تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۴
۰
کد مطلب : ۲۳۱۴۳

ضریح حرمین عسکریین پس از امنیت کامل به سامرا منتقل می‌شود

ضریح حرمین عسکریین پس از امنیت کامل به سامرا منتقل می‌شود
حجت‌الاسلام سید ابراهیم لاجوردی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: کار ساخت ضریح امامین عسکریین(ع) مدتی است به پایان رسیده و منتظر رهنمودهای مرجعیت دینی از نجف هستیم تا هماهنگی لازم بین مسئولان عراق و ایران برای انتقال ضریح انجام شود.

به گفته وی این ضریح پس از استقرار امنیت و آسایش کامل در شهر سامرا به کشور عراق منتقل خواهد شد.

کار ساخت ضریح حرمین عسکریین از سال ۱۳۸۹ با تاکید آیت‌الله العظمی سیستانی در قم آغاز شده و امسال به پایان رسیده است.

به گفته حجت‌الاسلام لاجوردی برای ساخت این ضریح از ممتازترین هنرمندان و بهترین مصالح استفاده شده به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود عمر آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال باشد.

مشخصات ضریح

وی ادامه داد: بدنه این ضریح از ۱۱ تن چوب اعلاء ساج است که از کشور برمه وارد شده و مانع نفوذ آب و حشره و موریانه است.

حجت‌الاسلام لاجوردی افزود: در ساخت ضریح حرمین عسکریین ۷۰ کیلوگرم طلا، ۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم نقره و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مس به کار رفته است.

به گفته مدیر پروژه ساخت حرمین امامین عسکریین طراحی این اثر بدیع را سید مهدی علمدار از بزرگ‌ترین طراحان کشور انجام داده و سیدمحمد حسینی موحد از اساتید برجسته خوشنویسی کشور در این ضریح هنر خود را ارائه کرده است.

حجت‌الاسلام لاجوردی گفت: علاوه بر این ضریح، ۵ صندوق خاتم توسط استادان نامی شیراز با استفاده از عاج فیل ساخته شده که برای تذهیب هر صندوق ۲۵۰ هزار دلار هزینه شده است.

وی افزود: همچنین ۴ درب بزرگ طلا و میناکاری شده که برای هر در دو کیلوگرم طلا به کار رفته و نیز ۸ در کوچک که مابین درهای بزرگ نصب می‌شود ساخته شده است.

بافت فرش‌های عتبات عالیات توسط ۱۵۰۰ هنرمند

حجت‌الاسلام لاجوردی در مورد تهیه فرش‌های عتبات عالیات اظهار کرد: ۵ کارگاه صنعتی قالیبافی در کاشان بافت فرش‌های عتبات عالیات را به صورت دست بافت به عهده گرفته که هزار متر مربع از این فرش‌ها ویژه حرمین عسکریین است.

وی با بیان اینکه در بافت این فرش‌ها از پشم کرمانشاه، نخ و پود قم و رنگ‌های طبیعی گیاهی ثابت استفاده شده، گفت: این فرش‌های گران‌بها توسط هزار و ۵۰۰ هنرمند در حال بافت است که هزینه تمام اینها به عهده دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی است که توسط نماینده تام الاختیار ایشان حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی پرداخت می‌شود.

مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما