تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۸
۰
کد مطلب : ۱۶۳۶۶
«اخلاق» در مداحی بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت

جامعه از ستایشگران، انتظار شباهت به اولیای دین را دارد

جامعه از ستایشگران، انتظار شباهت به اولیای دین را دارد
سومین نشست هم‌اندیشی علمی بنیاد دعبل خزاعی صبح یک شنبه نوزدهم تیرماه در محل این بنیاد برگزار شد. در ابتدای این نشست که با دستور جلسه بررسی بایسته‌های ستایشگری اهل بیت (ع) و طرح تغذیه فکری ستایشگران مبتنی بر فرمایش‌های مقام معظم رهبری برگزار شد، دکتر محمدرضا سنگری، رئیس هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، این بایسته‌‌های را به دو گروه «بایسته‌های عام» و «بایسته‌های خاص» تقسیم کرد و چگونگی تولید محتوای علمی و فرهنگی مورد نیاز و نحوه توزیع آن را در دستور کار و جزو وظایف شورای علمی بنیاد در امتداد بحث قرار داد.
 
در ادامه، عبدالامیر فائق، نویسنده و پژوهشگر دینی و عضو هیات علمی بنیاد نیز با توجه به محتوای زیارت جامعه کبیره و فرمایش‌های مقام معظم رهبری، ضمن تشریح بایسته‌های ستایشگری تحت دو گروه «معنوی» و «علمی و هنری» به اهمیت جایگاه‌شناسی ستایشگران در جامعه و مجالس تعظیم آل الله تأکید کرد.
همچنین حجت‌الاسلام محمدمهدی عرب‌انصاری از اعضای هیئت مدیره بنیاد، با اشاره به اینکه هدایت تنها نعمتی از نعم الهی است که خداوند بر آن منت گذاشته است، با توجه به نقش هدایتگری ستایشگران تأکید کرد: «این خیلی مهم است که ذاکران و مداحان بدانند، امروز می‌توانند به برکت حرکت عظیم و الهی امام راحل(ره) در انقلاب اسلامی منشأ اثر و تأثیرگذاری باشند.»
 
استاد حاج‌مهدی آصفی، مداح و شاعر اهل بیت (ع) نیز با اشاره بر لزوم مراقبه‌های ظاهری و باطنی برای مداحان، تأکید کرد: «مداح باید به آنچه می‌گوید اعتقاد داشته باشد تا مطالب او برای مستمعان باورپذیر باشد.» همچنین این استاد عرصه مداحی تصریح کرد که مداحان باید متّصف به صفت اولیای دین بوده و از نظر اخلاقی در جامعه الگوی دیگران باشند؛ چون از لحظه ای که کسی در کسوت مداحی قرار می گیرد، سطح انتظارات اجتماعی و فرهنگی از او متفاوت می شود. 

در این نشست، عضو مدعو جلسه از سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمسعود نادری، بر اخلاق‌مداری در حوزه مداحی و بر لزوم توطئه‌شناسی و جایگاه‌شناسی مداحان وذاکران اهل بیت (ع) تأکید کرد.
 
این نشست با حضور عضو مدعو از سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین حجت‌الاسلام محمدمهدی عرب‌انصاری از اعضای هیئت مدیره و اعضای هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی، آقایان: دکتر محمدرضا سنگری، حاج‌مهدی آصفی، عبدالامیر فائق و سیدمرتضی توکلی، مدیرعامل بنیاد در محل دفتر مرکزی بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد. 

دکتر محمدرضا سنگری در پایان جلسه، ضمن جمع‌بندی و اشاره بر بایسته‌های مشترک مداحی از جمله لزوم آشنایی با قرآن و حدیث، آشنایی با اصول اخلاق مداحی، آشنایی با ادبیات و گونه های مختلف ادبی، آشنایی با تحریفات و تبیین آن ها، آشنایی با تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب و به طور ویژه آشنایی با تاریخ اهل بیت (ع)، ادامة این بحث را در دستور کار جلسة بعدی شورای علمی قرار داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما