تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۱
۰
کد مطلب : ۲۵۵۶۳

اجرای مجالس تعزیه قرآنی در بخش نمایش‌های آئینی نمایشگاه قرآن

اجرای مجالس تعزیه قرآنی در بخش نمایش‌های آئینی نمایشگاه قرآن
داوود فتحعلی‌بیگی، مدیر بخش نمایش‌های آئینی و سنتی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: همواره یکی از منابع مورد توجه برای تعزیه‌خوانان و نسخ‌نویسان تعزیه قصص قرآن بوده است، همچنان که بسیاری از نسخه‌های معتبر تعزیه متأثر از این قصص به نگارش درآمده و سالیان متمادی به اجرا درآمده‌اند.

وی گفت: به همین دلیل پیشنهاد شد که بخش نمایش‌های آئینی و سنتی که قالب آن اجراهای تعزیه و مجالس شبیه‌خوانی است در جوار نمایشگاه قرآن دایر شود که مورد موافقت قرار گرفت و پیشنهاد دیگر هم اینکه مجالسی در این بخش اجرا شود که متأثر از قصص قرآنی باشد که البته با توجه به مطول بودن نسخ تعزیه و فشردگی برنامه‌های نمایشگاه، تنها قطعاتی منتخب از این مجالس را برای علاقه‌مندان اجرا می‌کنیم.

فتحعلی‌بیگی تصریح کرد: علاوه بر مجالس تعزیه که مرتبط با قصص قرآنی هستند، تلاش کردیم که به فرازی از مجالس تعزیه در مورد تاریخ صدر اسلام و به ویژه زندگی پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) نیز بپردازیم ضمن آنکه برنامه های نقالی و پرده خوانی دینی نیز هر شب در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: البته ایده‌آل این بود که بخش نمایش‌های آئینی و سنتی نمایشگاه قرآن به شکل میدانی طراحی می‌شد و مخاطبان برای تماشای آثار به گرد سکوی اجرا حلقه می زدند که این امر میسر نشد و در جانمایی مسئولان نمایشگاه این مکان برای این امر در نظر گرفته شد و دیگر آن که اگر این بخش کمی به فضای نمایشگاهی که بیشتر مورد تردد بازدیدکنندگان قراردارد نزدیک بود قطعاً در جذب مخاطب موفق‌تر بود.

یادآور می‌شود، بخش نمایش‌های آئینی و سنتی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در پشت مرکز همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما