تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۷
۰
کد مطلب : ۱۸۵۷۸

وصیت یک پیرغلام اهل‌بیت(ع) به مداحان

وصیت یک پیرغلام اهل‌بیت(ع) به مداحان
حاج علیرضا ترابی ۸۰ ساله که هم‌چنان مدال افتخار نوکری دربار امام حسین(ع) را بر سینه دارد در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان، اظهار کرد: تقوا و اخلاص مهمترین ویژگی یک مداح حقیقی است که باید به گفته‌ها و خوانده‌های خود عقیده داشته باشد و به آنها عمل کند. مداح باید مردم را با اعمال خود دعوت کند.

یک مداح نباید دم از اختلاف و جدایی بزند

وی با بیان این که باید مردم را به اتحاد، اتفاق و انسجام اسلامی دعوت کنیم که صلاح امت اسلامی در همین است،گفت: امروز مقام معظم رهبری پرچم این ندای قرآنی را در دست دارند و ما باید پیرو ایشان باشیم و توجه کنیم که هرکس دامن به اختلاف بزند، برخلاف دین خدا رفتار کرده است در هرمقام و موقعیت و هرشکلی که می‌خواهد باشد.

این پیرغلام اهل بیت(ع) تصریح کرد: یک مداح نباید دم از اختلاف و جدایی بزند و من من کند زیرا "من" را فقط شیطان گفت و رانده شد.احدیت فقط مال خداست و به غیر از او به هیچکس نمی‌آید که بگوید "من"، چون ما در برابر خالق هیچ هستیم.

کارهای خلاف شرع در هیئت به هر نامی و توسط هرکسی انجام شود، درست نیست

حاج علیرضا ترابی،تاکید کرد: ما به عنوان نوکر و مادح دربار امام حسین(ع) باید پیرو خدا باشیم و تلاوت قرآن را که فراتر از قرائت آن است، ترک نکنیم و اهل انفاق در راه خدا باشیم با قلم، قدم، درم، سخن و هرچه که می توانیم.

وی همچنین درباره بحث حفظ شان هیئت و مجالس اهل بیت(ع) نیز،گفت: معنی سخن آقا این بود که ما از هرگونه اختلاف و کارهای دور از شان معصومین(ع) پرهیز کنیم و مردم را جز درخانه اهل بیت(ع) دعوت نکنیم لذا فرمایشات آقا برای این بود که مداحان و واعظان همچون خودِ اهل‌بیت و براساس سیره و روش آنها مردم را دعوت و ارشاد کنند.

این مداح و ذاکر اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: کارهای خلاف شرع مقدس به هر نامی و توسط هرکسی که انجام شود، درست نیست. چه برسد به هیئت که اصلا مرکز توجه و عمل به شرع و دستورات دینی است پس اتفاقا هیئتی‌ها باید بیش از هرکسی مراقب رفتارهای خلاف شرع باشند چرا که انتظار و توقع از آنها بیشتر است.

نباید به بهانه تبری سوژه دست دشمن دهیم

ترابی خاطرنشان کرد: ما باید تولی و تبری داشته باشیم چرا که جزو فروع دین ماست، اما نباید به این بهانه سوژه دست دشمن دهیم بلکه باید به روش اهل بیت برگردیم همانطور که امیرالمومنین(ع) در مسجد حضور می‌یافت و نماز را اقتدا می‌کرد تا اختلاف بین مسلمین نیافتد. بنابراین اختلاف ایجاد کردن و دامن زدن به آن برخلاف رای قرآن و نظر پیامبرخدا(ص) و اهل‌بیت(ع) است.

ارائه محتوای خوب در گرو مطالعه کتاب و شعر خوب است

وی همچنین درباره یکی دیگر از مطالبات مقام معظم رهبری مبنی براین‌که محتوای خوب در هیئت‌ها و منابر ارائه شود،گفت: ارائه محتوای خوب در گرو این است که مداحان کتاب‌های متقل و شعر مطالعه کنند و از رهنمودهای اخلاقی و معارفی بزرگان بهره ببرند. در گذشته اینقدر کتاب شعر و تاریخ و...نبود امام اکنون که داریم باید مداحان بگردند و شعرهای خوب حفظ کنند و مطلبی بخوانند که برای مردم نافع و همراه با موعظه،نصیحت، مراثی و مداحی اهل بیت(ع) باشد.

حاج علیرضا ترابی که سال‌ها مجلس داری کرده و از پیشکسوتان عرصه ستایشگری است در پایان یک وصیت به عنوان پیرغلام و نوکر اباعبدالله الحسین(ع) به مداحان جوان می‌کند و می گوید: وصیتم این است که در خانه اهل بیت(ع) اخلاص و پیروی از خود آن بزرگواران بهترین کار است. اهل بیت(ع) مردم را به چند چیز دعوت می‌کردند،که حضرت زهرا فرمودند: " از دنیای شما سه چیز را می‌خواهم؛ تلاوت کلام الهی، نظر به رسول خدا، انفاق در راه خدا".
مرجع : وارث
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما