تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹
۰
کد مطلب : ۱۸۰۶۳

اجرای نمایش سوگنامه " بانوی بی نشان" در اراک

اجرای نمایش سوگنامه " بانوی بی نشان" در اراک
این سوگنامه نمایشی است که از زمان حال آغاز شده و به گذشته می‌رود از گروه نمایشی سقا به کارگردانی علی گودرزی زاده و با نویسندگی حسین فدایی حسین و با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه اراک و فرهنگسرای آیینه در اراک که همزمان با ایام فاطمیه در فرهنگسرای آیینه شهر اراک بر روی صحنه رفت.

کارگردان این سوگنامه ی نمایشی با اشاره به اجرای بانوی بی نشان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ترویج و نشر فرهنگ فاطمی و همه گیر شدن فرهنگ اهل بیت (ع) هدف اصلی برگزاری این نمایش در ایام فاطمیه است.

علی گودرزی زاده افزود: هنر قالب ، مجرا و بستر مناسبی برای نشر و انتقال فرهنگ فاطمی به نسل های جوان می باشد.

وی هنر را زبان گویایی برای نشر این اندیشه دانست و ابراز کرد: هنر تئاتر قابلیت انتقال و تفهیم بالاترین اندیشه ها و تفکرها را دارد؛ لذا برای انتقال و ترویج فرهنگ فاطمی و اهل بیت (ع) هنر تئاتر و نمایش مناسبترین قالب تلقی می شود.

این هنرمند ادامه داد: اجرای چنین سوگنامه ها و نمایش هایی برای نشر فرهنگ اهل بیت (ع) قطعا در جهت تحقق این مهم تاثیرگذار خواهد بود.



زبان هنر به بلندای همه ی اندیشه ها تاثیرگذار است

گودرزی زاده بیان کرد: زبان هنر و به ویژه تئاتر به بلندای همه اندیشه ها تاثیرگذار است؛ لذا انتخاب این هنر برای نشر و ترویج فرهنگ فاطمی همزمان با ایام شهادت بزرگ بانوی عالم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) مجرای مساعدی برای این مهم قلمداد می شود.

وی یادآور شد: هنر یکی از ابزارهای انتقال فرهنگ فاطمی است؛ چرا که فرهنگ فاطمی به گستردگی تمام اندیشه های ناب و به پاکی تمام عقاید است.

کارگردان سوگنامه نمایشی بانوی بی نشان با تاکید بر اینکه جامعه ی امروز نیازمند نهادینه شدن فرهنگ فاطمی و اهل بیت (ع) است، تصریح کرد: آماده سازی بستری مناسب برای نشر و ترویج فرهنگ فاطمی یکی از وظایف رسانه های همگانی و به ویژه صدا و سیما است که با آماده سازی این بستر و فضا بتوانند به نشر و ترویج فرهنگ فاطمی و اهل بیت (ع) بیش از پیش در جامعه بپردازند.



استقبال خوب عموم مردم از نمایش "بانوی بی نشان"

در اولین روز از اجرای نمایش بانوی بی نشان، این سوگنامه با استقبال خوب و حداکثری مردم مواجه شده بود، به گونه ای که قبل از باز شدن در سالن استاد هدایتی فرهنگسرای آئینه اراک، جمعیتی قابل توجه اعم از زنان و مردان و دختران و پسران جوان و میانسال پشت در ایستاده بودند.


نکته ای که در هنگام اجرای این نمایش به چشم می خورد حضور مشتاقانه آقایان و به خصوص پسران جوان برای دیدن این نمایش بود و باید بدون تردید گفت هیچ صندلی از ابتدای اجرای نمایش تا پایان این سوگنامه مذهبی خالی نماند.

صدای گریه حاضرین در هنگام اجرا و چشمان گریان آنها هنگام خروج از سالن نمایش گواهی بر عشق و علاقه مردم نسبت به اهل بیت (ع) بود.

یکی از تماشاچیان این سوگنامه با بغض به خبرنگار مهر گفت: ما هر چه داریم از فاطمه زهرا (س) است پس باید با حفظ حجاب بتوانیم راه ایشان را ادامه دهیم.

ربیعی افزود: اجرای این نمایش می تواند بر روی دختران جوان تاثیر بسیاری داشته باشد و اگر این نمایش ها در دانشگاه ها هم اجرا شود بهتر است.



فاطمه زهرا (س) نه تنها الگویی برای زنان است

محمودی هم هنگام خروج از سالن تئاتر به خبرنگار مهر گفت: فاطمه زهرا (س) نه تنها الگویی برای زنان است بلکه ایشان حتی می توانند الگویی برای آقایان هم باشند.

وی ادامه داد: وقتی همسرم بیلبورد تبلیغاتی این نمایشنامه را در خیابان دید اصرار برای دیدن این نمایش داشت و الان بعد از دیدن این نمایش باید بگویم که اجرای این نمایش ها می تواند در انتقال رفتارها و عقاید اهل بیت (ع) به جوانان تاثیرگذار باشد.


و اشک ها دیگر مجال صحبت نمی دادند، آری! جایی که چشم ها صحبت می کنند و اشک ها پیام رسانی، دیگر مجالی برای خودنمایی زبان و کلام نیست.

ای باور وجود گیتی چشم انتظار ظهور فرزندت مهدی موعود (عج) هستیم تا مزار بی نشانت را اگر لایق باشند دستانمان در آغوش بکشند و پروانه وار گرد شمع مزار پاکت بگردیم تا شاید گوشه چشمی هم به ما داشته باشید.

بانوی بی نشان روایت زندگی حضرت فاطمه (ع) از تولد تا شهادت است و از زمان حال آغاز شده و به گذشته می رود. نمایش، داستان مادری در زمان حال را روایت می کند که پسرش در جنگ مفقودالاثر شده و مادر همچنان منتظربازگشت و دیدارش است.

پسر مفقودالاثر این زن به خوابش می آید و می گوید اگر مشتاق دیدار من هستی به شهر مدینه بیا ، وعده ملاقات ما پشت دیوارهای بقیع، مادر به مدینه می رود و در وعده گاه با شخصیتی روبرو می شود که او را به گذشته برده و داستان ولادت تا بعد شهادت حضرت فاطمه (س) را روایت می کند.

سوگنامه ی نمایشی "بانوی بی نشان" از ۱۰ لغایت ۱۸ فروردین ماه ساعت ۱۸ در سالن تئاتر استاد هدایتی فرهنگسرای آئینه اراک برای بازدید عموم به صورت رایگان می باشد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما