تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۰
۰
کد مطلب : ۲۶۲۰۵

حضور ۵۰۰ نفر از ۱۳۰ کشور در ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)

حضور ۵۰۰ نفر از ۱۳۰ کشور در ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)
آیت‌الله محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)  دوشنبه، ۱۹ مردادماه در نشستی خبری به تبیین برنامه‌های ششمین مجمع عمومی و همچنین همایش بین‌المللی امام سجاد(ع) پرداخت.

وی در ابتدای این نشست خبری گفت: در مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان مؤسسه‌ای مردمی و غیر دولتی شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و اجتماعی کشورهای مختلف عضویت دارند که بر اساس اساسنامه تشکیلاتی مجمع، اعضا هر چهار سال یک بار در مجمع عمومی شرکت می‌کنند.

اختری افزود: ششمین مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) از روز جمعه، ۲۳ مردادماه آغاز خواهد شد که نسبت به اجلاس گذشته مجمع یک تفاوت اساسی دارد و آن، برگزاری همایش بین‌المللی امام سجاد(ع) است.

وی اظهار کرد: برنامه‌های این اجلاس روز جمعه با حضور اعضا در نماز جمعه آغاز می‌شود؛ همچنین در این روز اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) با حضور در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب، به مقام حضرت امام خمینی(ره) ادای احترام می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) همچنین گفت: مراسم رسمی ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) روز شنبه، ۲۴ مردادماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز خواهد شد که برای این روز برگزاری سه جلسه عمومی و ۳ کمیسیون تخصصی در نظر گرفته شده است و برای روزهای دیگر همایش، ۵ کمیسیون منطقه‌ای و ۹ کمیسیون موضوعی تشکیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه مراسم اختتامیه ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) سه‌شنبه، ۲۷ مرداد برگزار می‌شود، گفت: در این روز کلیه پیشنهادات و مصوبات اجلاس ششم جمع‌بندی شده و به شورای عالی و دبیرکل مجمع برای پیگیری و اجرای آنها طی ۴ سال آینده ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم به موضوعات بپردازیم طی یک سال گذشته نشست‌های منطقه‌ای در کشورهای مختلف از سوی اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) تشکیل شد تا دید‌گاه‌های خود را برای طرح در اجلاس عمومی جمع‌بندی کنند.

اختری با اشاره به برگزاری همایش امام سجاد(ع) گفت: در این همایش کمیسیون‌های تخصصی تشکیل خواهند شد؛ از جمله کمیسیون صحیفه سجادیه که در این کمیسیون صحیفه سجادیه، تاریخ، سند و کلیه مسائل مربوط به صحیفه مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

وی افزود: در کمیسیون دیگری، رساله حقوقی امام سجاد مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ این رساله مجموعه‌ای از قوانین و حقوق فردی و اجتماعی است که باید در جامعه مورد توجه قرار گیرند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: معتقدیم رساله حقوقیه امام سجاد(ع) بسیار غنی و پرمحتواست که امروز می‌تواند به عنوان منشور حقوق بین‌المللی در جهان و جامعه بشری مطرح شود.

اختری با بیان اینکه سبک زندگی امام سجاد(ع) الگوی مناسبی برای جوامع اسلامی و بشری است، گفت: کمیسیون دیگری به بررسی سبک زندگی و سیره فردی و اجتماعی ایشان را بررسی خواهد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: چهارمین کمیسیون نیز به اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امام سجاد (ع) را بررسی می‌کند؛ پنجمین کمیسیون نیزمیراث علمی آن حضرت شامل شاگردان و اصحاب را بررسی خواهند کرد. در این دوره شخصیت‌های بزرگی حضور دارند که از یک سو به مبارزه با ظلم پرداختند و از سوی دیگر فرهنگ اهل بیت(ع) را در جامعه بیان می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: برای این همایش بیش از ۱۲۰ مقاله ارسال شده است که در اجلاس عمومی مجمع مقالات برتر تجلیل خواهند شد.

اختری به کمیسیون‌های منطقه‌ای ششمین اجلاس عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: این کمیسیون‌ها شامل کمیسیون شرق، غرب و جنوب غربی آسیا، کمیسیون آسیای میانه، قفقاز و ترکیه، کمیسیون کشورهای اروپایی و آمریکایی، کمیسیون کشورهای عربی و کمیسیون کشورهای آفریقایی می‌شود که هر یک از کمیسیون‌ها با حضور اعضای مجمع که در این مناطق ساکن هستند برگزار می‌شود تا به تبیین و بررسی مسائل منطقه‌ای خود بپردازند.

وی ادامه داد: کمیسیون‌های موضوعی اجلاس نیز شامل کمیسیون فرهنگی، تبلیغی و حوزوی، کمیسیون سیاسی، حقوقی و احزاب، کمیسیون اقتصادی و رفاهی، کمیسیون زنان و خانواده، کمیسیون جوانان و دانشگاهیان و کمیسیون رسانه، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

اختری تصریح کرد: در صورتی که شرایط مهیا شود شبکه اجتماعی مجمع جهانی اهل یبت(ع) نیز در این اجلاس اعلام خواهد شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر تعداد کشورهای حاضر در این اجلاس گفت: مجمع جهانی اهل بیت(ع) از ۱۳۰ کشور عضو دارند که در اجلاس ششم نیز حدود ۵۰۰ نفر از مهمان‌ها از این کشورها خواهند بود.
اختری در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در مورد اقدام مجمع جهانی اهل بیت (ع) برای معرفی صحیفه سجادیه و رساله حقوقی امام سجاد(ع) گفت: یکی از رسالت‌های مجمع ترجمه، چاپ و تألیف کتب است که در این زمینه بیش از ۱۸۰۰ عنوان کتاب به ۵۵ زبان مختلف چاپ و منتشر کرده است.
وی گفت: صحیفه سجادیه و رساله حقوقی امام سجاد(ع) نیز در دستور کار ما قرار دارد که تا کنون صحیفه به ۲۵ زبان و رساله حقوقی به ۱۵ زبان ترجمه شده است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: در حاشیه ششمین اجلاس عمومی مجمع نیز نمایشگاهی از آثار مربوط به امام سجاد(ع) برپا خواهد شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما