تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۵
۰
کد مطلب : ۱۸۸۹۴

سنگری: مبدع شعر آیینی استاد مجاهدی است

سنگری: مبدع شعر آیینی استاد مجاهدی است
یازدهمین «شب شعر» که روز گذشته با حضور حسین قرایی، همایون امیرزاده، احد ده بزرگی، علیزاده قزوه، محسن مومنی شریف، محمدرضا سنگری، احمد علوی، ولی الله کلامی، علی انسانی، امیری اسفندقه و برخی دیگر از اهالی فرهنگ در سالن سوره مهر حوزه هنری برگزار شد، به پاسداشت استادمحمدعلی مجاهدی اختصاص داشت.

مداحان باید از شاعران حرف‌شنویی داشته باشند

علیرضا قزوه، رئیس مرکز آفرینش های حوزه هنری در این مراسم گفت: امیدوارم که در مراسم های بعدی این چنینی از چهره های شعر فارسی در کشورهای فارسی زبان نیز تجلیل شود.

وی با بیان اینکه استاد مجاهدی را پدر شعر آیینی می دانیم، گفت: چرا که این فرد در حوزه تحریف شعر آیینی غیرت زیادی دارد.

رئیس مرکز آفرینش های حوزه هنری با بیان اینکه متاسفانه امروز با دو گروه از مداحان روبه رو هستیم، گفت: یک گروه مداحان خوب و دیگری مداحان بعد یا به عبارت دیگر با مداحان باسواد و بی سواد روبه رویم و باید گفت که شاعران به عنوان بزرگ تر مداحان به شمار می روند؛ از این رو مداحان باید به حرف آنها گوش کنند؛ در حالی که می بینیم این جماعت به حرف هیچ کس گوش نمی کنند.

قزوه اظهار داشت: هر ساله شاهد زرق معطر مداحان نسبت به شاعران هستیم و این قشر هر سال به شاعران فحش می دهند، باید گفت که متاسفانه این فضای موجود در شعر مداحی ما است که شعر آیینی حتما باید همراه با گریه باشد در حالی که اصل حرکت عاشورا در بیداری است و مولا نیامد تا ما را بنده کند بلکه آمده است که ما و جامعه را از بندها رها کند.

وی با بیان اینکه در عاشورا زمانی که مادران می خواهند غذایی را بپزند آن را مزه مزه می کنند، اظهار داشت: نیز باید چنین کاری را در حوزه شعر آیینی انجام دهیم؛ متاسفانه عده ای دکان جدیدی در حوزه شعر آیینی باز کرده اند و حرف از شعر هیئت می زنند؛ در حالی که به شعرهای ضعیف شعر آیینی، شعر هیئت گفته می شود و قطعا اگر بخواهیم در ادبیات به سبکی برسیم باید در وهله اول شعر آیینی را به خوبی بشناسیم؛ البته در حوزه ادبیات دفاع مقدس و ادبیات آیینی اتفاقات بسیار خوبی را شاهد هستیم ولی در حوزه شعر آیینی نگرانی هایی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

ایستادگی استاد مجاهدی در برابر انحراف یک فرد خاص!

محسن مومنی شریف به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: رهبری بارها از پدر استاد مجاهدی یاد کرده اند و البته خود استاد نیز همیشه راهنمای شاعران و اهالی عرصه فرهنگ بوده است؛ با این حال وی توانسته در عرصه ادبیات و پژوهش تاثیرات زیادی را به همراه داشته باشد.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه استاد مجاهدی هر کجا که کجی را مشاهده کرده به رخ کشیدند و در مقابل به تشویق افراد نیز پرداخته اند، افزود: مجاهدی در به اعتقاداتش عمل می کند و به این مسئله را همه افرادی که وی را می شناسند، شهادت می دهند به طوری که وقتی یک نفر در گذشته قصد داشت با نمایش خود به عنوان نماینده‌ای خاص در حوزه و جامعه و در بین هنرمندان جایگاهی پیدا کند استاد مجاهدی که بدلیل شرح گنجینه اشعار به حوزه هنری می‌آمدند با این فکر پلید مبارزه کرد.

مومنی با بیان اینکه کمتر کسی وجود دارد که بدون هیچ ترسی در مقابل انحرافات قرار گرفته و با آن مبارزه کند، خاطر نشان کرد: استاد مجاهدی هر کجا که انحرافی را دیدند، ورود پیدا کردند و همین مسئله باعث دست گیری از بسیاری از جوانان مان شده است.

استاد مجاهدی مبدع شعر آیینی به شمار می‌رود

در ادامه مراسم محمدرضا سنگری گفت: عده ای به اشتباه به حوزه شعر وارد شده و توان شان را حرز کرده اند؛ چرا که انسان در وهله اول باید خویش را درک کند و اگر این اتفاق نیفتاد، انسان هر مسئله ای دیگری را نیز که فرا بگیرد، درکی از آن نخواهد داشت.

وی با ذکر خاطره ای گفت: ۱۲ ساله بودم که به همراه پدرم نزد علامه محمد صالح حائر مازندرانی رفتیم، در ان جلسه فردی یکی از قصیده های بلند وی را خواند و علامه مازندرانی با اینکه در اواخر عمرش نابینا شده بود از آن فرد پرسید که واقعا این شعر را من سروده ام!؟ هدف از گفتن این خاطره این بود که بعضی شعرها از خود شاعر نیست و حتی نیما که نزد این عالم درس خارج می خواند نیز گفته است که علامه مازندرانی تنها روحانی ای است که شعر نو را درک کرده است.

سنگری ادامه داد: متاسفانه در ادبیات فارسی هیچ کدام از شاعران تاریخ شعرهایشان را نگفته اند، از این رو اعقتادم این است که برخی از غزل های حافظ که چندگونه است نیز توسط خود وی سروده است و ای کاش استاد مجاهدی در کنار اشعارش می نوشت که چه اتفاقی باعث سرودن اشعارش شده است.

وی با بیان اینکه سروده های وی همه در افق های بالا قرار دارند و در هر کدام از سروده های مجاهدی می توان چند بیت پیدا کرد که کاملا از سروده مستقل هستند، تصریح کرد: استاد مجاهدی اهل الاوائل است، به گونه ای که در بعضی زمینه های فرهنگی جزو اولین ها به شمار می رود و باید گفت که مبدع شعر آیینی استاد مجاهدی است. از سوی دیگر افرادی بسیاری هستند که عاقلند ولی عاشق نیستند و یا عاشقند ولی عاقل نیستند ولی وی هم عاقل است و هم عاشق و این را می توان از آثارش پژوهشی و شعری اش دریافت.

سنگری با بیان اینکه شاعران بسیاری هستند که قدرت تحلیل ندارند، افزود: ولی استاد مجاهدی به شدت در این حوزه عاقل است؛ البته وی به همان اندازه که عاقل است عاشق نیز هست که یکی ازجلوه های این عاشقی را می توان در اشعارش دید و باید گفت که ویژگی دیگر این استاد معلمی است.

وی با بیان اینکه شعر هیئت امروز هویت مستقل داشته و دارای شاخه های متفاوتی است، یادآور شد: اشعار علی انسانی یکی از آن شاخه ها به شما می رود البته برخی شعرها نیز هستند که تنها برای مطرح شدن در هیئت ها سروده می شوند.

سنگری با بیان اینکه قطعا پاسداری از حریم اهل بیت متوجه استاد مجاهدی است، افزود: البته وی در این مدت به خوبی این کار را انجام داده است به گونه ای که بارها افراد زیادی با شنیدن سخنان مجاهدی ناراحت شده اند و باید گفت که حقیقت اولش تلخ ولی در نهایت شیرین می شود و باطل اولش شیرین و در نهایت تلخ می شود و شیرینی که امروز در عرصه شعر آیینی وجود دارد نتیجه تلخ کامی های گذشته است.
مرجع : خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما