تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۲
۰
کد مطلب : ۲۴۳۵۵

مشارکت ۵۰ هنرمند چیره‌دست استان مرکزی در ساخت «باب‌الشریف» حرم حضرت ابوالفضل(ع)

مشارکت ۵۰ هنرمند چیره‌دست استان مرکزی در ساخت «باب‌الشریف» حرم حضرت ابوالفضل(ع)
مهدی زندیه وکیلی، رئیس ستاد عتبات عالیات استان مرکزی گفت: باب الرأس حرم حضرت ابالفضل (ع) توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات و به همت مردم شریف و عاشق اهل بیت(ع) استان به ویژه شهرستان‌های ساوه و زرندیه از محرم سال ۹۲ در شهرستان ساوه آغاز و پس از ۱۸ ماه در اواخر سال ۹۳ پایان یافت.

وی افزود: در ساخت این پروژه ۵۰ نفر از هنرمندان چیره دست رشته‌های مختلف هنری از جمله قلمزنی‌، میناکاری، نجاری، زرگری‌، گره چینی، معرق، خاتم کاری و مونتاژ مشارکت داشته‌‌اند.

زندیه‌وکیلی ادامه داد: ابعاد باب‌الرأس الشریف حرم حضرت عباس(ع) ۲۵/۴ متر ارتفاع و به عرض ۸۴/۲ و در دو لنگه است.

وی گفت: جهت ساخت باب‌الرأس بیش از سه کیلوگرم طلا، ‌هفتصد کیلوگرم مس و چهار و نیم مترمکعب چوب ساج برمه از مناطق شیعه‌نشین که مقاومت آن در برابر موریانه و رطوبت بیش از سیصد سال تخمین زده شده، استفاده شده است.

این مقام مسئول اظهارکرد: وزن نهایی این درب یک تن و هشتصد کیلوگرم و هزینه ساخت این پروژه ۸ میلیارد ریال بوده که تماماً از محل نذورات و هدایای مردمی تأمین شده است.

این مقام مسئول در پایان بااشاره به اینه که طرح مینایی که در این درها به کار رفته به ‌صورت گل و بوته و تذهیب و خطاطی به روش پرداز است و مضامین آن اسامی و القاب حضرت اباالفضل(ع)، آیات مقدس قرآن کریم و همچنین اشعاری در وصف قمربنی هاشم است، یادآورشد: این درب در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) در مصلی امام علی(ع) شهرستان ساوه رونمایی شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما