تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۰
۰
کد مطلب : ۲۵۹۲۱

«رستاخیز» تأثیرگذاری لازم را نداشت/ معترضان به «رستاخیز» فیلم را ندیده‌اند

«رستاخیز» تأثیرگذاری لازم را نداشت/ معترضان به «رستاخیز» فیلم را ندیده‌اند
علی‌رضا سجادپور، تهیه‌کننده و رئیس سابق اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد درباره حواشی پیش آمده برای فیلم سینمایی «رستاخیز» و شرایط ورود به چنین موضوعاتی چنین توضیح داد: خیلی علاقمند نیستم که درباره این فیلم به طور ویژه اظهار نظر کنم. این مسئله نیز دو دلیل دارد؛ ابتدا اینکه قبلاً در سازمان سینمایی منصب داشتم و ممکن است که این اظهار نظر به معنی چوب لای چرخ مسئولان سینمایی گذاشتن، تعبیر شود و دلیل دوم اینکه فیلم را هنوز ندیده‌ام تا بتوانم اظهار نظر دقیقی در این حوزه داشته باشم. برای همین به صورتی کلی به موضوع می‌پردازم. در این میان تنها به نکته‌ای درباره این فیلم اشاره دارم که نقل قول دوستانی است که سینما را می‌شناسند. آنها اعتقاد داشتند که کار نتوانسته تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

وی در پاسخ به این که چه انتظاری از فیلم عاشورایی وجود دارد، گفت: مهمترین انتظاری که از یک فیلم عاشورایی می‌رود این است که این کارها همچون یک روضه باشکوه عمل کند تا بتواند مخاطب خود را، به ویژه اگر شیعه باشد تحت تاثیر قرار داده و روحش را جلا بخشد، اما این امتیاز را فیلم از نگاه دوستانی که این فیلم را دیده‌اند، نداشت. این افراد نیز تنها از یک قشر خاص نبودند، بلکه در میان آنها هم مخاطبان عادی سینما وجود داشت، هم افرادی که نگاهشان به سینما شکل تخصصی‌تر داشت.

معترضان به «رستاخیز» فیلم را ندیده‌اند

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: درباره فیلم «رستاخیز» باید یک نکته را هم متذکر شد. آن هم این‌که اکثر کسانی که به فیلم معترض هستند هنوز فیلم را ندیده‌اند و تنها طبق شنیده‌ها درباره آن اظهار نظر می‌کنند، همان گونه که خود به چنین موضوعی معترف بودم، اما با این تفاوت که افرادی مثل من نظرشان به روی اکران تاثیر ندارد، اما افرادی دیگرممکن است سخنان‌شان مانع از به نمایش در آمدن کار شود.

تهیه‌کننده فیلم «شکلات تلخ» با بیان این‌که موضوعات عاشورایی در سینما با یک تناقض مواجه هستند، بیان کرد: در تولید چنین کارهایی یک تضاد وجود دارد که نمی‌توان آن را کتمان کرد. اول اینکه نیاز است تا با زبان سینما بسیاری از رویدادهای تاریخی و دینی برای مخاطبان ترسیم شود تا جوانان و نسل آینده بهتر با موضوعات مورد نظر آشنا باشند، اما مطلب دوم که در تضاد با موضوع اول قرار دارد این است که موضوعات حساسیت‌برانگیز باید در سینما تولید نشود تا سبب به وجود آمدن چنین حساسیت‌هایی در هنر هفتم نشود؟!

سجادپور اضافه کرد: این پارادوکس در نظر مراجع تقلید نیز وجود دارد. برای نمونه گروهی از علما با نشان دادن چهره ائمه در فیلم‌های سینمایی مخالفتی ندارند و عده‌ای دیگر آن را حرام دانسته و نسبت به انجام چنین کاری عکس‌العمل شدید نشان می‌دهند. با توجه به بودن چنین فضایی واقعاً امکان فیلمسازی در این حوزه سخت بوده و شاید همین عامل باعث شده تا ما نتوانیم تا به امروز کارهای متعددی در این عرصه داشته باشیم.

نظارت را بر فیلم‌های تاریخی - دینی فراموش نکنیم

وی به توضیحات فوق افزود: نکته دیگر این‌که این فیلم (رستاخیز) با سرمایه بخش خصوصی تولید شده و بخش‌های دولتی در آن ورود نکرده‌اند برای همین شاید نظارت در طول ساخت وجود نداشته و این امر امروز به کار آسیب رسانده است، البته در این زمینه هم باز تناقض وجود دارد، چون کارهای دولتی هم در برخی مواقع با این مشکل‌ها مواجه می‌شود. برای نمونه فیلم شهریار بحرانی (ثارالله) یا سریال «مختارنامه» با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوند و کارشان متوقف یا کوتاه می‌شود.

سجادپور در ادامه بحث برای کاهش حساسیت پیشنهاد کرد: راهی که برای رفع این محدودیت‌ها به ذهنم می‌رسد این است که مسئولان سینمایی و کسانی که اجازه ساخت فیلم‌ها را می‌دهند قبل از دادن مجوز، مشاوره‌های لازم را با مراکز تاثیرگذار مخالف در این زمینه انجام دهند تا کار بعد از ساخت و صرف بودجه‌ای عظیم با مشکل رو به رو نشود، هر چند باز هم تاکید می‌کنم که درباره موضوعات حساسیت‌برانگیزه باز هم ممکن است با رعایت چنین اصلی، حواشی برای کار پیش بیاید، اینجاست که کلمه «پارادوکس» به خوبی معنا پیدا می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: تمام توضیحات فوق ما را به یک نتیجه می‌رساند و آن هم اینکه در نهایت باید یک نگاه و حکم حکومتی پذیرفته شود، به ویژه در حوزه فرهنگ که نظرات بسیار متفاوت است. در این زمینه نیز اصلی‌ترین و برترین دیدگاه آن است که ولی فقیه آن را مورد تایید قرار می‌دهد، چون اگر این گونه عمل نکنیم بعید می‌دانم که دیگر تا سال‌ها کسی به خود این اجازه را دهد که در این حوزه فیلمسازی کند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما