تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۱۸۱۷
انتشارات خیمه منتشر کرد:

مقتل الحسین (نخستین مقتل مکتوب امام حسین(ع))

مقتل الحسین (نخستین مقتل مکتوب امام حسین(ع))
ابومِخْنَف لوط‌بن‌يحيي أزدي غامدي (متوفي ۱۵۷ ق.) يکي از مشهورترین و قدیمی‌ترین گزارشگران واقعه‌ی عاشورا است.

وي از شيعیان امامي کوفه و تاريخدان و سيره‌نويس بوده است. کتاب «مقتل الحسین» او ازجمله‌ی مشهورترین منابع تاریخ عاشورا به حساب می‌آید.

در گذر زمان، اصل این کتاب از بین رفته است. (گرچه کتاب‌هایی غیرمستند و آمیخته با تحریفات تاریخی فراوان با نام مقتل ابومخنف منتشر شده‌اند و در بازار موجود است.)
تنها آنچه از آن مقتل ارزشمند قابل دسترسی است، روایت‌هایی است که به‌طور مستقیم ابوجعفر محمدبن‌جرير طبري (متوفي ۳۱۰ ق.) در کتاب تاریخ خود نقل کرده است و مجموعاً ۱۱۳ روایت کوتاه و بلند را شامل می‌شود.

در کتاب حاضر، دکتر حجت الله جودکی ـ پژوهشگر تاريخ و محقق در کتابشناسي مقاتل ـ به روشي نقادانه و علمي به استخراج روایات مذکور از تاريخ طبري همت گماشته و آنها را به ترتيب حوادث تاريخي مدون کرده است.

همچنین برای نخستین‌بار متن عربی مقتل همراه با ترجمه ذکر شده است. در این کتاب همچنین پیشگفتاری با موضوع تاریخچه‌ی مقتل‌نگاری و معرفی مقتل ابومخنف آمده است.

این کتاب را انتشارات خیمه به تازگی در ۴۳۸ صفحه قطع وزیری و با قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر کرده است.
برای تهیه‌ی این کتاب می‌توانید با شماره های ۸۸۹۳۴۹۶۹ و ۸۸۹۳۴۹۷۰ تماس گرفته و یا به پایگاه اینترنتی انتشارات به نشانی www.nashrekheime.ir مراجعه و خرید اینترنتی کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما