تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲
۰
کد مطلب : ۲۵۹۷۱

ما چقدر از ماه رمضان بهره برده‌ایم

ما چقدر از ماه رمضان بهره برده‌ایم
آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی، استاد برجسته اخلاق و مفسر قرآن کریم در جلسه هفتگی اخلاق و تفسیر خود، پنجم مردادماه، با توجه به پایان یافتن ماه مبارک رمضان بیان کرد: ماه رمضان، ماه نزول برکات الهی چه زود آمد و چه زود گذشت و این نمونه آیتی است که عمر انسان در حال گذشتن است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه‌ای از سوره عمران، گفت: «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِّأُولِی الْأَلْبَاب» آن آمد و رفت شب و روز، ماه‌ها و سال‌هایی که می‌آید و می‌رود همه نشانه‌هایی برای اندیشمندان که در تفکر و اندیشه هستند است، اما مردم غفلت‌زده که دنبال لذات مادی خودشان هستند چیزی از این نشانه‌ها سرشان نمی‌شود. قرآن هم می‌گوید این نشانه‌ها برای اندیشمندان و خردمندان است که از گذشت روزگار درس می‌گیرند.

وی در ادامه اظهار کرد:امام علی(ع) چنین می‌فرماید که چه با سرعت ساعت‌ها می گذرد و روز تمام می‌شود، روزها می‌گذرد و ماه‌ها تمام می‌شود، ماه‌ها می‌گذرد و سال تمام می‌شود و سال هم می‌گذرد عمر انسان تمام می‌شود؛ پس ما باید بیدار باشیم، بیداری لازم است.

استاد برجسته درس اخلاق با اشاره به اینکه مرگ بی‌خبر سراغ انسان‌ها می‌آید، افزود: ای بندگان خدا همین الان عمل کنید مرگ یک شبه می‌آید و فرقی هم ندارد چند سال‌تان است از بچه ۵ ساله گرفته تا فرد ۳۰ یا ۹۰ ساله ناگهانی سراغش می‌آید و گریبان انسان را می‌گیرد حتی مهلت یک نفس کشیدن هم نمی‌دهد که بتوانی به خود بیایی جوری که حتی نمی‌توانید به خانه برگردید همان سرکوچه می‌افتید. پس الان کار و عمل کنید به حرف اکتفا نکنید که من مسلمان و شیعه هستم، محبت اهل بیت(ع) دارم از شما کار و عمل می‌خواهند، همیشه این بدن سالم نیست، این زبان باز نیست، پس تا می‌توانید عمل کنید.

آیت‌الله ضیاء‌آبادی با مطرح کردن این پرسش که ما چقدر از ماه رمضان بهره گرفتیم؟ اظهار کرد: آنچه قرآن می‌خواهد چیست؟ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ». اینجا قرآن خطابش به مؤمنان و کسانی که ایمان آورده‌اند است و خطاب به کفار نیست، بلکه به ایمان‌آورندگان است؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بگیرید. حال برای چه چیز روزه بگیرید؟ منظور چیست؟ برای این است که خدا خواسته شما با روزه گرفتن متقی شوید و از ماه رمضان تقوا به‌دست بیاورید.

وی اظهار کرد: حال سؤال است که آیا می‌شود انسان مؤمن باشد ولی متقی نباشد؟، نماز می‌خوانید، روزه می‌گیرید اما متقی نیستید، اما خداوند خواسته با روزه‌ای که می‌گیرید متقی شوید؛ خطاب آیه هم با مؤمنان است نه با کفار، ای مؤمنان مؤمن باشید. شما که ایمان آورده‌اید درست ایمان بیاورید یعنی اکنون شما خیال می‌کنید ایمان آورده‌اید، تصور می‌کنید ایمان دارید.

آیت‌الله ضیاءآبادی با اشاره به اینکه مؤمن کسی است که جهاد و مبارزه با هوای نفس خود می‌کند، اظهار کرد: همه ما گرفتار هوای نفس هستیم، آن کسی که جهاد می‌کند هم با مال و هم با جان در راه خدا، او مؤمن است؛ بنابراین روزه تمرین پرهیز از گناه است و برای اینکه پرهیز از گناه به حد تقوا برسد روزه می‌گیریم.

وی با تقسیم‌بندی روزه به دو نوع روزه عوام و خواص، بیان کرد: حال منظور کدام روزه گرفتن است؟ یک نوع روزه، روزه عوام است که این افراد فقط معده خود را از غذا خوردن نگه می‌دارند و چیزی نمی‌خورند، اینکه روزه نیست که از سحر تا افطار معده را خالی نگه داری آن هم در گرمای تابستان، ۱۷ ساعت چیزی نخورید، اما چشم به گناه و زبان به غیبت و بدخلقی است؛ این روزه بهشتی نیست. اما نوع دیگر روزه گرفتن روزه خواص است که علاوه بر امساک معده تمام اعضا و جوارح آن‌ها روزه است و خود را از گناه نیز حفظ می‌کنند. بنابراین، خواستید روزه بگیرید روزه‌ای قبول است که علاوه بر اینکه معده را خالی نگه می‌دارید مراقب اعضا و جوارح هم باشید که گناه نکنید، در منزل با کسی دعوا و بدخلقی نکنید، غیبت نکنید، دروغ نگویید و اگر این‌چنین بود روزه خواص است، اما اگر فقط چیزی نخورید روزه عوام است و روزه عوام کسی را بهشتی نمی‌کند.

استاد برجسته درس اخلاق اظهار کرد: مراقب باشید گرفتار نشده باشید و فکر نکنید که روزه گرفته‌اید و مغرور به روزه گرفتن شوید، اگر روزه گرفتید و اعضا و جوارح شما گناه کرد، باز جای‌ شما جهنم است؛ طرف نماز می‌خواند اما دروغ و غیبت می‌گوید، این نمازخوان نیست و بهشتی نمی‌شود بلکه به طبقه جهنم دروغ‌گویان می‌رود، فکر هم نکنید با یک زیارت و طواف امام رضا(ع) در مشهد همه چیز تمام شده است.

آیت‌الله ضیاء‌آبادی بیان کرد: روزه خواص داشته باشید، روزه‌ای که تمام اعضا و جوارح را حفظ می‌کند نه اینکه فقط معده را خالی نگه دارید، کسی که روزه خواص دارد کسی غیر از خدا در دلش راه نمی‌یابد و جز خدا محبوب و معشوقی ندارد، زن و بچه و بقیه را هم دوست دارد، اما در زیر سایه محبت خدا به‌عنوان محبوب فرعی آن‌ها را دوست دارد. همه روزه‌هایتان روزه عوام نباشد روزه‌ای بگیرید که در آن پرهیز از گناه و تقوا حاصل شود و تقوا ملکه جان شما شود.

وی در پایان گفت: ماه رمضان بهترین فرصت برای تمرین بود، که تمرین کرده تا گناه نکنید و بعد از این تمرین در سایر ماه‌ها نیز باید همین‌طور باشید؛ این‌طور نیست که فقط در ماه رمضان گناه نکنید و بقیه ماه‌ها گناه کنید این کافی نیست که بعد از ماه رمضان باز همانی باشید که بودید فقط یک ماه گناه کردن را تعطیل کرده‌اید، پس متقی باشید.

یادآور می‌شود، جلسه هفتگی اخلاق و تفسیر آیت‌الله ضیاء‌آبادی، پنجم مردادماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد علی بن الحسین(ع) شمیرانات تهران برگزار شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما