تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۶
۰
کد مطلب : ۲۳۶۵۵

ساماندهی دیوارنگاری‌های شهر با طرح‌های مرتبط با مقام حضرت زهرا(س)

ساماندهی دیوارنگاری‌های شهر با طرح‌های مرتبط با مقام حضرت زهرا(س)
نشست خبری با موضوع طرح استقبال از بهار ۹۴ پیش از ظهر امروز، دوشنبه ۱۸ اسفندماه، با حضور جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این سازمان برگزار شد.
کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، با اشاره به رویکرد اصلی سازمان در فعالیت‌های زیباسازی شهری اظهار کرد: سازمان زیباسازی شهر تهران همچون سال گذشته دو رویکرد را در فعالیت‌های خود قرار داده است که می‌توان به پیرایش شهری و هنرهای ماندگار و فاخر اشاره کرد.

وی افزود: ما تلاش‌مان این است که اثری هنری در سطح شهر نصب شود که از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و اغلب آثاری که هنرمندان در حال ساخت آن یا آماده برای اجرا هستند، در قالب فراخوان ملی و گذشتن از چندین مرحله داوری است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: نزدیک به ۱۵ عنوان رونمایی از آثار مکتوب خواهیم داشت؛ چرا که معتقدیم مهم‌ترین وظیفه ما تغییر رویکرد به نگاه مفهوم زیبایی‌شناسی است و متأسفانه هنوز این مفهوم به درستی فهم نشده است و مسیرها را به اشتباه طی می‌کنیم.

کامیاب اظهار کرد: بیش از ۱۶۰ اثر حجمی را طی دو ماه آینده در سطح شهری نصب خواهیم کرد و این آثار از جمله آثار برگزیده دوسالانه مجسمه‌سازی هستند.
وی بیان کرد: ۹ اثر برگزیده جشنواره ساعت‌های آفتابی در سطح شهر نصب خواهند شد. همچنین فراخوان دیوارنگاری اعلام شد که نزدیک به یک هزار و هفتصد اثر به دبیرخانه ارسال و از مجموعه آن ۲۰۰ اثر نهایی شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: نزدیک به ۱۶۰ هزار متر مربع از دیوارنگاری سطح شهر تهران را ساماندهی خواهیم کرد و سازمان زیباسازی قصد ندارد دیوارنگاری جدید را انجام دهد بلکه به ساماندهی دیوارهایی خواهد پرداخت که بر اثر آب‌وهوای نامساعد آسیب دیده‌ و یا فرسوده شده‌اند.
وی افزود: ۴۵۰ طرح گرافیک به سازمان رسیده که از این میان ۴۰ طرح برگزیده با موضوعات مرتبط با مقام حضرت زهرا(س) و مناسبت بهاری انتخاب و در سطح شهر اجرایی خواهد شد.
کامیاب اظهار کرد: امسال شاهد برگزاری دومین جشنواره پلاک بهاری با هدف مشارکت همه مردم در زیباسازی، ویرایش و پاکسازی نمای خانه‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: آئین پایانی جشنواره مبلمان خلاق عصر روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه در برج میلاد برگزار خواهد شد و از میان آثار رسیده ۳۸ اثر برگزیده شده که سفارش ساخت آنها را داده‌ایم و در ایام بهار در سطح شهر نصب خواهد شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: نگارگذرها یا گالری‌های خیابانی عنوان دیگر برنامه سازمان به شمار می‌رود و هدف از اجرای این برنامه به میدان آوردن آثار گالری‌ها به خیابان‌های سطح شهر است.
وی با اشاره به برنامه نورپردازی در سطح شهر تهران در ایام نوروز گفت: میدان ۱۷ شهریور، میرداماده، محور چهارراه جمالزاده تا چهارراه ولیعصر(عج) و بخشی از میدان ولیعصر و چندین نقطه شاخص دیگر برنامه نورپردازی را اجرایی خواهیم کرد.

کامیاب اظهار کرد: ۱۲۳ ناحیه، مسئولیت اجرای پیرایش ۱۵۰ محوریت سطح شهر را خواهند داشت؛ یعنی درب و دیوارهایی که مخدوش و آسیب جدی دیده‌اند و دچار اغتشاش بصری شده‌اند، پیرایش خواهند کرد.
وی ادامه داد: عصر روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره مبلمان خلاق، بزرگداشت روز زیباسازی را هم در برج میلاد خواهیم داشت تا شهروندان را به اهمیت کیفیت زندگی متوجه کنند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: محورهایی همچون ناصرخسرو، فاز اول میدان راه‌آهن، میدان منیریه، میدان شهریاری، میدان امام خمینی(ره)، موزه علی اکبرصنعتی، کتابخانه پروین اعتصامی پیرایش شده و تا پایان فصل بهار پیرایش آن به پایان خواهد رسید.
وی بیان کرد: نصب نماد میدان ولیعصر به دلیل کارگاه مترو به تأخیر افتاده است اما طی دو مرحله فراخوان نماد این میدان را اعلام کرده‌ایم.
کامیاب با اشاره به مجسمه‌های ربوده شده گفت: ۱۳ مجسمه ربوده شده توسط سازمان به هنرمندان همان اثر سفارش کار داده شده است که بخشی از آن انجام شد به غیر از یک مورد که صاحب آن اثر در قید حیات نیست.

پیرایش دیوارهای آسیب‌دیده در اولویت قرار دارد
در ادامه هادی مظفری، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی، اظهار کرد: کمپین «آسمان آبی و زمین پاک»، از مدت‌هاست آغاز کرده‌ایم و در بخش دیوارنگاری، یکصد هزار متر مربع برای پیرایش شناسایی و اجرا خواهد شد.
وی افزود: ۶۰ اثر نقاشی برای دیوارها انتخاب شده است که جایگزین آثار دیوارهای فرسوده و آسیب‌دیده خواهد شد. همچنین دوهزار و پانصد نقاشی دیواری در سطح شهر است که از این تعداد ۵۰۰ اثر با موضوع شهادت، اسماء‌الله و موضوعات ارزشی خواهد بود. همچنین یک هزار و هشتصد اثر نقاشی طی فراخوانی به دبیرخانه ارسال شده که از مجموع آن ۲۰ اثر به نمایشگاه راه یافت که به مدت یک ماه در فرهنگسرای هنر اکران شد.
مظفری اظهار کرد: در فاز اول ۵۰ دیوار در سطح شهر با موضوعات ارزشی طراحی و اجرا خواهد شد.

وی افزود: ۵۰ تیم دانشجویی پنج نفره، دیوارها را طراحی خواهند کرد که برخی از این آثار از جمله آثار هنرمندان بزرگ است.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی تصریح کرد: ۴۰ اثر حجمی تایپوگرافی و نشان‌نوشت از اساتیدی همچون کاظم خراسانی با موضوع حضرت زهرا در سطح شهر اجرایی خواهد شد.
وی بیان کرد: ۳۵ میدان اصلی یا تقاطع ورودی پارک‌های مهم سطح شهر در اختیار ۳۵ تیم چهارنفره از اساتید مجسمه‌سازی قرار گرفته است که میدان ونک؛ مقابل پارک آب و آتش یکی از این میادین به شمار می‌رود.

مظفری اظهار کرد: برای جشنواره ساعت‌های آفتابی آثار بسیاری به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۳۵ اثر به نمایشگاه راه یافت و در نهایت ۱۰ اثر برای اجرا در فضای شهری انتخاب شد.
وی افزود: ۱۵ نشست با موضوعاتی همچون تعامل هنرهای محیطی در شهر تهران، پاسداری از میراث شهر تهران برگزار شده است. همچنین شاهد برگزاری کارگاه‌های متعددی هستیم که نشست طراحان گرافیک یکی از این کارگاه‌هاست که به منظور آموزش گرافیست‌ها برگزار شد.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی تصریح کرد: ۴۵۰ اثر گرافیکی طی فراخوانی به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۳۹ اثر انتخاب شد.
وی بیان کرد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ پرچم‌ یکرنگ برای نصب روی پل‌ها و سطح مناطق طراحی شده که در اختیار مناطق قرار گرفته است.
مظفری اظهار کرد: شش هزار و هفتاد و نه زائده بصری در ۱۵۰ محور شناسایی شده است. برای مثال در یک محور شناسایی شده از میان ۳۵ پلاک، ۴۵ زائده بصری وجود دارد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما