تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱
۰
کد مطلب : ۱۹۰۱۳

مدیرکل اداره نغمات آیینی رادیو: بر مداحی‌ها نظارت داریم

مدیرکل اداره نغمات آیینی رادیو: بر مداحی‌ها نظارت داریم
مدیر کل اداره نغمات آیینی و رادیو نوا،  شعر فاخر،‌ مداح قابل اعتماد و لحن و صوت مناسب مداحان را از جمله‌ شرایط انتخاب آثار برای پخش در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی عنوان کرد و گفت: ما بر روی آثار دریافتی نظارت داریم.

ابراهیم طاهری گفت: تلاش ما این است که فرمایش آقای ضرغامی در جهت تاکید بر روی کیفیت آثار مداحان را محقق کنیم.

وی افزود: دو نوع اثر به دست ما می‌رسد که یکی تولیدی است و از صفر تا صد آن در اختیار و کنترل ما قرار دارد؛ به طوری که می‌توانیم اشعار را کنترل کنیم‌، مداح را تعیین کنیم و محل ضبط با کیفیت بالا را در استودیوی مجهز صداوسیما قرار دهیم‌؛ کاری که به این شیوه تولید می‌شود قابل دفاع است.

طاهری ادامه داد: اما آنچه که در سراسر کشور تولید می‌شود و ما به نوعی مصرف‌کننده‌ی آن آثار هستیم‌، وقتی به دست ما می‌رسند بر رویشان نظارت می‌کنیم و اگر شرایط را داشته باشند تایید شده و توسط ما به شبکه‌های مختلف ارسال می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بسیار اتفاق افتاده است که بعضی از آثار در مرحله‌ نظارت ما متوقف می‌شوند و به شبکه‌ها ارسال نمی‌شوند اما شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی اگر همزمان پخش مستقیم داشته باشند، دیگر از حیطه مسئولیت ما خارج است و برگزارکنندگان مراسم هستند که باید به نکات مورد نظر توجه کنند.

مدیر کل اداره نغمات آیینی و رادیو نوا در پاسخ به این پرسش که آیا به نقطه مطلوب رسیده‌اند؟ عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت دراین حوزه ایده‌آل نیست اما خیلی بهتر شده است و تلاش شده است وضعیت موجود را به سمت وضعیت مطلوب هدایت کنیم و هدایت این قضیه هم صرفا به دست صداوسیما نیست بلکه بسیاری از نهادها، شخصیت‌های کشوری و علما با وضع و نصیحت‌هایشان می‌توانند موثر باشند؛ ضمن اینکه نهادهای دیگر نیز در عرصه آموزشی می‌توانند اثر گذار باشند.

او در ادامه گفت‌وگوی خود با اشاره به برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی در هر سال گفت: برگزاری اجلاس و حضور مداحان برجسته کشور و خارج از کشور مأمنی را فراهم می‌کند تا شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی با این افراد مصاحبه کنند که بعضی از آنها اشعاری را می‌خوانند و یا در برگزاری اجلاس به مداحی می‌پردازند و شبکه‌های مختلف این آثار را ضبط کرده و در برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

طاهری اظهار کرد: قاعدتا آنچه تامین شده است و در آرشیو شبکه‌های مختلف موجود است، به مرور مورد استفاده قرار می‌گیرند اما اینکه ما بخواهیم رصد کنیم که کدام شبکه‌ها آثار را پخش می‌کنند این جزو وظایف ما نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برگزیدگان اجلاس برای همکاری بیشتر با شبکه‌ها ضمانت دارند‌؟ گفت: اداره‌ی کل نغمات آیینی و رادیو نوا دو کار عمده‌ تولید آثار نغمات و تامین را همزمان انجام می‌دهد‌. هر سال بنا به بودجه‌بندی خاصی که تقریبا ۱۷۰ قطعه در سال است آثاری تولید می‌شود، اما در بخش تامین که ما استفاده‌کننده هستیم، تولیدات افرادی که در سراسر کشور اجرا داشته‌اند‌ و آثارشان ضبط شده است، به دست ما می‌رسد و پس از پالایش مجدد برای پخش به شبکه‌ها فرستاده می‌شود.

طاهری در پایان عنوان کرد: اگر مداحان به فرمایشات مقام معظم رهبری و راهنمایی‌های ایشان در زمینه مداحی توجه داشته باشند، قاعدتا آسیب‌ها به حداقل رسیده و آثار فاخر و با کیفیت به دست ما و مردم می‌رسد.
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما