تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۳۲
۱
کد مطلب : ۱۵۷۰۳
حاج صادق آهنگران در همایش روایت شیدایی:

نوحه های دفاع مقدس تحت تاثیر سبک نوحه خوانی جنوب کشور بود

نوحه های دفاع مقدس تحت تاثیر سبک نوحه خوانی جنوب کشور بود
حاج صادق آهنگران گفت: نغمه های ما در دوران دفاع مقدس تجلی سبک های جدید بود، چرا که ما به دلیل مقتضیات زمان ناگزیر بودیم، به سبک های جدید کارهایمان را اجرا کنیم.

به گزارش ستاد خبری همایش روایت شیدایی، حاج صادق آهنگران، در مراسم تجلیل از پیشکسوتان عرصه مداحی که عصر امروز با حضور جمعی از مداحان و اهالی رسانه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، از حاج حبیب الله معلمی که به دلیل کهولت سن و بیماری نتوانست در این همایش شرکت کند، یاد کرد و گفت: آشنایی من با معلمی یکی از معجزات جنگ بود در آن ایام ایشان لطف و عنایت بیشتری نسبت به من داشت.

وی افزود: معلمی مداحی بود که در ایام جنگ، بیشتر شعر نوحه های ما را بدون هیچ گونه چشم داشتی می سرود، پیشه او کشاورزی بود و گاهی اوقات که ما پیش او می رفتیم او در حالی می یافتیم که سر زمینش کار می کرد، با این وجود زحمات شعر نوحه های ما را نیز به دوش می کشیدند و ما را با راهنمایی هایشان یاری می کردند.

آهنگران تصریح کرد: در ان روزها ما هر شعری را که می خواندیم به سرعت به دلیل اقتضای زمانه و حال و هوای جبهه ها پخش می شد و از آنجایی که خوزستانی ها عادت داشتند ما نوحه ها را با شعرهای جدید اجرا کنیم.

این نغمه خوان آیینی برجسته دوران دفاع مقدس، با اشاره به نقش برجسته مداحان در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: نغمه های ما در این دوران تجلی سبک های جدید بود، چرا که ما به دلیل مقتضیات زمان ناگزیر بودیم، به سبک های جدید کارهایمان را اجرا کنیم. مثلا شب های عملیات باید با رزمندگان تا خط مقدم می رفتیم و نوحه ها و شعرهای جدید را آماده می کردیم.

وی ادامه داد: در این دوران حساس تاریخی حاج معلمی یاریگر باوفایی بود، ایشان مناسب با حال و هوای جنگ شعر می سرود مثلا زمانیکه رمز عملیات صاحب الزمان بود ما از ایشان می خواستیم که شعر درباره ظهور امام عصر (عج) و یاران ایشان باشد، ایشان نیز با علاقمندی و صداقت در کمترین زمان شعر را برای ما می سرود.

آهنگران، با بیان اینکه سبک نوحه خوانی دفاع مقدس تحت تاثیر سبک نواحی جنوب کشور بود، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد شعرهای ما در نوحه خوانی آن ایام از سبک نوحه خوانی جنوب سرچشمه می گرفت و سبک این منطقه سبک سنتی است، که در آغاز جنگ در روضه خوانی ها و مراسم های مداحی بسیار جلوه گر شد.

این مداح دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: گاهی اوقات نیز از سر بندهای شعرهای شاعران جنوبی را به معلمی می دادیم و ایشان با الهام از این سربندها شعرهای جدیدی می سرود. مثلا شعر «نیزه شکسته ها را بزن کنار زینب» از همین دسته شعرها بود که استاد سازگارا اجرا کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: در روزهای جنگ تحمیلی اگردر جبهه ها پیروز می شدیم از فیوضات روح شهیدان کربلا، جنگ و امام خمینی (ره) بود و همین علاقه بود که ما را به ادامه کار بر می انگیخت.

آهنگران در ادامه با اشاره به اولین آشنایی اش با حبیب الله معلمی خاطرنشان کرد: نخستین شعری را که زمینه ساز آشنایی من با ایشان بود، شعر «ای شهیدان به خون غلطان خوزستان سلام» بود که آن را در محفلی خواندم که تنها دو تن از آن در قید حیات هستند و بقیه همگی شربت شهادت نوشیدند.

وی در پایان تاکید کرد: همین شعر را با تشویق شهید حسین علم الهدی، در محضر امام (ره) خواندم و فکر می کنیم معجزه همین شعر مرا با معلمی آشنا کرد.

پایان پیام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما