تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۸
۰
کد مطلب : ۲۱۶۲۱

مخاطب‌شناسی در ارائه مطالب عاشورایی اولین رکن ترویج نهضت حسینی است

مخاطب‌شناسی در ارائه مطالب عاشورایی اولین رکن ترویج نهضت حسینی است
حجت‌الاسلام والمسلمین علی کمساری، معاون فرهنگی، هنری مؤسسه تنظیم و نشر حضرت امام خمینی(ره)، با اشاره به ترویج نهضت عاشورا در فضای مجازی اظهار کرد: برای ترویج نهضت عاشورا در فضای مجازی باید دو نکته را مورد بررسی قرار دهیم، اول آنکه کسانی که می‌خواهند وارد این فضا شوند و به ترویج نهضت حسینی بپردازند باید بطور کامل با روحیات مخاطبان این فضای آشنا باشند و بدانند که در وهله اول برای کدام گروه سنی مطلب را ارائه می‌کنند.

وی در ادامه به موضوع مخاطب‌شناسی در فضای مجازی پرداخت و گفت: گروهی از مخاطبان ذهن پرسشگری دارند و گروهی دیگر روحیه انکار، شک و تردید. بنابراین باید هر مطلبی که ارائه می‌شود باید بدانیم برای کدام گروه است و با توجه به ویژگی‌های فردی هر گروه مطلب را ارائه کنیم.

مخاطب را دریابیم

حجت‌الاسلام کمساری اظهار کرد: برخی از مطالب که در روضه‌خوانی‌ها ارائه می‌شود، به دلیل آنکه پایه‌های صحیحی دارد، مورد پذیرش مخاطب سنتی است اما نباید همان مطالب را در فضای مجازی ارائه کنیم چرا که مخاطبان فضای سنتی متفاوت از مخاطبان فضای مجازی است.

وی چگونگی ارائه محتوا را از دیگر راهکارهای موجود ترویج نهضت عاشورا در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: در فضای مجازی باید تلاش کنیم تا مطالب را گزیده، خوب، موثق، منطقی‌ و بدون حشو و اضافه در اختیار کاربران قرار دهیم.

معاون فرهنگی، هنری مؤسسه تنظیم و نشر حضرت امام خمینی(ره) تصریح کرد: برای ارائه مطالب فضای مجازی باید به این نکته توجه کنیم که ممکن است همه مخاطبان‌مان هم‌عقیده با ما نباشند و یا اینکه مکتب شیعه و نهضت عاشورا را قبول نداشته باشند بنابراین باید از ارائه هر نوع مطلب بپرهیزیم.

از ارائه هر نوع مطلب عاشورایی بپرهیزیم

وی بیان کرد: گاهی اوقات ممکن است برخی از روضه‌ها، مطالب، فایل‌ها و عکس‌ها به گونه‌ای باشد که دل یک عزادار دلسوز عاشق امام حسین(ع) را به درد بیاورد و شور و حال حسینی‌اش را بیشتر کند اما برای کاربری دیگر که چرایی و عمق حادثه کربلا را درک نکرده باشد، ممکن است سبب وهم و انحراف اصل فلسفه عزاداری امام حسین(ع) شود.

حجت‌الاسلام کمساری اظهار کرد: در معاونت تلاش کرده‌ایم تا دیدگاه‌ حضرت امام(ره) را نسبت به موضوع نهضت عاشورا در فضای مجازی منتشر کنیم. همچنین به انتشار گزیده‌های کوتاه فرمایشات امام(ره) و روضه‌خوانی‌هایی که در حضور امام بوده است، پرداخته‌ایم. همچنین درصدد افزایش این فعالیت‌ها در فضای مجازی هستیم.

وی بیان کرد: حقیقت امام حسین(ع) و شعار وجودی قیام امام حسین(ع) هر سال پرشورتر می‌شود، حقیقتی است که فلسفه الهی پشتش است و روز به روز شور و عشق حسینی افزایش می‌یابد. امروزه این شوروحال حسینی از انحصار مسلمانان خارج می‌شود و غیرمسلمانان را شامل می‌شود.

ضرورت حضور مسئولان در ترویج نهضت عاشورایی

معاون فرهنگی، هنری مؤسسه تنظیم و نشر حضرت امام خمینی(ره) تصریح کرد: همه دستگاه‌های فرهنگی به خصوص آنهایی که در حوزه مسائل مذهبی کار می‌کنند، باید تلاش کنند تا از قافله عاشقان امام حسین(ع) عقب نمانند و در حرکت رو به رشدی که درسطح جهان شاهد هستیم، سهم خود را به نحو مطلوب ادا کنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما