تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۸
۰
کد مطلب : ۲۵۳۹۷

تلفیق فرهنگ مسجدی و حسینی(ع) عامل جذب جوانان هیأتی به مسجد است

تلفیق فرهنگ مسجدی و حسینی(ع) عامل جذب جوانان هیأتی به مسجد است
حسین هوشیار ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت درباره عوامل جذب جوانان هیأتی به مساجد گفت: ما باید سعی کنیم که مساجد فرهنگی حسینی(ع) داشته باشند و حسینی‌های ما نیز فرهنگ مسجدی، اگر این دو اتفاق با هم رخ بدهد، جوانان جذب مسجد می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه اگر مساجد فرهنگ حسینی داشته باشد و حسینیه‌ها هم فرهنگ مسجدی مشکل جذب جوانان به مسجد حل خواهد شد، افزود: معنای این سخن این است که مساجد ما جوانان پرشور و حال را به بهانه اینکه با شیوه عزاداری‌شان مخالف هستند، طرد نکنند، بلکه اصلاح کنند و مسن‌ترها، پیرمردها و پیشکسوت‌ها با هر بهانه‌ کوچکی جوانان را مورد عتاب و خطاب قرار ندهند.

هوشیار با بیان اینکه اگر ریش‌سفیدان مسجد به اصلاح بیاندیشند و در عین حال نظارت داشته باشند، گفت: در عین حال بگذارند جوانان به داخل مسجد بیایند و بدون محدویت‌های غیر ضروری عزاداری‌شان را انجام دهند.

وی ادامه داد: اینکه حسینیه‌های ما بتوانند فرهنگ مسجد را حسینی کنند، ‌هزاران در باز می‌شود، همچنین حسینیه‌ها مراسم عزاداری را در مسجد انجام دهند و با دعوت از سخنرانان مسجدی و سخنرانی که جوانان را به سمت معارف می‌برند و با تعمق بخشیدن به عزاداری‌ها در حسینیه‌ها در استحکام بخشیدن مسجد و حسینیه کوشا باشند.

این مداح اهل بیت(ع) نقش امام جماعت و هیأت امنا را در جذب جوانان حسینی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: چنانچه منبر از حسینیه حذف نشود و در این راستا به تعمق بخشیدن عزاداری و معرفت حسینی تمهیداتی در نظر بگیرند، جذب جوانان به مسجد شتاب بیشتری می‌گیرد.

وی افزود: مهم‌ترین معرفت حسینی اقامه نماز و امر به معروف است و خود به خود اثر تربیتی آن جذب به مسجد است، ما کم نداریم عزادارانی که در حسینیه عزاداری می‌کنند، ولی در مسجد نماز جماعتشان ترک نمی‌شود، حتی بسیاری از جلساتشان را سالانه مشترک می‌گیرند و مهمان مسجد می‌شوند و گاهی هم مسجد مهمان حسینیه می‌شود، بنابراین باید تلاش شود که حسینیه مسجدی شود و مساجد هم با فرهنگ حسینی رشد کند.

هوشیار خواستار تغییر نگرش به جایگاه خادم مسجد شد و بیان داشت: اگر نوع نگاه به خادم مسجد تنها یک شغل با حقوق کم نباشد و نگاه اصلاح شود، خود به خود خادمان افتخاری بیشتر می‌شوند، همین اکنون هم جوانانی در مسجد حضور دارند که بدون هیچ چشمداشتی کارهایی مانند نظافت مسجد، برگزاری مراسم‌ها، تدارکات، پختن غذا و ... انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر نگاه به مقوله خادمی مسجد تبدیل به یک نگاه فرهنگی شود، همانند آنچه در بحث خادمی حرم اهل بیت(ع) مطرح است که مبتنی بر یک نگاه فرهنگی- معرفتی است، مردم علاقه بیشتری به خادمی مساجد نشان خواهند داد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما