تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱
۰
کد مطلب : ۱۸۷۳۲

سه هزار مداح تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند

سه هزار مداح تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند
علی اسماعیلی مدیرکل امور فرهنگی رسانه و فن آوری نو تبلیغات اسلامی دوشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: هدف ما از آمدن به کرمان گوش سپردن به مشکلات حوزه تبلیغات اسلامی است و بیشتر بحث برنامه ریزی و سیاست گذاری در سه حوزه اقشار اجتماعی، بانوان فرهیخته و حوزه جوانان است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه بانوان و جوانان را دو حوزه اصلی برشمرد که در راستای تقویت باورهای دینی و عمدتا در قالب گفتمان‌های دینی است، گفت: ۱۳۵ هزار گفتمان در سراسر کشور انجام شده است که هر گفتمان شامل هفت جلسه است که براساس حمایت‌ها در سراسر کشور دو هزار و ۵۰۰ استاد را به عنوان حلقه‌های معرفتی تربیت کرده‌ایم.

اسماعیلی افزود: در سال گذشته ۵۵ گفتمان یعنی ۳۷۵ جلسه گفتمانی در حوزه‌های مختلف تشکیل شده است که در راستای مقابله با جنگ نرم است و این جلسات عمدتا در حوزه خواهران و برادران در مقطع متوسطه بوده است.

وی همچنین گفت: جلسات گفتمان در ابتدا در مساجد تشکیل می شد اما به دلیل اینکه هیچ نسبیتی بین افراد از نظر سن و تحصیلات وجود نداشت لذا این جلسات منوط شد به مقطع متوسطه چرا که همگی در یک سن و سال و یک مقطع تحصیلی هستند و با هم همخوانی دارند و این طرح به صورت چهره به چهره بوده و ارتباط استاد و مخاطب رو در روست و به صورت پاسخ و پرسش است.

مدیرکل امور فرهنگی رسانه و فن آوری نو تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در این جلسات به جوان‌ها فرصت داده می‌شود تا ابراز جوانی کرده و مسائل و موارد و شبهات و تردیدها و... را در حوزه های مختلف مطرح و توسط اساتید پاسخ داده می‌شوند که در این راستا حدود چهار هزار سئوال را پاسخ داده شده و ارتباط بعدی در فضای مجازی است که این ارتباط چهره به چهره می تواند وجود داشته باشد بنابراین این طرح هم اهداف کیفی و هم کمی دارد.

مشارکت بانوان فرهیخته در طرح گفتمان دینی

وی ادامه داد: حوزه دیگری که در آن فعالیت انجام می‌دهیم حوزه بانوان فرهیخته است که یا تحصیلات عالیه دارند یا در حوزه‌های هنری مختلف و تخصصی فعالیت دارند و در کنار فعالیت تخصصی خود فعالیت‌های فرهنگی هم انجام می‌دهند که این بانوان را در سطح کشور از استان‌های مختلف شناسایی کرده و از ظرفیتشان برای این گفتمان ها استفاده می‌شود.

این مسئول همچنین گفت: برای استفاده از ظرفیت‌ها باید ابتدا شناسایی و بعد ضابطه‌مند شوند و بانوان فرهیخته می‌‌توانند با انجام فعالیت فرهنگی در کنار کار تخصصی خود آن را به سمت جامعه هدف توسعه دهند.

وی در ادامه افزود: هزار و ۵۸ بانوی فرهیخته در کل کشور شناسایی شده اند که می توانیم سهمیه‌هایی را چون بیمه به آن ها اختصاص دهیم و می توانیم هر موج فرهنگی را از طریق این اشخاص ادامه داده و با هدایت مرکزی برای آن‌‌ها سهمیه قرار دهیم.

۳۰۰۰ مداح تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند

اسماعیلی افزود: به عنوان مثال ۸۰ هزار مداح در کشور شناسایی شده و کارت دارند و بحث های بیمه ای آنان رو به حل شدن است و تاکنون سه هزار نفر را پوشش بیمه ای کرده‌ایم.

وی همچنین ابراز داشت: می‌توانیم از ظرفیت های بانوان فرهیخته به صورت رایگان استفاده کنیم و انتظار ما از استان کرمان با وجود ظرفیت های زیاد بیشتر از این هاست.

اسماعیلی ادامه داد: آمار و رتبه بانوان فرهیخته دینی استان کرمان نسبت به استان های دیگر پایین است، البته درست است که امکانات محدود بوده و بودجه آنچنانی در این راستا نیز وجود ندارد اما استان کرمان باید حرکت هایی را انجام دهد و آمار و رتبه خود را در این حوزه بالا ببرد.

وی تبادل افکار، وجود اتاق فکر در سازمان تبلیغات اسلامی و تعامل با دیگر زنان فرهیخته در استان های دیگر را از عوامل موفقیت و بالا بردن آمار در کرمان دانست.

وی انتخاب جوانان به عنوان یکی از قشرهای اصلی در این طرح را در تاثیرگذاری اش در چشم بینا و هوشمندانه نگاه کردن موثر دانست و گفت: انتخاب بانوان نیز به دلیل اینکه تربیت کننده جوان هستند بسایر اهمیت دارد.

این مسئول گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید "مرد شمشیر زن است و زن شمشیرساز" و امام راحل نیز در خصوص مقام زن می فرماید "از دامن زن مرد به معراج می‌رود".

وی با بیان اینکه باید از یک نفر شروع کرد و تا جمعیت بالا پیش رفت و ظرفیت‌ها همه نهفته است گفت: باید تلاش شود ظرفیت‌های بالقوه به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل شود، افرادی که دارای ظرفیت های بالفعل هستند را رشد و توسعه دهیم و ظرفیت هایی که رشد و توسعه یافته هستند را در راستای هدف های سازمان جهت دهیم.

سازمان تبلیغات اسلامی متکفل فعالیت های تحقیقی دینی

این مسئول تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی متکفل فعالیت های تحقیقی دینی در کشور است و سازمانی است که رسالتش در حوزه دین بوده و در زمینه فعالیت های دینی پیش می رود.

وی ادامه داد: یکی از راه هایی که می توان تبلیغ دینی را به انجام رساند بحث گفتمان های دینی است که این بحث در سال ۸۵ شروع شد و تابه امروز ۱۳۵ هزار گفتمان دینی در مدارس انجام شده است و یک جامعه هدف دانش آموز حدود ۱۳ میلیون نفر را تا پایان سال ۹۲ راهبری کرده است.

اسماعیلی تصریح کرد: در سال ۸۵ مجموع گفتمان پنج هزار و ۸۲۴ و حول محورهای عفاف و حجاب، آسیب های اجتماعی، سیره نبوی و... بود.

وی گفت: در سال ۸۶ مجموع گفتمان ها شش هزار و ۵۷۹ بود که علاوه‌بر محورهای قبل محورهایی چون خانواده، شبهات فکری و اعتقادی و مناسبتی و اتحاد علمی و بحث مهارت‌های زندگی نیز به آن اضافه شد.

مدیرکل امور فرهنگی رسانه و فن آوری نو تبلیغات اسلامی اذعان داشت: در سال ۸۶ نیز هزار و پنج گفتمان، در سال ۷۷ ۱۶ هزار و ۴۲۲ گفتمان برگزار شد که محورها نیز متنوع تر شد و موضوعاتی چون آسیب ههای دینی و جوانان و نوآوری و شکوفایی به موضوعات قبلی اضافه شد.

اسماعیلی تصریح کرد: در سال ۸۸ مجموع گفتمان ها دو هزار و ۵۸۶ بود و در این مقطع نیز موضوعات عفاف و حجاب همچنان اولویت اول بودند و در این سال نیز سه محور هویت دینی و ملی، بحث مباحث فروع دین، اصلاح الگوی مصرف اضافه شد.

وی با خاطرنشان کردن اینکه شعار اول هر سال که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب تعیین می کنند نیز یکی از موضوع‌های گفتمان به شمار می‌رود، گفت: در سال ۸۹ نیز ۲۱ هزار و ۱۵ گفتمان بود که جنگ نرم و همت مضاعف و کار مضاعف هم به موضوع گفتمان ها اضافه شد.

این مسئول ادامه داد: در سال ۹۰ مجموع گفتمان ها ۳۷ هزار بود که به یک رشد ۷۰ یا ۸۰ درصدی که رشدی بسیار خوب بود رسیدیم و مزید بر موضوع ها جهاد اقتصادی نیز اضافه شد.

وی گفت: در سال ۹۱ مجموع گفتمان ها به ۱۵ هزار و ۹۱۵ کاهش پیدا کرد و بنا به دلایل بودجه، اعتبارات نصف شد که موضوعاتی چون تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ی انسانی نیز در گفتمان دینی مطرح شد.

اسماعیلی طرح گفتمان دینی را یکی از طرح های موفقی دانست که در کشور به عنوان یک الگوی جدید از تبلیغات دینی و یک طرح موفق و بانفوذ و تاثیرگذار از آن نام برده می شود.

برگزاری ۳۱ کارگاه هم اندیشی در سراسر کشور

مدیرکل امور فرهنگی رسانه و فن آوری نو تبلیغات اسلامی برخی فعالیت‌های انجام شده در این طرح را در ۳۱ استان کشور اینگونه عنوان کرد: در کنار این گفتمان ها ۳۱ وبلاگ گفتمان دینی را فعال کرده ایم که در استان ها شدت و ضعف دارد، چاپ و توزیع ۱۸ عنوان گفتمان دینی و ۵۴ هزار جلد جزوه پرسمان دینی، جذب دو هزار و ۵۰۰ نفر استاد و همکاری آن ها با تبلیغات و ۳۱ کارگاه هم اندیشی نیز در سطح کشور برگزار شده است.

وی از دیگر برنامه ها به بحث اعتکاف پرداخت و گفت: سازمان بحث اعتکاف را از سال ۸۰ تا ۹۳ یعنی ۱۳ سال دنبال می کند و آمار در سال ۹۳ به نزدیک ۷۰۰ هزار نفر در کشور رسیده است که با تعاملی که با دیگر دستگاه ها داریم در این حوزه این فعالیت را انجام می‌دهیم.

این مسئول تصریح کرد: برنامه‌های مناسبتی نیز چون بزرگداشت ارتحال امام(ره)، زیارت حضرت رسول(ص) از راه دور، تشکیل دبیرخانه هایی چون فرهنگ ایثار و شهادت، گفتمان‌های دینی، ستاد اقامه نماز، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: همچنین بین سال‌های ۸۴ تا ۸۹، ۱۳ کتاب به چاپ رسیده است، تولید ۲۰ نرم افزار در راستای حجاب و عفاف و برگزاری ۳۰ کارگاه آموزشی فلسفه حجاب، تولید سه هزار مقاله در سال ۸۴ تا به امروز در حوزه فضای مجازی، ۱۵ پژوهش کاربردی و... از جمله فعالیت هایی هستند که در راستای این گفتمان‌ها انجام شده اند.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما