تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۶۲۸۶

نباید طوری رفتار شود که مردم برنامه دینی را از جناحی خاص بدانند

نباید طوری رفتار شود که مردم برنامه دینی را از جناحی خاص بدانند
آیت الله رضا استادی قبل از ظهر یکشنبه در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت، با بیان این که خداوند از هر عبادتی هدفی دارد، اظهار داشت: هر کاری که انسان انجام می‌دهد با هدف و قصد خاصی است و لازم است پس از انجام آن بررسی کند که آیا به آن هدف نزدیک شده است یا خیر.

وی ادامه داد: ما نماز، روزه و حج انجام می‌دهیم اما به هدف از انجام آنها ادا نمی‌کنیم. هنگامی که ما روزه می‌گیریم به تکلیفمان عمل کرده‌ایم اما می‌دانیم خداوند از واجب کردن روزه هدفی داشته که متاسفانه ما به آن هدف مورد نظر عمل نمی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: درست است که کشور ما در امور قرآنی نمونه است اما نباید فقط به خواندن قرآن و حفظ کردن اکتفا کرد. بیانات قرآن هدفی دارد که باید در پی آن باشیم.

وی خطاب به اعضای شورای بزرگداشت دهه کرامت بیان داشت: شما در برگزاری جشن‌های دهه کرامت در پی تبلیغ و ترویج و حفظ جوانان هستید اما باید این گونه فعالیت‌ها در طول سال باشد و برای آن برنامه ریزی شود.

برنامه فرهنگی به جشن و سخنرانی ختم نشود

آیت الله استادی ادامه داد: نکند برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که فقط به یک جشن و سخنرانی اکتفا شود. باید در تعمیق اعتقادات مردم فعالیت شود و در این زمینه مساجد، صدا و سیا و بسیج نقش دارند.

وی افزود: برای نمونه نباید برنامه ۱۵ شعبان در مسجد مقدس جمکران به گونه‌ای باشد که پس از پایان آن روز در روزنامه‌ها و جراید از کمبودهای آن سخنی بگویند و مسئولی هم از در این زمینه نظری بدهد اما به آن نیاز و مشکل در همان زمان رسیدگی نشود به طوری که پس از یک سال همان مشکل دوباره تکرار شود.

برنامه تبلیغی باید همگانی باشد

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که برنامه‌های فرهنگی باید دارای محتوا باشد، یادآور شد: نمونه یک کار تبلیغی عاشورا است. در آن روز دیده می‌شود که همه مردم مردم، متدین و غیرمتدین و از همه اقشار در این مراسم شرکت می‌کنند. برنامه تبلیغی ما باید همگانی باشد و همه مردم در آن سهیم باشند.

وی افزود: در بسیاری برنامه‌های دینی به درستی عمل نشده و مردم فکر می‌کنند هر برنامه مربوط به جناحی خاص است و برای رفع این مشکل باید برگزار کنندگان به گونه‌ای رفتار کنند که مردم آن برنامه را از خود بدانند و نباید برای نمونه یک مداح از فرد مسئولی تعریف و از دیگری بدگویی کند.

مسئولان مراقب رفتارهایشان با جوانان باشند

آیت الله استادی با بیان این که چهره افراد نشان نمی‌دهد که آن فرد متدین است یا نه، ابراز داشت: مسئولان باید بسیار مراقب رفتارشان با جوانان باشند. برای نمونه اگر جوانی با ظاهری ناآراسته به مسجدی وارد شد نباید از آمدن او جلوگیری کنند. شاید در برهه‌ای از زمان آن جوان با دوستانی آشنا بوده که موجب شده در ظاهرش تغییرات نامتعارفی صورت گیرد اما فردی متدین باشد.

وی با بیان این که بودجه‌ها برای هدفی خاص قرار داده شده‌اند، تصریح کرد: مسئولان برگزاری دهه کرامت باید به گونه‌ای رفتار کنند که هرکدامشان برای دیگران نمونه باشند. یکی از راه‌های درست عمل کردن، تخلف نکردن در بودجه و بیت المال است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: مردم اعمال ما مسئولان را می‌بینند و تا حدی دقیق هستند و دشمن نیز ما را هدف قرار داده و تبلیغات علیه مسئولان می‌کند.

مسئولان گزارش‌های واقعی ارائه دهند

وی با بیان این که کار فرهنگی باید بازده داشته باشد، ادامه داد: هراندازه در برنامه‌های فرهنگی مسئولان نفع مادی نداشته باشند وجهه بهتری در میان مردم دارد.

آیت الله استادی بیان کرد: بیان گزارش از سوی مسئولان باید واقعی باشد. متأسفانه گزارش‌ها ارزش واقعی خود را از دست داده‌اند زیرا گزارش‌های واقعی بیان نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: این که می‌گویند همه چیز در جامعه خوب است، درست نیست زیرا همه چز خوب نیست و ما مشکلات بسیاری داریم. وضعیت دانشگاه، مدرسه و برخی دختران شایسته نیست و خیلی با مطلوب فاصله داریم.

کار فرهنگی نباید به پول گره بخورد

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که کار فرهنگی نباید به پول گره بخورد، افزود: کار ما به پول وابسته نیست و اگر فعالیت فرهنگی وابسته به پول باشد، نتیجه مطلوب را نخواهیم گرفت.

آیت الله استادی عنوان داشت: جوانان بسیار زود تحت تأثیر قرار می‌گیرند و در این میان دختران بیشتر از پسران تحت تأثیر قرار می‌گیرند و از این جهت باید برنامه‌هایی برگزار کنیم که جوانان را جذب کرده و از آفات دور بمانند.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما