تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۴۶۳۷

با نماز اثرگذار می توان اخلاق را در جامعه ترویج داد

با نماز اثرگذار می توان اخلاق را در جامعه ترویج داد
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از فعالان نماز که ظهر امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به جایگاه نماز و اثرات آن گفت: نماز ارتباط قلبی انسان با خداوند بلندمرتبه است و هرچه کیفیت آن بهتر باشد ارتباط انسان با خدا نیز قوی تر می شود، امیدواریم خدا به همه ما توفیق دهد که این وظیفه واجب با حضور هرچه بیشتر و بهتر انجام دهیم.

وی افزود: نماز باید به گونه ای باشد که انسان را به سوی فضایل اخلاقی رهنمون کند و نماز موجب دوری انسان از فساد و فحشا و منکر شود و آدمی با خواندن نماز به گونه ای شود که همه فضایل اخلاقی در او متجلی و گناه و زشتی ها از او دور شود.

جنتی تصریح کرد: آنچه که در قرآن کریم و آیات بسیاری پیرامون نماز دیده می شود بحث اقامه نماز است که باید به این موضوع نیز توجه شود. بر همین اساس وظیفه ای که بر دوش دولتمردان است بحث ترویج اقامه نماز در جامعه بوده به گونه ای که همه از زشتی ها دور شوند و معروف در بین مردم استقرار یابد.

وی افزود: هدف خواندن نماز اول وقت و بدون کیفیت نیست بلکه باید در بین آحاد جامعه نمازی ساری و جاری شود که در روحیات آنها تاثیرگذار باشد. اکنون که در فضای پاک جمهوری اسلامی ایران تنفس می کنیم باید برای تجلی روح معنوی و اقامه نماز تلاش بیش از پیش داشته باشیم.

وی تصریح کرد: وقتی به آیات نماز در قرآن کریم نگاه می کنیم وظیفه عموم انبیای الهی برپایی اقامه نماز در جامعه بودیم زیرا بر اساس آن ارزش ها استقرار خواهد یافت. در برخی از آیات قرآن کریم پس از نماز به بحث انفاق، زکات، صبر، خشوع و ... اشاره می کند که این موارد نیز در جای خود قابل اهمیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امروز متاسفانه نماز آثار واقعی خود را در جامعه نگذاشته و اگر در بین مردم امانتداری، وفای به عهد، نقض عهد در معاملات، دروغگویی، فسادهای مالی و اداری رواج یافته نتیجه همین موضوع است لذا باید با توسعه نماز اثرگذار مروج فضای اخلاقی در بین مردم باشیم.

جنتی با اشاره به لزوم بهره مندی از فرمایشات رهبری در حوزه نماز گفت: یکی از راهکارهای اشاعه و ترویج نماز در جامعه سرلوحه قرار دادن عصاره فرمایشات رهبری پیرامون نماز است که باید همه به آن مراجعه و در آن تدبر کنند. مقام معظم رهبری با دید روشن و فقاهتی که دارند مطالبی را پیرامون موضوع نماز مطرح کرده اند که باید همه سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی عنوان کرد: ما دولتمردان در موضوع نماز با توجه به وظایفی که بر عهده داریم آیین نامه ای ابلاغ شده و همه دستگاه ها برای اجرای آن الزام اداری دارند.

وی افزود: نکته دیگر این است که قانون به هر میزان که به ما اجازه دهد اعتبارات پیرامون گسترش نماز و این فضا از طریق ابزارهای مختلف همچون کتاب و دیگر منابع خواهیم پرداخت.

وی عنوان کرد: تشکیل منظم شوراهای اقامه نماز از دیگر برنامه های ماست که به عنوان وظیفه دینی و اداری مطرح است که باید در این جلسات تصمیمات اجرایی و مورد نظر اتخاذ شود.

جنتی عنوان کرد: نکته دیگری که پیرامون بحث نماز مطرح است و به خود ما مسئولان برمی گردد آن است که در لحظات نماز کار را تعطیل کنیم همچون که شهید بهشتی در لحظه نماز بلافاصله کار خود را تعطیل می کردند و شایسته است مسئولان به عنوان الگوهای جامعه خود به این امر مهم توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: شایسته است شورای نماز هر شش ماه یک بار گزارشی از فعالیت های خود به دبیر ستاد اقامه نماز ارایه دهد تا ما با جمع بندی های این حوزه نقاط ضعف و قوت را احصا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه نماز باید از آدم های فهیم و کارآمد بهره مند شویم تا خدای ناکرده در توسعه و ترویج این امر خطیر شاهد کاستی نباشیم.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما