تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۴
۰
کد مطلب : ۲۰۶۹۸

فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی باید باورهای غلط را تغییر دهد

فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی باید باورهای غلط را تغییر دهد
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی همدان،رضا معممی مقدم در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی در همدان با اشاره به اینکه وظیفه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی بازمهندسی مناسبت‌های مذهبی مبتنی‌بر محکمات دین مبین اسلام است، افزود: این ستاد یک قرار گاه مناسبتی است که دارای الزامات و اقتضاهایی است که این قرارگاه باید دارای ۸ محور باشد.

وی نخستین محور قرارگاه مناسبتی را بعد فرهنگی عنوان کرد و گفت: کارهایی که در این قرار گاه انجام می‌شود باید حول بعد فرهنگی باشد که نخستین مولفه آن تعریف جامعی ار کار دینی است چرا که اگر ما کار فرهنگی نداشته باشیم هر روز با آسیب های جدیدی رو به رو خواهیم شد.

معممی مقدم با اشاره به اینکه ما حق نداریم در جامعه دهه سازی های مختلفی را ایجاد کنیم زیرا این کار موجب انکار مجموعه عزاداری ها می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه در مناطق مختلفی از کشور شاهد هستیم که عده ای به مناسبت های مختلف اربعین برگزاری می‌کنند لذا این کار جایز نیست چرا که امام صادق (ع) هیچ وقت برای زیارت حضرت امیر المومنین (ع) پیاده تا نجف نرفتند فقط برای زیارت امام حسین (ع) تا کربلا پیاده رویی کردند.

وی با تاکید برای اینکه حضرت علی (ع) افضل الله هستند، عنوان کرد: ما حق نداریم برای حضرت علی (ع) مراسم اربعین برگزار کنیم چرا که اربعین فقط مختص امام حسین (ع) است.

مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی کشور عنوان کرد: متاسفانه ما به جای اینکه ذوق رفتن به کربلا و مکه را در مردم ایجاد کنیم برای مردم کربلا سازی و مکه سازی می‌کنیم دریغ از اینکه بدانیم چند سال بعد باید برای همین مناسبت ها به فرزندانمان پاسخگو باشیم.

معممی مقدم نیازسنجی و اولویت بندی را یکی دیگر از برنامه های قرار گاه مناسبتی عنوان کرد و گفت: باید بررسی و اولویت های فرهنگی را مشخص کنیم چرا که معتقد هستیم برای تظاهرات و مناسکی مثل روز عاشورا مردم سیاه پوش و اجتماع بزرگ داشته باشند اما در حوزه‌های تربیتی این اقدامات خیلی کار ساز نیست لذا اهتمام ما باید به صورتی باشد که کشورها از ما الگو برداری کنند نه اینکه ما از آنها الگو برداری کنیم.

نباید نماد حضرت فاطمه زهرا (س) را فقط به در سوخته معطوف کنیم
وی ادامه داد: ما نباید نماد حضرت فاطمه زهرا (س) را فقط در، در سوخته معطوف کنیم چرا که این سبک ظلم بزرگ در حق این بانوی بزرگوار است بلکه باید فضایلی مثل همسرداری، فرزند داری، ولایت پذیری و... حضرت فاطمه را به‌عنوان الگو در نظر بگیریم.

معممی مقدم با اشاره به اینکه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی کارکرد ها و ویزگی های خاصی دارد، گفت: اگر امروز شاهد هستیم که شمایل منتسب یه ائمه اطهار در کشور کم شده به دلیل کارهای فرهنگی است که در این زمینه مسئولین ذیربط به‌عنوان قرارگاه میانی انجام داده اند و اگر می بینیم اتاق فکر دشمنان که به شدت به دنبال تفرقه افکنی و نفاق و تهدید وحدت بود مدیریت می‌شود به برکت همین ستاد است.

وی در ادامه یادآور شد: دستگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به‌عنوان اتاق فکر نظام مقدس جمهوری اسلانی ایران ۵ دستگاه فرهنگی از جمله صداو سیما، اداره فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و... را برای انجام کارهای فرهنگی در زمینه مناسبت های فرهنگی انتخاب کرده است.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی کشور یکی از برنامه های مهم برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: اگر کاهش طلاف در جامعه از اولویت های استان است باید در مناسبت های مذهبی به این موضوع پرداخته شود و باید بر اساس مسئله محوری کار کنیم.

وی با بیان اینکه شناخت فضای فرهنگی و سیاست گذاری یکی از ابزارهای مهم است، گفت: سال گذشته بر اساس براوردهای ما هزار میلیارد تومان در عاشورا و تاسوعا غذای نذری پخته شد.

معممی مقدم با اشاره به اینکه سهم فرهنگ از مقوله نذر چه میزان است؟ افزود: یک موضوعی که در زمینه نذر مطرح است عنوان نذر فرهنگی است چراکه بعنوان نمونه در هیئات مذهبی، مکان های مذهبی و کانون مداحان و... از کمبود کتاب قران رنج می بریم.

وی ادامه داد: می توانیم با گفتمان سازی در هیئت های مذهبی، آموزش و پرورش و مکان هایی که در حوزه تولید عقل و عقلانیت و حوزه فلسفی هستند گفتمان سازی کنیم که نذر فرهنگی حتما نباید با پول انجام شود چرا که با اهدا چند جلد قرآن به مکان های مذهبی نیز می توان نذر خود را ادا کرد.

معممی مقدم با بیان اینکه می‌شود نذر را به صورت صنفی نیز ادا کرد افزود: اگر نذر ما قبول شد می توانیم چند بیمار را به یک پزشک معرفی کنیم که با هزینه ما آنها را ویزیت کند.

وی عنوان کرد: جهت گیری ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی باید به ضروریات و موارد مهمی باشد که جامعه با آن درگیر است.

مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی کشور با تاکید براینکه ملاک عزاداری ها نظر مراجع تقلید است، اظهار داشت: مدیرانی که مجتهد نیستند حق دادن فتوا را ندارند.

معممی مقدم ادامه داد: حکمی که از سوی مراجع تقلید صادر می‌شود ۲ تبصره دارد که یکی از آنها این است که حکمی که مراجع تقلید می دهند با سیاست های کلی و فرهنگی نظام منافات نداشته باشد و دیگری اینکه با احکام ولی فقیه در تعارض نباشد.

وی از مسئولان خواست که در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی مناسبت های مذهبی در اخر مناسبت ها یا پایان سال در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در استان از برگزار کنندگان مراسم مذهبی تجلیل شود.

معممی مقدم با تاکید براینکه کار فرهنگی به صورت بخشنامه ای پیش نمی رود، اظهار داشت: نقش حفظ تعظیم شعائر مذهبی در حفظ امنیت ملی، یک نقش بی بدیل و غیر قابل انکار است لذا امروزه توسعه کمی و کیفی مناسبت های فرهنگی به منظور حفظ امنیت کشور است.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما