تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۹
۰
کد مطلب : ۲۴۵۰۹

حضرت زینب (س) راوی خطبه‌های مادر

حضرت زینب (س) راوی خطبه‌های مادر
حجت‌الاسلام سیدمحمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: حضرت زینب (س) از بانوان برجسته اسلامی و فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است که جایگاه بسیار رفیعی در اسلام دارد.

حضرت زینب (س) از علم خدایی برخوردار بودند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت زینب (س) از علم خدایی برخوردار بودند، بیان داشت: در خصوص جایگاه حضرت زینب (س) همین مقدار بس که امام زین العابدین (ع) به آن بانوی بزرگوار می‌فرماید: «اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة؛ شما بانوی دانشمندی هستید که علم را از کسی نیاموختید و بانوی فهمیده‌ای هستید که بشری شما را درک نکرده است».

حجت‌الاسلام غروی اظهار کرد: قبل از واقعه عاشورا زمانی که حضرت زینب (س) در مدینه حضور داشتند از موقعیت ویژه‌ای برخوردار بودند به طوری که مردم مدینه خدمت ایشان می‌رسیدند و سوالات دینی خود را می‌پرسیدند.

حضرت زینب (س) راوی خطبه‌های مادر

وی یادآور شد: حضرت فاطمه (س) دو خطبه مهم و تاریخی دارند که مفاهیم بلند را در ارتباط با معارف الهی و اهل بیت (ع) در مسجد ایراد کردند و هر فردی که قصد دارد به مقام علمی آن حضرت پی ببرد باید این دو خطبه را مطالعه کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت زینب با وجود این که پنج الی ۶ سال بیشتر نداشت، ناقل و راوی دو خطبه حضرت فاطمه (س) است به گونه‌ای که ابن عباس در روایات خود در مورد خطبه‌های حضرت فاطمه می‌گوید که راوی من عقیله بنی هاشم زینب (س) است.

حجت‌الاسلام غروی با اشاره به این که بعد از واقعه عاشورا، حضرت زینب (س) در اسارت دو خطبه بسیار تاریخی ایراد کردند، ابراز کرد: در تاریخ آمده است زمانی که حضرت زینب به دروازه کوفه رسیدند، ۲۰ هزار نفر جمعیت در آنجا بود و زمانی که آن حضرت اشاره می‌کند که مردم سکوت کنند، نفس‌ها در سینه‌ها می‌ماند و حتی شتران از حرکت باز می‌ایستند.

کمال سخنوری در خطبه‌های حضرت زینب (س)

وی با اشاره به این که حضرت زینب (س) سخنرانی بسیار تکان دهنده‌ای در کوفه داشتند، اظهار داشت: آن حضرت با کمال سخنوری به افشاگری و رسوایی یزید و یزیدیان پرداخت، به گونه‌ای در مقاتل از بشیربن خزیم اسدی آمده است که تا آن روز زن باحیایی همچون زینب (س) سخنورتر ندیدم، گویا کلمات را با زبان گویای امیرالمومنین (ع) جاری می‌کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: حضرت زینب (س)، سفر کاروان اسرای کربلا را در رفت و برگشت مدیریت کرد و عزت اهل بیت (ع) را از آغاز تا به انجام حفظ شد و اگر مسأله اسارت آن بانوی بزرگوار نبود چه بسا قضیه کربلا این گونه گسترش نمی‌یافت.

تأثیرگذاری حضرت زینب در بیدارسازی مردم

حجت‌الاسلام غروی تصریح کرد: حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا نقش تأثیرگذاری در بیدارسازی مردم داشت و آنجایی که خطری متوجه امام چهارم شد، خود را سپر بلا قرار داد.

وی با بیان این که حضرت زینب (س) جایگاه والایی در میان اهل بیت (ع) دارد، گفت: حضرت زینب (س) می‌تواند از جهات مختلف برای زنان جامعه الگو باشد، این بانوی بزرگوار در عین این که ضرورت دارد حضور اجتماعی پیدا کند، با کمال حیا و حفظ عفت و حیا در مقابل دشمنان مقاومت می‌کند.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما