تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۲۶۲۰

عده‌ای در جایگاه مداحی، باعث وهن مبلغان دینی می‌شوند

عده‌ای در جایگاه مداحی، باعث وهن مبلغان دینی می‌شوند
حجت‌الاسلام شکرالله دانش، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس چهارشنبه ۱۰ دی در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه رسانه ارزشمند و پر نفوذ مداحی و سرایندگی از قدمت و اصالت بالا برخوردار است، گفت: در عصر ائمه نیز از این رسانه ارزشمند به ویزه شعرای نامدار اسلامی استفاده شده و در مسائل دینی فرهنکی و سیاسی و اجتاعی و تاریخ اسلام و تشیع نیز از جایگاه ارزشمند برخور دار است.

حجت‌الاسلام دانش با بیان اینکه شعر آئینی ما در حوزه معرفت شناسی و آگاهی بخشی و ایجاد شور و شعف در جامعه تأثیر فوق‌العاده و غیر قابل انکاری دارد، گفت: همان طور که فلسفه عرفان و حکمت نیز از زبان شاعران ارزشمند ما به جامعه انتقال یافته و پند و اندرز و مواعظ نیز در زبان و ادبیات فارسی و شعر شاعران ما موج می‌زند، استفاده از صدای خوش و جنجره رسای مداحان بر اررزش و عظمت ان شعرها و سروده های شاعران ما افزوده است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: در کنار این شعر، موسیقی و خوانندگی نیز برغنای شعر ما افزدوه است اما باید این را اعتراف کنیم که در این برهه از زمان هم شعر و شاعری دچار آسیب شده و هم مداحی، این تریبون مقدس و رسانه پر نفوذ دینی به مسائل بی پایه و اساس بدون مدرک و وهن‌آمیز آلوده شده است.

وی با تأکید بر اینکه در این تریبون مقدس باید مسائل دینی و معارف و مدح اهل بیت پیغمبر(ع) با زیباترین و مقدس‌ترین زبان‌ها و حتی سبک‌ها اجرا شود،‌ گفت: با ظهور مداحان بدون صلاحیت از نظر علمی و عدم آشنایی آنها با سبک‌های مقدس دینی و ضعف اطلاعات هنری آنها، مداحی دچار مشکل شده است به طوری که نه تنها به آن وظیفه اصلی عمل نمی‌کنند بلکه عده‌ای در جایگاه مداحی باعث وهن و سرشکستگی مبلغان دینی و مروجان حوزه مذهب می‌شوند.

حجت‌الاسلام دانش ادامه داد: دشمن نیز با استفاده از صعف اطلاعات علمی و بیان مسائل غیر مستند و تفرقه انگیز برخی مداحان و گویندگان در بین صفوف مسلمین ایجاد شکاف و کینه دشمنی می‌کنند و بارها رهبر معظم انقلاب نیز در این مود مطالبی بیان کردند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود ابراز کرد: به همین منظور سازمان تبلیغات برای ساماندهی مداحان و رشد و ارتقای سطح دانش دینی معرفت و بالا بردن آگاهی های لازم برای مداحان و پایش جامعه مداحان ار عناصر مسئله دار و کسانی که به وسیله شعر اهل بیت(ع) به کاسبی می پردازند و برای معرفی مداحان دارای صلاحیت علمی و اخلاقی و شخصیلی به جامعه، اقدام به تشکیل کانون مداحان در سراسر کشور با انتخابات مداحان و گزینش آنها توسط ماحان کشور کرده است.

وی با بیان اینکه این انتخابات روز جمعه، ۱۲ دی ماه امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود، افزود: در استان فارس نیر در تمام شهرستان‌ها به صورت همزمان از ۸ صبح در شیراز و در محل اداره‌کل تبلیغات اسلامی و در تمام شهرستان‌ها به صورت همزمان برگزار می‌شود و مداحان برای شرکت در این انتخابات، به شعب اخذ رای مراجعه کرده و رای خود را به صندوق می‌اندازند.
حجت‌الاسلام دانش از فعالیت ۵ هزار و ۲۰ مداح در استان فارس خبر داد و گفت: با شکل‌گیری کانون مداحان، از مداحان خبره و صاحب نظر با پشتیبانی اداره کل تبلیغات و تکثیر کانون‌های آموزش مداحی در کشور، مداحان ما در آینده با دستی پر و صلاحیت بیشتر و محتوایی غنی تر در محافل مذهی ظاهر می‌شوند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: از این جمع ۵ هزار و ۲۰ نفر مداح در استان ۳۲۸ نفر مداح دارای صلاحیت تایید صلاحیت شده‌اند تا به عنوان کاندیدا معرفی شوند و از این ۳۲۸ نفر تایید صلاحیت شده ۱۶۱ نفر انتخاب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: کاندیداهای ثبت نام شده در زمینه تایید صلاحیت افرادی بودند که صلاحیت لازم را یا از نظر مدرک و یا از نظر شرایط سنی نداشتند که از حضور ایشان تشکر کرده اما توفیق حضور در این رقابت را نداشتند و در شهرستان شیراز نیز ۲۲ نفر از مداحان با سابقه و برجسته و پیش کسوت مداحی ثبت نام کرده و این ۲۲ نفر برای تشکیل کانون مداحان باهم رقابت دارند.

حجت‌الاسلام دانش اضافه کرد: در شیراز ۹ نفر از بین ۲۲ نفر و در برخی از شهرستان‌ها ۷ نفر و در برخی دیگر ۵ نفر انتخاب می‌شوند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما