تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۲
۰
کد مطلب : ۲۳۲۵۹

آیین تودیع و معارفه روسای سابق و جدید کانون مداحان گچساران برگزار شد

آیین تودیع و معارفه روسای سابق و جدید کانون مداحان گچساران برگزار شد
عصر دیروز آیین تودیع و معارفه روسای سابق و جدید کانون مداحان و شاعران آئینی گچساران با حضور ۱۵۰ مداح و شاعر آیینی استان کهگیلویه و بویراحمد، حاج مرتضی طاهری مداح برجسته کشوری، مدیر مسئول مجمع مداحان استان و جمعی از مسئولان شهرستانی و استانی در حسینیه بهبهانی‎ها دوگنبدان برگزار شد.

در این آیین از زحمات مازیار قشقایی رئیس سابق کانون مداحان و شاعران آیینی شهرستان تجلیل و سید نعمت‌الله حجازی به‌عنوان رئیس جدید این مجمع معرفی شد.

مهدی رضایی رئیس بسیج مداحان سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در این آیین اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مقام عظمای ولایت در خصوص موضوع مداحی و حرکت آن در مسیر صحیح دینی بوده که سعی ما بر این است که در جهت تحقق این توصیه مهم اقدامات مفیدی در سطح استان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مداحی بین جوانان کهگیلویه و بویراحمدی با استقبال خوبی رو‌به‌رو است، تصریح کرد: در این استان گرایش نسل جوانان و بزرگترها در این عرصه نسبتا زیاد بوده و روز به روز به خیل عظیم مشتاقان این عرصه افزوده می‌شود.

رئیس بسیج مداحان سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حضور پرشور نونهالان و نوجوانان در این عرصه، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مداحی کار راحتی نیست، از آن جهت که این عرصه هم نیاز به خودسازی نفس و از بین بردن رذائل اخلاقی و تربیت روح داشته، لذا آموزش صحیح این مهم در دستور کار مجمع مداحان در سطح استان قرار گرفته است.

رضایی با اشاره به ویژگی‌های یک مداح خوب، عنوان کرد: یک مداح موفق علاوه بر تزکیه نفس و دوری از رذائل اخلاقی باید با آموزش و مطالعه کتب و مقاتل معتبر، آشنایی با زبان عربی، پیدا کردن و خواندن شعرهای خوب که از نیازهای اساسی مداحی بوده، برخوردار شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین برنامه‌های کانون مداحان سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج مداحان سپاه فتح استان، بحث آموزش و تربیت مداحان بوده که در این راستا با دعوت از اساتید مطرح کشوری این کار در سطح استان شروع شده است.

وی با بیان اینکه مداحان خوبی در سطح استان در هیئات و مراسم مذهبی و در شبکه استانی اجرای برنامه می‌کنند، یادآور شد: از لحاظ آماری نمی‌توان تعداد مداحان را در سطح استان محاسبه نمود زیرا بسیاری از مداحان تنها در مناسبت‌ها همانند ایام محرم اقدام به مداحی کرده و تعداد اندکی از مداحان استان در طول سال در مراسم مختلف برنامه اجرا می‌کنند.

رئیس مجمع مداحان کهگیلویه و بویراحمد کیفیت مداحی در سطح استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: البته مداحان استان از انحرافات مداحی به دور هستند.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی کشور با بیان اینکه اکنون وظایف بیشتری مورد توجه مداحان است، اذعان کرد: از جمله اهداف مهم یک مداح پرورش نیروهای اسلامی و انقلابی و احیای کارکردهای دین بوده که مداحان باید با آموزش صحیح قوانین مداحی در این عرصه فعالیت بیشتری نمایند.

وی با تاکید بر القاء و بازگو نمودن صحیح واقعه عاشورا و مصائب اهل بیت(ع) توسط مداحان، بیان کرد: مداحان باید در جهت ارتقای فرهنگ دینی و قرآنی، از اشعار مطلوب و پندآموز در اجرای مداحی خود استفاده کنند.

رئیس بسیج مداحان سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد رسالت مهم مداحان را ترویج فرهنگ عاشورایی عنوان کرد و ادامه داد: مداحی عامل مهمی در راستای انتقال فرهنگ عاشورایی به نسل جدید و تداوم آن در عصرهای مختلف است که در این راستا باید جهت به کار انداختن این سیستم قوی و موثر فرهنگی اقدامات مناسبی در سطح جامعه صورت گیرد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما