تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۱
۰
کد مطلب : ۲۲۴۸۵

روایت سینما از آیین‌های مذهبی باید هنرمندانه باشد

روایت سینما از آیین‌های مذهبی باید هنرمندانه باشد
رهبر قنبری، عضو هیئت داوران بخش فیلم دومین دوره جایزه هنر و ادبیات «محتشم»، درباره این رویداد فرهنگی گفت: حضور در این رویداد دو ماه پیش از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به من پیشنهاد شد که من بعد از به دست آوردن اطلاعات لازم، حضور در آن را پذیرفتم. این کار همچون جشنواره‌های کوثر یا رویش نگاهی تخصصی به موضوعات دینی و آیینی دارد.

وی افزود: محور تخصصی این جشنواره واقعه عاشوراست. در این اتفاق سعی می‌شود، با زبان هنر و فیلم نشان داده شود که چگونه می‌توان آیین‌ها و عزاداری‌های اباعبدالله(ع) را ترسیم کرد. در این میان تنها به بحث عزاداری‌ها اکتفا نخواهد شد، بلکه هر مضمونی که در آن به نوعی فرهنگ عاشورا مورد توجه قرار گرفته باشد مورد نظر این رویداد است، البته لازم به یادآوری است که دور اول این رویداد در حوزه ادبیات و عکاسی برگزار شد و در دومین دوره آن، فیلم هم به آن اضافه گردید.

این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که رویدادهایی چون «محتشم» تا چه حد قادر است عاملی در جهت اشاعه فرهنگ عاشورا در سینما باشد؟ گفت: عنوان و اسم در این‌گونه اتفاقات به هیچ وجه مهم نیست، بلکه هر رویدادی که در فرهنگ و هنر به اسم امام حسین(ع) انجام شود، نیازمند حمایت است.

قنبری درباره میزان تأثیرات اتفاقاتی چون «محتشم» چنین توضیح داد: در ارتباط با مسائل دینی و آئینی هر گاه به جای آوردن آیین‌ها منطبق بر عیار مذهبی و الهی نباشد، از نگاه من اتفاق مردود است، چون در چنین شرایطی قادر نیست مبین نگاه محوری آن اتفاق باشد. در این رویداد هم باید اصل لازم فراهم باشد. البته ممکن است در این جایزه در کنار فیلم‌های ایمانی که منظور و هدف ما هستند، آثار گزارشی نیز وجود داشته باشد، اما آن کارها تنها روایت صرف یک آیین نیستند، زیرا این قبیل کارها هنر محسوب نمی‌شوند.

وی در انتها درباره کیفیت فیلم‌ها «محتشم» بیان کرد: هنوز کارها را به طور کامل ندیده‌ام که بتوانم قضاوت دقیقی داشته باشم، اما به عقیده من در سایه چنین رویدادهایی انتظار می‌رود در حوزه عاشورا کار کارشناسی انجام داد و به نوعی ضعف‌ها را برطرف کرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما