تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۸
۰
کد مطلب : ۱۸۴۳۰

تواشیح و مدیحه‌سرایی نیازمند سرمایه‌گذاری است

تواشیح و مدیحه‌سرایی نیازمند سرمایه‌گذاری است
رحیم خاکی، از داوران هجدهمین دوره مسابقات سراسری اذان، ابتهال، تواشیح و مدیحه‌سرایی اوقاف ــ که این مسابقات طی روزهای نهم تا پانزدهم اردیبهشت در آبادان برگزار شد ــ  با بیان اینکه در این دوره از مسابقات شاهد رشد نسبی شرکت‌کنندگان بودیم گفت: البته این رشد در بخش‌ها و رشته‌های مختلف متفاوت بود. در رشته اذان متأسفانه رشد چندان بالایی دیده نشد و شاهد اذان‌های سطح بالا و خوبی نبودیم.

در رشته اذان با وجود صداهای خوب آثار فاخری ارائه نشده بود
قاری بین‌المللی کشورمان افزود: در این دوره از مسابقات، آثار جدید و فاخری عرضه نشده بود ضمن اینکه از صداهای بسیار خوبی استفاده شده بود و افرادی که حاضر شده بودند دارای صداهای خوبی بودند، اما به لحاظ لحنی، ترکیب و خلاقیت کار فاخری ارائه نشده بود.
وی در مورد رشته‌ هم‌خوانی نیز تصریح کرد: در این بخش شاهد رشد بسیار مطلوبی بودیم، گروه‌ها با هماهنگی و توان بالایی وارد شده بودند، اما در این بخش نیز در زمینه لحن و ترکیب کلی، شاهد آثار متوسط و بعضاً ضعیفی بودیم که از لحاظ ساختاری از قوت و غنای بالایی برخوردار نبودند.

ارائه پیشنهاد برای ارتقاء رقابت‌ها در بخش هم‌خوانی
خاکی اظهار کرد: در این بخش به مسئولان برگزاری مسابقات پیشنهاد داده شد که برای سال‌های آینده، چندین کار درجه یک از آثار ماندگار اساتید برجسته در این حوزه را انتخاب کنند و به گروه‌ها ارائه شود تا آنها با انتخاب خودشان در مرحله کشوری از این آثار استفاده کنند و به بازخوانی آثار درجه یک بپردازند. اگر غیر از این باشد باید تمهیداتی اندیشیده شود که گروه‌ها از قوت و امکان ساخت آثار درجه یک در مسابقات ملی برخوردار شوند.

کیفیت بالای مسابقات در بخش تواشیح
داور بخش صوت نوزدهمین دوره مسابقات سراسری اذان، ابتهال، تواشیح‌ و مدیحه‌سرایی با بیان اینکه در بخش تواشیح، ارتقاء و رشد فوق‌العاده‌ای را شاهد بودیم، گفت: گروه‌های تواشیح در این دوره زحمت بسیار زیادی کشیده بودند و در کارهای هارمونیک و چندصدایی آثار بسیار خوبی را شاهد بودیم، گروه‌ها در ارائه آثار خود به لحاظ ترکیب‌بندی و قطعاتی که انتخاب کرده بودند از تلفظ لحنی مناسب و قدرت بالایی برخوردار بودند.
وی با اشاره به اینکه به طور کلی می‌توان گفت در این دوره از مسابقات رشته تواشیح چندین قدم جلوتر از سایر رشته‌ها بود، یادآور شد: البته در این بخش نیز درباره اشعار بهتر از این نیز می‌شد عمل کرد. اگر از اشعار اسلامی و درجه یک جهان اسلام استفاده می‌شد، بسیار بهتر بود. اساتیدی که در بخش متن داوری مسابقات را برعهده داشتند از این بابت گله داشتند و برخی از گروه‌ها نیز در این بخش نمرات خیلی پایینی را کسب کردند.
این قاری بین‌المللی کشورمان همچنین ابراز کرد: در مجموع امسال مسابقات خوبی برگزار شد و سازمان اوقاف به خاطر امکانات رفاهی، تنوع هیئت داوران و مجموعه برنامه‌ریزی‌های خوبی که طراحی کرده بود، توانست مسابقات خوب و در سطح ملی را برگزار کند و از این بابت باید از مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قدردانی کرد. خود مجموعه برگزارکنندگان استان خوزستان نیز زحمات زیادی را برای برگزاری با کیفیت مسابقات متحمل شده بودند، با اینکه فصل و هوا برای برگزاری مسابقات مناسب نبود، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مسابقات در سطح بالایی برگزار شد.

تأثیر برگزاری مسابقات بر ارتقاء تواشیح و مدیحه‌سرایی
خاکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اثرگذاری برگزاری این مسابقات در ارتقاء وضعیت تواشیح و مدیحه‌سرایی در کشور اشاره کرد و گفت: مطمئناً برگزاری مسابقات بسیار مؤثر خواهد بود به دلیل اینکه در ایجاد انگیزه و امکان رقابت سالم فضای مناسبی فراهم می‌شود.
این فعال قرآنی کشور افزود: طبیعتاً در زمان برگزاری مسابقات امکان ارائه آثار جدید، وجه تشویقی کسب رتبه در این مسابقات که منجر به اعزام‌های به حج و خارج کشور می‌شود و همچنین حضور گروه‌ها در رسانه‌ها و ارائه آثار برای جوانانی که دنبال یک فضای هیجانی و تشویقی هستند، می‌تواند در ارتقاء سطح تواشیح و مدیحه‌سرایی مؤثر باشد.
وی عنوان کرد: در مجموع جمهوری اسلامی ایران با تشویق این گروه‌ها موجبات تربیت یک نسلی از هنرمندان اصیل اسلامی را فراهم می‌کند. باید در زمینه تواشیح و مدیحه‌سرایی سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری را انجام دهیم و آثار گروه‌های مختلف را منتشر کنیم ضمن اینکه امکان اعزام بیشتر این گروه‌ها به کشورهای اسلامی برای انجام دادن فعالیت‌های تبلیغاتی را فراهم کنیم تا انگیزه‌ها برای ادامه فعالیت و نیز جذب بیشتر گروه‌ها به این رشته‌ها فراهم شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما