تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۲
۰
کد مطلب : ۱۸۲۵۱

مداحان سخنی که از عظمت و جلال اهل بیت(ع) می‌کاهد را نگویند

مداحان سخنی که از عظمت و جلال اهل بیت(ع) می‌کاهد را نگویند
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق که با حضور جمعی از مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) و نیز دیگر علاقمندان به معارف الهی در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با بیان این مطلب که دعاهای انسان باید با درون انسان هماهنگ باشند، گفت: ذات اقدس اله در سوره مبارکه بقره می‌فرماید از من بخواهید تا من به شما عطا کنم؛ ﴿ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ﴾، همچنین در آیات دیگری فرمود این‌چنین نیست که من به شما وعده بدهم و بگویم هر چه بخواهید من به شما می‌دهم بلکه هر چه خواستید ما به شما دادیم؛ یعنی برابر زبان حال و زبان استعداد هر چه خواستید ما به شما دادیم لذا باید زبان مقالتان را اصلاح کنید و چیزی بخواهید که با درونتان هماهنگ باشد.

وی اظهار داشت: ما با یک استعدادی به پیشگاه پروردگار می‌رویم و در حقیقت یک ظرف می‌بریم که خدای سبحان در این ظرف، هدایای خودش را بریزد از ما غیر از ظرف و ظرفیّت بردن چیز دیگر برنمیاید.

استاد برجسته حوزه، فقر و عجز انسانی در پیشگاه الهی را کمال انسانی دانست و گفت: انسان وقتی به پیشگاه ذات اقدس الهی می‌رود نمی‌تواند با دست خالی برود، باید هدیه ببرد، هر هدایایی که ما در ذهن داشته باشیم و بخواهیم ببریم منبعش آن‌جاست، تنها چیزی که ما باید به پیشگاه خدا ببریم عجز و فقر ماست. اگر این موارد را به پیشگاه ذات اقدس الهی بردیم آن‌گاه آنچه شایسته ماست به ما عطا می‌کند، بخشی از کمالاتی هم هست که اصلاً به فکر ما نمی‌آید تا ما از خدا بخواهیم باز هم خداوند به ما عطا می‌کند.

وی سپس مداحان و ذاکران حاضر در جلسه را به رعایت عظمت، جلال و شکوه خاندان عصمت و طهارت در مداحی‌ها و روضه خوانی‌های خود توصیه کرد و اذعان داشت: مداحان عزیز که در خدمت اهل بیت هستند این گوهر را درست حفظ کنند، در حرم دل، جز ولای خاندان اهل بیت چیزی را راه ندهند، حرف‌هایی که از عظمت و جلال و شکوه این‌ها می‌کاهد نگویند چون وصیّت وجود مبارک سیّدالشهداء در ظهر عاشورا به زینب کبرا و سایر بچه‌ها این بود که ما خاندان کرمیم لذا مبادا حرفی بزنید که از جلال و شکوه خاندان ما بکاهد، مبادا مداحی برای اینکه گریه بیاید، حرفی بزند که از عظمت اهل بیت(ع) بکاهد که این گریه و اشک، گریه و اشک کاذب خواهد بود.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: ما که افتخارمان این است که روضه این خاندان را روی منبر می‌خوانیم وظیفه همه ما این است که از عظمت این‌ها، جلال این‌ها، شکوه این‌ها چیزی کم نیاوریم. این‌ها آمدند به ما شرف دادند. این عزیزان که مداح‌اند با همّت‌های بلند سخن می‌گویند، مداحی می‌کنند و جامعه را به حسینی که عالی است و اهل علوّ است معرفی می‌کنند هرگز آن سخنی که از جلال و عظمت این‌ها می‌کاهد نمی‌گویند.

وی در پایان سخنان خود، شناخت بهتر و عمیق‌تر شخصیت ائمه را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما هم باید خودمان را بسازیم هم رهبران الهی را بشناسیم هم این اشک را که خیلی گرانبهاست برای جلال و عظمت آن‌ها بریزیم.

این مفسر قران کریم افزود: اشک یکی از گرانبها‌ترین گوهر هاست این را در پای معارف ذات مقدس حسین‌بن‌علی باید بریزیم آن وقت آن اثر دارد بنابراین از ذات اقدس الهی مسئلت می‌کنیم بیش از پیش ما را به این خاندان جلال و شکوه آشنا بفرماید!
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما