تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۵
۰
کد مطلب : ۲۱۷۸۹

اخلاق مداری در قیام عاشورا موج می زند

اخلاق مداری در قیام عاشورا موج می زند
دكتر محمد باغستاني، مدیر گروه تاریخ اسلام دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در نشست عمومی عاشورا و نيازهاي دنياي معاصر، در مدرسه عالی خواهران المصطفی مشهد، گفت: انسان ها با وجود اختلافات اقليمي و منطقه اي كه با هم دارند، يك سري نقاط مشترك بين آن ها وجود دارد كه امكان ارتباط بين آنان را فراهم مي كند و اين نقاط مشترك زمينه را فراهم مي كند تا بتوان بين واقعه عاشورا و جامعه امروز ارتباط برقرار كرد.

اين استاد تاريخ با بيان اين كه مباني قيام عاشورا، همچنان در زندگي امروز انسان ها مؤثر است، اظهار كرد: با توجه به اين كه خالق قيام عاشورا، انسان ها بودند و همه عناصر تشكيل دهنده و به وجود آورنده آن انساني هستند و در رأس آن امام حسين(ع) قرار دارد، مي توانيم اين قيام را با جامعه امروز پيوند بزنيم.

وی ادامه داد: امام حسين(ع) بنا نداشتند آغازگر جنگ باشند، اما واقعه عاشورا را به گونه اي طراحي كردند كه پيام اين نهضت و شهادت ايشان به ديگران منتقل شده و بازتاب داشته باشد.

باغستاني با بيان اين كه اخلاق نياز گمشده جامعه امروز است، افزود: انسان اگر در مسير علم قرار مي گيرد بايد تا انتها اين مسير را درست سپري كند و دين داري او هم طبق سنت و دستورات خداوند باشد؛ چرا كه عده اي با نپيمودن راه صحيح، امكان دارد از طريق دين مسير گمراهي را بپيمايند.

مدير گروه تاريخ دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اين كه كربلا مصداق هاي اخلاقي بسياري دارد، گفت: جامعه امروز همواره به اخلاق نياز دارد، اخلاق همان خصلت هايي است كه با آن زندگي مي كنيم، قيام عاشورا پاسخگوي نياز اخلاقي جامعه بشري است؛ چرا كه امام حسين(ع) از آغاز تا پايان بر محور اخلاق مداري بود.

قيام عاشورا، بر محور اخلاق مداري بود

اين استاد تاريخ اظهار كرد: امام حسين(ع) در ماجراي شهادت حضرت مسلم نيز اخلاق را رعايت كرده و خطاب به افراد مي گويند، هر كس فكر مي كند به حكومت مي رسيم ، اين اتفاق نمي افتد؛ چرا كه شرايط طوري نيست كه به قدرت برسيم. امام(ع) با اين سخن خود به افراد وعده نداده و حقيقت را به آن ها مي گويند، در حاليكه ما رهبران سياسي داريم كه براي رسيدن به قدرت هر نوع وعده اي را به افراد مي دهند، در صورتي كه از مسير غير اخلاقي نمي توان به هدف اخلاقي رسيد.

باغستاني با اشاره به اين كه يكي از شاخصه هاي اخلاق، رعايت ادب است، افزود: ادب به زندگي انسان كيفيت داده و آن را زيبا كرده و محبت آفرين است؛ قرآن نيز به رعايت ادب تأكيد مي كند و براي وارد شدن به خانه كسي، از آن ها مي خواهد تا ادب را رعايت كنند، خداوند در آبه ۲۸ سوره نور مي فرمايد:« فَان لَم تَجِدوا فِيها احدا فَلا تَدخُلُوها حَتى يُوذن لَكُم و واِن قِيل لَكم ارجِعوا فَارجِعوا هُو ازكَى لَكُم و اگر كسى را در آن نيافتيد، وارد نشويد تا به شما اجازه داده شود; و اگر گفته شد: "بازگرديد! بازگرديد: اين براى شما پاكيزه‏تر است».

وي به جايگاه عبادت در قيام عاشورا اشاره كرد و افزود: نياز به عبادت در فطرت و وجود انسان، نهادينه شده است، انسان به ماوراء و عالم غيب نياز داشته است؛ چرا كه با عبادت خداوندي كه هيچ نقصاني در او وجود ندارد، از تنگناهاي مادي خارج شده و به عالم غيب متصل مي شود.

اين استاد تاريخ گفت: نياز به پرستش در اديان هاي الهي و بشري وجود دارد، اما عده اي اين نياز دروني را اشتباها اعمال مي كنند و به جاي خداوند متعال، امور ديگر را پرستش مي كنند؛ در حاليكه در اديان توحيدي به اين نياز به گونه اي صحيح پاسخ داده شده است.

براساس اعلام المصطفی، وی با بيان اين كه هدف از قيام عاشورا، عبادت بود نه جنگيدن، ابراز كرد: زماني كه فردي از ياران امام حسين(ع) به امام حسين(ع) خبر داد كه وقت نماز است، امام حسين(ع) از او تشكر كرده و فرمودند: «خداوند تو را از نمازگزاران قرار دهد».
مرجع : حوزه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما