تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۲
۰
کد مطلب : ۲۲۵۴۴

کتاب «عاشورا و شبکه‌های ماهواره‌ای» منتشر شد

کتاب «عاشورا و شبکه‌های ماهواره‌ای» منتشر شد
کتاب «عاشورا و شبکه‌های ماهواره‌ای؛ راهکارهای مواجهه رسانه با شبهات شبکه‌های ماهواره‌ای پیرامون قیام امام حسین علیه السلام» به قلم «محمد رضایی آدریانی» از سوی مرکز پژوهش های صدا و سیما راهی بازار نشر شد.

کتاب عاشورا و شبکه‌های ماهواره‌ای ازیک درآمد و سه فصل تشکیل شده است، کلیات و مبانی، روش پاسخگویی به شبهات و مغالطات عاشورایی در شبکه‌های ماهواره‌ای فصل‌ها این کتاب را تشکیل داده است.

فرایند شبکه‌سازی، فرایند برنامه‌سازی، از آسیب‌ها تا راهبردهای مواجهه با شبهات، آسیب‌شناسی جامعه‌ داخلی و رسانه‌ ملی در برابر هجوم رسانه‌ای شبکه‌های وهابی، اهداف برنامه‌سازی در موضوع شبهات، راهبردهای کلان در حوزه برنامه‌سازی و راهبردهای ناظر به مخاطب و شبکه از جمله موضوعات مطرح شده در فصل‌های این کتاب است.

راهبردهای شبکه‌های برون‌مرزی، مبنای دیدگاه شیعه و وهابیت به عاشورا، ضرورت توجه به دین‌پژوهی فطری، به مثابه‌ معیار حق و باطل‌شناسی، لزوم کاربست روش بین رشته‌ای در مقام دین‌شناسی و پاسخگویی به شبهات، شناخت منطق فهم مغالطات عاشورایی، مغالطه‌های شکلی، مغالطات ابهام و مغالطات نداشتن دقت برای گمراه‌سازی را می‌توان از موضوعات دیگر مطرح شده در این کتاب برشمرد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «شبهه» به معنای درهم آمیختن حق و باطل، ابزاری فرهنگی است که در راستای جنگ نرم دشمنان حق و حقیقت صورت می گیرد. وقتی که شبهه رخ می دهد، اولین مواجهه با آن بین بی اعتنایی و تلاش برای پاسخ گوئی به هر قیمتی خواهد بود.

این در حالی است که در نگاه دینی، شبهه به معنی وجود یک خلل در ایمان دین داران است که باعث میشود فرصت برای دشمنان را فراهم سازد. پس در مواجهه با شبهه، به جای نگاه به شبهه و دشمنان شبهه ساز، در اولین گام باید به بسترهای تحقق آن توجه کرد، تا در مقام پاسخ دهی، تلاشها فقط معطوف به ابطال سخن شبه هسازان نباشد، بلکه شبهه را از تهدید تبدیل به یک فرصت رشد بینش و کنش دینی تبدیل سازد. در بستر هجوم دشمن، فضا را برای روزامدسازی ارزشهای جبهه ی حق فراهم سازد.

مبتنی بر این دیدگاه، شبهات عاشورایی و محرم مورد بازخوانی قرار می گیرد و تلاش می شود تا چند نکته دانسته شود:

باتوجه به ارزش راهبردی عاشورا برای مکتب تشیع و فرهنگ و سبک زندگی شیعی، عاشورا یکی از مهم ترین مصادیق هجوم های پیاپی و گسترده ی دشمنان به تشیع است و شبهات گسترده ی وهابیت به فرهنگ عاشورایی ناشی از قوت ها و ارزش های فرهنگی عاشوراست.

در مواجهه با شبهه و شبهات عاشورایی، تلاش برای پاسخ گویی، اولین وظیفه ای است که در فرصت های مکتوب و مجازی و رسانه ای گوناگون در حال انجام است. «مدیریت تحلیل و رویکردشناسی» هم، تاکنون آثار متعددی در این زمینه تولید کرده ولی به نظر می رسد هنوز حلقه ی مفقوده ای وجود دارد و تجربیات پیشین، بیانگر ناکافی بودن این تلاشهاست، پس باید اقدام جدیدی صورت بگیرد. اینک در ادامه ی تجربیات پیشین و باتوجه به نیاز رسانه به «نگاه جامع به شبهه» باید بازخوانی راهبردهای کلان در مواجهه با شبهات مورد مطالعه قرار گیرد.

کتاب «عاشورا و شبکه‌های ماهواره‌ای» با شمارگان ۶۰۰ نسخه به قمیت ۵۰۰۰ تومان از سوی مرکز پژوهش-های صدا وسیما راهی منتشر شده است.

 برای دانلود این کتاب اینجا را کلیک کنید.
مرجع : رسا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما