تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۴۱
۰
کد مطلب : ۱۵۷۱۰
/در حاشیه همایش روایت شیدایی/

آهنگران: تاثیرپذیری از شیوه های نوین نباید مجوزی برای ورود موسیقی مبتذل به مداحی باشد

آهنگران: تاثیرپذیری از شیوه های نوین نباید مجوزی برای ورود موسیقی مبتذل به مداحی باشد
حاج صادق آهنگران معتقد است، در شیوه برخی از مداحان حاضر رگه هایی از شیوه های مداحی هشت سال دفاع مقدس به چشم می خورد که به گونه ای مبین تاثیر پذیری شیوه های نوین از مداحی در جبهه های جنگ است.

حاج صادق آهنگران در گفتگو با ستاد خبری همایش روایت شیدایی ، با بیان این مطلب گفت: در سال های آغازین جنگ، خواندن نوحه و مداحی در جبهه های جنگ رواج پیدا کرده بود و اکثر این مداحی ها خواندن اشعار با مضامین حماسی بود که اغلب اشعار با نام امام حسین (ع) دیگر شهدای کربلا خوانده و همراه با سینه زنی اجرا می شد.

آهنگران افزود: من آغازگر مداحی و نوحه خوانی در جبهه ها نبودم اما به جهت خوزستانی بودن و حضور دائمی در مناطق جنگی و داشتن صدای خوش در میان آنها شاخص تر شدم.

وی تصریح کرد:آن اشعار و آن نوحه خوانی در سالهای قبل از انقلاب نیز رواج داشت و مداحان منطقه اشعاری را در مراسم عاشورایی می خواندند که از سیاق خاصی برخودار بودند، البته این را هم بگویم که موسیقی و آواز جنوبی از لحن دلنشینی برخوردار است و یک رگه حزن در حنجره خوانندگان آنجا وجود دارد که در جذب شنونده بسیار موثر است. این خصیصه مربوط به منطقه جنوب است.

وی در ادامه گفت: در آن سالها آتش جنگ بیشتر در منطقه جنوب گرم بود و از این حیث نیز شیوه آوازهای جنوبی در اجرای مداحی حماسی تاثیر بیشتری گذاشت.

آهنگران خاطر نشان کرد: در اوایل انقلاب به دلیل روشن نبودن وضعیت موسیقی و نیاز به حماسه خوانی از دیگر مسائلی بود که توجه به این شیوه در جبهه های جنگ را افزایش داد.

این مداح هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: به هر حال در آن سال ها مداحی در جبهه های نبرد امری جدانشدنی از عملیات ها بود و در هر جبهه یک نوحه خوان با یک دفترچه نوحه، این کار را انجام می داد.

آهنگران درباره ابداع شیوه نوین مداحی گفت: این شیوه نوین مداحی گفت: این شیوه جدید بی شک تحت تاثیر جبهه های نبرد قرار داشت و پس از سالهای دفاع مقدس این شیوه به دلیل برخوداری از توجه ویژه رواج بیشتری پیدا کرد.

وی درباره تاثیر شیوه مداحی خود در سیاق مداحی جدید گفت:شیوه ای که در هشت سال دفاع مقدس رواج داشت بی شک در شیوه مداحی جدید بی تاثیر نبود اما باید گفت که ما سعی داشتیم ضمن بیان حزن مداحی شیوه های حماسی را نیز ادا کنیم.

وی درباره مداحی خود در سالهای پس از هشت سال دفاع مقدس گفت: در سالهای پس از دفاع مقدس قائدتاً ما دیگر در شرایط جنگ و حماسه قرار نداشتیم و آنچه در محور توجه قرار می گرفت جدایی از سالهای دفاع مقدس و یادشهدا بود که به طور طبیعی حزن و ریتم کار را تغییر می داد.

آهنگران گفت: در شیوه برخی از مداحان حاضر رگه هایی از شیوه های مداحی هشت سال دفاع مقدس به چشم می خورد که به گونه ای مبین تاثیر پذیری شیوه های نوین از مداحی در جبهه های جنگ است.

این مداح در ادامه گفت: امروز ما شاهد نقد بسیاری از متولیان امر به شیوه های جدید هستیم که البته باید موضوع شیوه های نوین را مشخص کرد، اگر در شیوه های نوین از اشعار خوب و موسیقی زنده استفاده شود هیچ ایرادی ندارد، ایراد زمانی مشهود می شود که از اشعاری سبک و عامیانه و موسیقی غربی و مبتذل استفاده شود.
پایان پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما