تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۳
۰
کد مطلب : ۲۰۷۴۸

تاریخ زندگانی پیامبر(ص) بر اساس منابع شیعی مستند شد

تاریخ زندگانی پیامبر(ص) بر اساس منابع شیعی مستند شد
کتاب «تاریخ زندگانی پیامبر اعظم(ص)» از مقدمه و ۱۳ بخش تشکیل شده است که عبارتند از: حوادث پیش از بعثت، دوران رسالت: دوره مکّی (آغاز وحی)، دوره مدنی، حوادث سالهای اول تا یازدهم (رحلت پیامبر اکرم(ص)).

این کتاب خلاصه ای از ۴ جلد اول کتاب ارزشمند «موسوعه التاریخ الاسلامی» این نویسنده است که برای مخاطبان فارسی زبان، اساتید دانشگاهها و حوزه ها، طلاب و دانشجویان تدوین و تنظیم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی درباره ویژگی‌های این کتاب گفت: این موسوعه به تاریخ اسلام از صدر اسلام تا سال ۳۳۰ هجری قمری و پایان غیبت صغری حضرت ولی عصر(عج) پرداخته و متناسب با ابواب هشت‌گانه بهشت در ۸ جلد مدون شده است. در این موسوعه تاریخ نزول قرآن بر اساس ترتیب نزول آیات، تاریخ اسلام و انشای و تشریع احکام شرعی از صدر اسلام با نگاه و دید شیعی پرداخته شده است.

وی افزود: مجموعه موسوعه با نگاه شیعی نوشته شده است مگر در مواردی که منبعی از شیعه آن هم بعد از تحقیق و تفحص طولانی یافت نشده و مجبور به رجوع به منابع غیرشیعی شده ایم. سایر تواریخ نوشته شده توسط شیعیان غالباً زندگانی چهارده معصوم(ع) را جداگانه از تولید تا وفات و به صورت تذکره نوشته اند و توجهی به تسلسل تاریخی حوادث نداشته اند، اما موسوعه تاریخ اسلامی براساس تسلسل تاریخی تدوین شده است.

کتاب «تاریخ زندگانی پیامبر اعظم(ص)» در ۱۸۰ صفحه، قطع رقعی، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۵هزار تومان منتشر شده است. دفتر نشر معارف به زودی از این نویسنده و استاد برجسته تاریخ صدر اسلام دو کتاب «کلیاتی در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» و «علوم قرآنی و تفسیر» را منتشر می کند.

یوسفی غروی در سال ۱۳۲۷ شمسى در نجف اشرف متولد شد و در سال ۱۳۴۱ شروع به تحصیل علوم حوزوی نمود. وی نزد پدرش آیت الله حاج میرزا محمود یوسفی غروى و حضرات آیات امام خمینى، خوئى، سید محمدصادق حسینى روحانى و سید کاظم حسینى حائرى تحصیل کرد. وی در زمینه‌های ادبیات، منطق، فقه، اصول، تاریخ، تفسیر و علوم قرآن و حدیث به تحقیق، تألیف و تدریس در حوزه و دانشگاه پرداخته است. کتاب ارزشمند «موسوعه التاریخ الاسلامی» که در چندین جلد منتشر شده است، ارزشمند‌ترین اثر این استاد فرهیخته به شمار می‌رود.

ایشان همچنین با نهادهای علمی و فرهنگی گوناگونی همکاری داشته و دارد؛ از جمله: عضو شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع)، عضو شورای علمی گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، عضو شورای برنامه‌ریزی رشتۀ تخصصی تاریخ اسلام حوزه علمیه قم و عضو مجمع الفکر الاسلامی. تدریس و اشراف بر پایان نامه‌ها به عنوان استاد مشاور و راهنما در جامعه المصطفی(ص) العالمیه، جامعه الزهرا(س) و مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) و... از ۱۳۷۰ تاکنون نیز یکی دیگر از اشتغالات علمی و پژوهشی استاد یوسفی غروی است.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما