تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۳۴۴۵

بازسازی عراق حلقه های پیوند ملت ایران و عراق را مستحکم تر می کند

بازسازی عراق حلقه های پیوند ملت ایران و عراق را مستحکم تر می کند
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی علی رضا رشیدیان در بازگشت از سفر سه روزه خود از کشور عراق گفت: حضور نظام و مردم ما در شرایط سخت سال های اخیر در کنار مردم عراق برای آنان آرامش بخش بوده است.

وی افزود: هر چند هنوز امنیت در این کشور فراگیر نشده اما همراهی مردم ایران حرکت مردم عراق به سوی پیروزی و تحقق اهدافشان را سرعت بخشیده است.

استاندار خراسان رضوی هدف اصلی سفر خود را تحویل دو صندوق ضریح مطهر حرم های امامین جوادین (ع) عنوان کرد و گفت: این صندوق ها که در حرم مطهر رضوی رونمایی شده بود بعد از انتقال به عراق با نصب در حرم حضرت امام موسی بن جعفر (ع) و امام جواد (ع) دو روز قبل تحویل حرمین کاظمین شد.

وی افزود : همچنین دو در از ۱۱ در مربوط به حرم های مطهر کاظمین که در مشهد توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی آماده شده تحویل گردید.

وی عنوان کرد: در جریان این سفر هشتمین دوره آموزش و انتقال تجارب به خادمین حرم های کاظمین آغاز شده و این گروه از خدام برای طی دوره یک هفته ای به مشهد الرضا (ع) اعزام شدند.

رشیدیان با اشاره به بازدید خود از اقدامات انجام شده در حوزه بازسازی اعتاب مقدسه در عراق گفت: ساخت صحن امام رضا (ع) توسط خراسان رضوی اقدامی بسیار ماندگار خواهد بود که قرار است در وسعت بیش از ۱۵ هزار متر مربع در ۲، ۵ طبقه با حدود ۵۰ هزار متر مربع زیربنا در حرم های کاظمین انجام شود.

وی افزود: مذاکرات اولیه در این زمینه انجام شده که با تحویل زمین و تامین امکانات اولیه، مرحله نخست این پروژه در وسعت پنج هزار متر مربع با تجهیز کارگاه آغاز می شود.

استاندار خراسان رضوی ساخت صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف را که مراحل سفت کاری آن به انجام رسیده از دیگر کارهای ارزشمندی خواند که استان خراسان رضوی در آن مشارکت دارد.

وی گفت: این صحن ضمن برخورداری از زیبایی و وسعت در تسهیل ارائه خدمات، رفاه و آسایش زائران حرم مطهر علوی بسیار موثر است.

وی اظهار کرد: این اقدامات آثار بسیار ماندگار از مهندسین و مردم ایران زمین و به نوعی حلقه های محبت بین دو ملت است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برخی ملاقات ها و دیدارهای خود با مسئولان عراقی و تولیت های حرم های مطهر گفت: در ابتدای سفر طی دیدار با نیابت تولیت حرم حضرت علی (ع) در زمینه تعامل بین حرم های مطهر رضوی و علوی و چگونگی گسترش این روابط گفت و گو شد.

وی افزود: در دیدار با شهردار کاظمین نیز در زمینه آموزش و انتقال تجارب استان بویژه شهرداری مشهد در راستای توسعه همکاری ها اعلام آمادگی کردیم.

ایجاد شهرک صنعتی در نجف اشرف پیگیری می شود

وی با بیان اینکه نجف، کربلا و کاظمین از جهاتی مانند زائر پذیری، شرایط و نیازهایی مشابه مشهد الرضا (ع) دارند، اظهار کرد: آنان انتقال تجارب شهری مشهد با توجه به اقدامات ارزشمندی که در این حوزه در پایتخت معنوی ایران انجام شده را خواستار شدند.

وی در زمینه دیدارش با استاندار کربلا هم گفت: مذاکراتی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی و کالاهای مصرفی از خراسان رضوی و همکاری هایی در حوزه مدیریت شهری با وی انجام شد.

رشیدیان دیدار با استاندار نجف را هم مفید خواند و افزود: در این دیدار برخی تفاهماتی که استانداران خراسان رضوی و نجف اشرف داشتند از جمله ایجاد شهرک صنعتی در نجف اشرف پیگیری شد.

وی ادامه داد: در این زمینه آمادگی خراسان رضوی را در صورت تامین زمین و انجام امور مقدماتی و زیربنایی مانند تامین آب، برق و گاز اعلام کردیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: برای این منظور امکان ساخت شهرک، مشارکت صنعتگران خراسان رضوی و انتقال تکنولوژی در حوزه صنایع ساختمانی و صنعتی با توجه به ظرفیت های استان برای ما وجود دارد.

وی از جمله درخواست های آنان را مشارکت خراسان رضوی در ساخت مسکن ارزان قیمت عنوان و ذکر کرد: در حوزه ساخت و سازها، برق و انرژی، استان خراسان رضوی با داشتن ۳۵ هزار مهندس در بخش های ساختمان، معدن و کشاورزی، ظرفیت بسیار برای مشارکت و همکاری با عراق دارد.

وی ادامه داد: در عراق هم زمینه بسیار خوبی برای همکاری و تعاملات دو جانبه بود و مقرر شد هیات های اجرایی برای سفر و مذاکره با طرف های اجرایی در عراق معرفی و اعزام شوند.

رشیدیان افزود: خراسان رضوی در صدور خدمات فنی و مهندسی ظرفیت بسیار دارد اما تا کنون تمرکز و توجه ما به همسایگان شرقی بوده است.

وی با بیان اینکه عراق بازار مناسبی در این حوزه است گفت: این کشور امروز در حال ساخت و ساز است و هر چند از کاهش قیمت نفت آسیب دیده اما کشوری ثروتمند و زمینه خوبی برای صدور کالاهای با کیفیت و خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی می باشد.

وی اظهار کرد: اقداماتی هم که مهندسین و متخصصان ما تاکنون در حوزه های آب و فاضلاب، خطوط انتقال انرژی و مانند آن انجام داده اند، بسیار ارزشمند و قابل قبول بوده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: حضور شرکت های فنی و مهندسی این استان در عراق و حضور در مناقصه های این کشور و حل مشکل موجود از جمله ضمانت نامه های بانکی نیز در این سفر پیگیری شد که با توجه به اقدامات مسوولان جمهوری اسلامی ایران امیدواریم هر چه سریعتر مشکلات پیمانکاران ایرانی حل شود.

صندوق های حرم مطهر امامین جوادین (ع) که هفتم اسفند ماه با حضور استاندار خراسان رضوی در حرم های مطهر امام جواد (ع) و امام موسی الکاظم (ع) در کاظمین رونمایی شد، طی دو سال و با هزینه هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل نذورات، هدایا و کمک های مردم خراسان رضوی ساخته شده است.

این صندوق ها توسط استادکاران خاتم کار شیرازی از چوب ساج که از مقاوم ترین چوب ها با ماندگاری بیش از ۷۰۰ سال است ساخته شده و در هر سانتیمتر خاتم کاری این صندوق ها ۱۸۰ قطعه استخوان شتر، چوب فوفل، عناب و سیم برنج به کار برده شده است.

همچنین دو عدد در طلا کاری شده شبستان امامین جوادین نیز که اهدایی مردم استان خراسان رضوی می باشد به ارزش چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بطور همزمان رونمایی شد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما