تاریخ انتشار
شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۵۰۱۴

حضرت علی اکبر(ع)؛ آینه تمام‌نمای پیامبر(ص)

حضرت علی اکبر(ع)؛ آینه تمام‌نمای پیامبر(ص)
حضرت علی اکبر(ع) فرزند بزرگ امام حسین(ع) در مدینه متولد شد. مادر بزرگوار ایشان لیلا دختر ابى مره می باشد. وی زمانى چند در خانه امام حسین(ع) به سر برد و روزگارى در زیر سایه حسین(ع) بزیست. لیلا براى امام حسین(ع) پسرى آورد، رشید، دلیر، زیبا، شبیه ترین کس به رسول خدا(ص) رویش روى رسول، خویش خوی رسول، گفت وگویش گفت وگوى رسول خدا(ص)؛ هر کسى که آرزوى دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا مى نگریست تا آنجا که پدر بزرگوارش می  فرماید: «هرگاه مشتاق دیدار پیامبر مى شدیم به چهره او مى نگریستیم».

حضرت علی‌اکبر در کربلا حدود ۲۵ سال داشت.برخی راویان سن ایشان را ۱۸ سال و ۲۰ سال هم گفته اند. او اولین شهید عاشورا از بنى هاشم بود. شجاعت و دلاورى حضرت على اکبر(ع) و رزم آورى و بصیرت دینى و سیاسى او، در سفر کربلا بویژه در روز عاشورا تجلى کرد، امام‌حسین(ع) در روز عاشورا بیان فرمودند: «این جوان برومند آینه تمام‌نمای ظاهر و باطن رسول خدا(ص) و شبیه‌ترین افراد به ایشان بوده است و هرگاه خاندان اهل‌‌بیت(ع) برای چهره و خلق‌و‌خوی پیامبر‌گرامی‌اسلام(ص) دلتنگ می‌شدند، به چهره و رفتار علی‌اکبر(ع) نگاه می‌کردند.».

روز عاشورا نیز پس از شهادت یاران امام، اولین کسى که اجازه میدان طلبید تا جان را فداى دین کند او بود. اگر چه به میدان رفتن او بر اهل بیت و بر امام بسیار سخت بود، ولى از ایثار و روحیه جانبازى او جز این انتظار نبود. وقتى به میدان مى‏رفت،امام حسین(ع) در سخنانى سوزناک به آستان الهى، آن قوم ناجوانمرد را که دعوت کردند ولى تیغ به رویشان کشیدند، نفرین کرد. على اکبر چندین بار به میدان رفت و رزمهاى شجاعانه‏اى با انبوه سپاه دشمن نمود.

پیکار سخت، او را تشنه‏ تر ساخت؛ به خیمه آمد. بى آنکه آبى بتواند بنوشد، با همان تشنگى و جراحت دوباره به میدان رفت و جنگید تا به شهادت رسید. حضرت على اکبر، نزدیکترین شهیدى است که با امام حسین(ع)دفن شده است. مدفن او پایین پاى اباعبدالله الحسین(ع) قرار دارد و به این خاطر ضریح امام،شش گوشه دارد.

حضرت علی اکبر(ع)؛ نمایانگر خصوصیات یک جوان مسلمان

حجت ‌الاسلام والمسلمین صباحی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آستانه اشرفیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از گیلان، با اشاره به نامگذاری میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، اظهار کرد: در اسلام به توجه به جوان و نوع تربیت آن خیلی سفارش شده و از آیات و روایات متعدد درمی‌یابیم که هیچ دینی مانند دین اسلام جوان و جوان‌گرایی را مورد توجه قرار نداده است.

وی با اشاره به اینکه باید جوانان را به کار خیر دعوت کنیم، چراکه می‌بینیم جوانان با شور و شعف خاصی به کارهای خیر علاقه نشان می‌دهند، تصریح کرد: امروز دشمن آماده سرقت ذهن و فکر جوانان ما است و اگر ما تربیت دینی را مد نظر قرار ندهیم و الگوهای مناسب برای او معرفی نکنیم، دشمنان با الگوسازی غلط جوانان ما را به سمت خود می‌کشند.

رئیس تبلیغات اسلامی آستانه اشرفیه یادآور شد: هرکس در جوانی تقوا را پیشه کند، در قلب او دین و دینداری مانند کسی که نقشی را در سنگی حجاری می‌کند پایدار باقی می‌ماند در حالی که اگر در سنین بالا بخواهد تقوا داشته باشد مانند کسی است که روی آب می‌نویسد و مسلما پایدار نخواهد بود.

حضرت علی اکبر؛ بهترین الگو برای نسل جوان

حجت الاسلام والمسلمین حسین پور، مدرس دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار ایکنا از گیلان در خصوص شخصیت حضرت علی اکبر(ع)، گفت: حضرت علی اکبر(ع) خلقا، ظاهرا و باطنا شبیه پیامبر بزرگ اسلام(ص) بود و همیشه در محافل جوانان روایاتی از آن حضرت می‌خواند تا آنجا که ایشان را به نام محدث می‌شناختند.

این کارشناس دینی ادامه داد: از ابتدای جوانی آثار عظمت و جلالت و انوار فضایل از سیمای مبارکش می‌درخشید و بخشش نبوی از وجودش می‌ریخت و در مجد و شرافت و بزرگواری، رسول اکرم(ص) را به یاد می‌آورد.

وی تصریح کرد: ایشان دارنده اخلاق پسندیده مانند اخلاص، شجاعت، کرم، بردباری، خوشرویی، نرمش و انعطاف، خشونت و قاطعیت در راه خدا و دوری از پستی‌ها و رذایل بود؛ حضرت علی اکبر(ع) همچون ائمه طاهرین(ع) دارای مقام عصمت است و این از فضل خدای تعالی دور نیست که انسانی کامل و منزه از هر عیب و خطا بیافریند.

حجت‌الاسلام حسین پور خاطرنشان کرد: جوانان ما باید از حضرت علی اکبر(ع) الگو بگیرند چراکه ایشان از هر جهت نمایانگر خصوصیات یک جوان مسلمان هستند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما