تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۱
۰
کد مطلب : ۲۱۲۰۹

عزاداري‌ بايد مقدمه‌اي براي رسيدن به حسين(ع) و خداي حسين(ع) باشد

عزاداري‌ بايد مقدمه‌اي براي رسيدن به حسين(ع) و خداي حسين(ع) باشد
آيت‌الله محسن مجتهد شبستري در آستانه ماه محرم، در همايش مداحان و سخنرانان تاثيرگذار استان، با بيان اين مطلب خاطرنشان کرد: اين‌که تا ساعت ۲ نصف‌شب با طبل و بلندگو عزاداري شود، به صلاح نبوده و بعضاً گله‌هايي در اين خصوص مطرح مي‌شود.

عضو خبرگان رهبري با تاکيد بر اين‌که استفاده از وسايل لهو و لعب را جايز نمي‌دانم، تاکيد کرد: اشعار، مداحي‌ها و سخنراني‌ها بايد رسيدن به مقامات عاليه اهل‌بيت‌(ع) را نشانه بگيرند. عزاداري‌، بايد مقدمه‌اي براي رسيدن به حسين(ع) و خداي حسين(ع) باشد.

وي خاطرنشان کرد: بايد در مسيري حرکت کنيم که محرم هر سال، نسبت به محرم سال پيش، با کمال و معرفت بيشتري توام باشد.

امام جمعه تبريز بر لزوم استفاده از منابع مستند و معتبر در روايت مصايب اهل‌بيت(ع) گفت: در اين خصوص نبايد به هر کتابي استناد و اعتماد شود؛ چرا که وزر و وبال رجوع به کتاب‌هاي دم‌دستي و جُنگ‌ها و روضه‌هاي نامعتبر، بيشتر از ثوابشان است.

آيت‌الله شبستري خطاب به مداحان اهل‌بيت عصمت و طهارت متذکر شد: در ذکر مصايب اهل‌بيت(ع)، بايد از ذکر مسايل ذلت‌آور اجتناب کرد. به عنوان مثال اينکه گفته شود «من زينبم؛ کجا بروم و چه کنم» در شان بانوي قهرماني که مي‌فرمايد «ما رايت الا جميلا» نيست؛ يا اينکه در شبيه‌خواني‌ها فردي به جاي امام زين‌العابدين(ع)، مريض جلوه داده شود، در شان ساحت مقدس آن امام معصوم نيست.

وي اظهار داشت: فرهنگ عزاداري در مکتبي که «شهادت» را افتخار، و زندگي در محيط ظلم و فساد را «ذلت» مي‌داند، بايد نمودار واقعي عزت و عظمت امام حسين(ع) باشد. در کنار ذکر مصايب، سِرّ شهادت امام حسين (ع) بايد در اشعار و سخنراني‌ها به درستي تبيين شود.

نماينده ولي‌فقيه در استان، در بخش ديگري از سخنان خود بر لزوم حفظ اتحاد در جامعه مسلمين تاکيد کرد و افزود: بيان مطالب تفرقه‌برانگير، در سخنراني‌ها و مداحي‌ها، در تضاد با توصيه‌هاي مقام معظم رهبري و مصالح نظام اسلامي است.

وي اضافه کرد: اهانت به بزرگان ساير مذاهب و گرايش‌هاي اسلامي در اجتماعات عزاداري، همراستا با نقشه شوم دشمن براي تفرقه‌افکني در بلاد اسلامي است.

آيت‌الله شبستري با بيان اينکه دشمن به دنبال سوء‌استفاده از مظاهر عزاداري امام حسين است، به تحولات جهاني اشاره کرد و افزود: داعش، همان باقي‌مانده خوارج نهروان است که استکبار جهاني براي ايجاد تفرقه در بين مسلمانان، آن را تربيت کرده است.

وي در سخنان آغازين خود با تاکيد بر اينکه عزاداري امام‌حسين(ع) بايد به عنوان يک هدف مقدس و متعالي مورد توجه مجريان هيئات باشد، نه يک وسيله، اظهار داشت: استفاده از اقلام و وسايل عزاداري در حد متعارف، لازم است؛ اما آنچه مهم است، کسب معرفت عاشورايي است که بايد هدف اصلي عزاداري سرور و سالار شهيدان باشد.

همايش مداحان، شاعران و سخنرانان تاثيرگذار استان آذربايجان شرقي توسط شهرداري کلانشهر تبريز و با مشارکت سازمان بسيج مداحان سپاه عاشورا، سازمان تبليغات اسلامي و کانون مداحان سپاه عاشورا، سازمان تبليغات اسلامي و کانون مداحان و شعراي آييني استان آذربايجان شرقي برگزار شد.
مرجع : خبرگزاری آریا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما