تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۵۳۶۷

ارائه کتاب‌های پرمحتوا و ارزنده، راهی برای جذب جوانان به مساجد است

ارائه کتاب‌های پرمحتوا و ارزنده، راهی برای جذب جوانان به مساجد است
محمدمهدی جعفری، استاد دانشگاه قرآن و حدیث  در پاسخ به این سؤال که آیا حضور جوانان را در مساجد کمرنگ می‌بیند، گفت: بله حضور جوانان در مساجد کمتر شده و البته در همه مراکز مذهبی نسبت به این مسائل با چنین رویکردی مواجه هستیم؛ البته در مراسم‌هایی چون محرم این طور نیست ولی علت این حضور کم در مساجد این است که شیوه ارائه مسائل مذهبی در مساجد درست نیست.

برنده جایزه بیست و ششمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه شیوه ارائه مسائل چه در مساجد و چه بیرون از آن باید با مهربانی و خوش‌رویی صورت گیرد، اظهار کرد: ارائه آثار ارزنده و با محتوا که از کیفیت مطلوب در این باره برخوردار باشند می‌تواند راه حلی در رفع این مشکل باشد. از سویی روانشناسی را باید در ارتباط با جوانان رعایت کنیم، جوانان امروز به طور کلی عجول و بی‌حوصله هستند و اگر با ملاطفت با آنها رفتار نشود از مساجد زده می‌شوند.

وی درباره اهمیت نقش ائمه جماعات در مساجد گفت: مطمئناً نقش ائمه جماعات بسیار پررنگ است. مثالی را در این باره بیان می‌کنم؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شهید مفتح امامت مسجد قبا را برعهده داشتند، من هم در آن زمان نسبتاً جوان بودم و با همه جوانان جمع می‌شدیم و به مسجد می‌آمدیم، علتش هم این بود که ایشان اداره فوق برنامه‌های مسجد را به جوانان سپرده بود.

استاد بازنشسته دانشگاه شیراز با بیان اینکه اگر امام جماعت فرد خوش سلیقه‌ای باشد می‌تواند جوانان را در مساجد جذب کند و یکی از راه‌های جذب استفاده از کتب ارزنده در این باره است، گفت: با این حال هیچ فردی با تفاوت سنی زیاد نمی‌تواند کامل جوانان را درک کند. این خود جوانان هستند که می‌دانند چه برنامه‌هایی برای آنها جاذب است و به چه نوع مطالبی علاقه دارند، گاه ممکن است که مطلبی اصلاً دینی نباشد و به هیچ وجه ربطی به مسجد نداشته باشد، مثل مسائل هنری، تئاتر، فیلم و سایر هنرها که اینها غیر مستقیم به مسائل دینی مرتبط می‌شوند و می‌توانند جوانان را به مساجد و عبادت در خانه خدا دعوت کنند.

مترجم و شارح برگزیده نهج‌البلاغه در پایان با ارائه پیشنهاداتی برای جذب جوانان به مساجد عنوان کرد: ‌ارائه خوب، زیبا و باسلیقه مباحث در مساجد، جوانان را جذب می‌کند. این روزها که جوانان با اینترنت سرشان شلوغ است،‌ می‌توانیم در مساجد، کافی‌نت ترتیب داده و به بهانه حضورشان، برنامه‌های خوبی برای آنها بگذاریم. به این صورت، هم کارهای درسی را انجام می‌دهند و هم به کارهای هنری و مذهبی مورد علاقه خود - به طور غیر مستقیم و مستقیم ـ می‌پردازند. همچنین برای حضور جوانان در مساجد باید اعتماد آنها را جلب کنیم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما