابقه طولانی چند هزار ساله که حتی از آن به عنوان هنر نخست یاد می‌شود ندارند، دلایل آن به روشنی مشخص نیست، اما باید بگویم که حذف موسیقی رضوی، خطایی بزرگ در استراتژی فرهنگی است.
مهدوی تصریح کرد: ممکن است به کار بردن آلات و ادوات موسیقی را که لازمه اجرای یک قطعه فاخر است درخور شأن موضوع رضوی ندانند؛ چرا که همچنان در مورد حرمت و یا جایز بودن موسیقی با این شکل و شمایل میان علمای دینی اختلاف نظر وجود دارد، اما پرسش من اینجاست که اجرای سرود که در آن تنها با آوا و شعر سر و کار داریم و خود وجهی از هنر موسیقی است که دیگر اشکالی بر آن وارد نیست، پس چرا چنین بخشی در جشنواره امام رضا(ع) وجود ندارد.

هراس از ورود موسیقی پاپ به جشنواره
مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: به نظر می‌رسد که دوستان مسئول به دلایلی که عرض کردم یعنی اختلاف نظر فقهی که در مورد موسیقی وجود دارد حتی با این دلیل که ممکن است به واسطه برگزاری جشنواره موسیقی رضوی متحمل تذکراتی هرچند کوچک از ناحیه علمای فقهی شوند، از این امر اجتناب کرده و با این فرض که دیکته نانوشته که غلط ندارد، از پرداختن به یکی از مؤثرترین و جذاب‌ترین هنرها در جهت اهداف جشنواره امام‌ رضا(ع) چشم‌پوشی می‌کنند.
این مدرس دانشگاه گفت: وقتی صحبت از موسیقی می‌شود فوراً دو نوع موسیقی، یکی موسیقی سنتی و دیگری موسیقی پاپ به ذهن عام مردم متبادر می‌شود، معمولاً هم صحبت بر سر موسیقی پاپ است که بیشترین خواهان را در میان مخاطبان به ویژه نسل جوان داراست؛ شاید یکی از دلایلی که منجر می‌شود مسئولان از راهیابی موسیقی به جشنواره‌ای همچون جشنواره امام رضا(ع) امتناع می‌کنند، ورود موسیقی پاپ به این جشنواره است که شأن آن را مغایر با موضوعات و مسائل ارزشی و دینی می‌دانند.

استفاده از موسیقی نواحی در منقبت‌خوانی و مولودی‌خوانی
مهدوی افزود: این در حالی است که گونه‌های مختلفی از موسیقی به ویژه موسیقی نواحی که البته شکل فاخر آن را شما در موسیقی خطه خراسان می‌توانید جستجو کنید وجود دارد که یک تنه می‌تواند جشنواره‌ای همچون جشنواره «موسیقی رضوی» را مدیریت کند و حتی آن چنان فراگیر و دارای تنوع باشد که ممکن است در رویدادی همچون جشنواره نگنجد.
وی تأکید کرد: فراموش نکنیم که موضوع امام‌ رضا(ع) یک موضوع ملی و حتی فراملی است و اگر جشنواره‌ای فرهنگی و هنری را برای این موضوع طراحی کرده و در حال برگزاری آن هستیم، این مجال و فرصت باید برای همه اهالی فرهنگ و هنر فراهم شود که هر کدام به شیوه و با استفاده از هنر و تخصص خود به عرض ارادت به آستان قدس رضوی بپردازند، در حالی که با برگزار نشدن جشنواره «موسیقی رضوی» این فرصت را از طیفی از هنرمندان سلب می‌کنیم.
مهدوی در پایان گفت: پیش از اینها تجربه‌های فراوانی را در پرداختن به موسیقی رضوی شاهد بوده‌ایم، این تجربه را به ویژه حوزه هنری بارها از سر گذرانده است آن هم با استفاده از موسیقی نواحی خراسان و فعالان این‌گونه موسیقی که با استفاده از آلات موسیقی محلی، رویدادهایی را همچون منقبت‌خوانی، مولودی‌خوانی و... در مشهد برگزار کردند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما