تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۱:۴۰
۰
کد مطلب : ۱۵۶۹۶
در پایان نخستین همایش روایت شیدایی قرائت شد

بیانیه پایانی هیات داوران همایش روایت شیدایی

بیانیه پایانی هیات داوران همایش روایت شیدایی
در پایان همایش روایت شیدایی بیانیه‌ای از سوی هیأت داوران این همایش قرائت شد که طی آن از برخی چهره‌های حاضر تقدیر شد. به گزارش ستاد خبری همایش روایت شیدایی متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

شورای سیاستگزاری همایش روایت شیدایی متشکل از مرکز مطالعات راهبردی خیمه، اداره کل نغمات آیینی صداوسیما، مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد دعبل خزاعی، شهرداری تهران و هیأت رزمندگان اسلام به منظور پاسداشت و تکریم هنر فاخر مرثیه‌خوانی و گزینش آثار برتر در قالب نوحه‌های عاشورایی از جهت اجرا، شعر و پیام، سبک و ملودی، نخستین فراخوان خود را با عنوان «روایت شیدایی» اعلام نمود.

هم‌چنین در بخش ویژه همایش، نوحه‌های ایام پیروزی انقلاب اسلامی، نوحه‌های اقوام ایرانی و آثار موسیقایی سنتی و مدرن مورد بررسی قرار گرفت.

در این‌جا لازم است توضیحی کوتاه پیرامون معیارهای انتخاب هیأت داوران به استحضار برسد:

۱. شعر و محتوا
اولین جنبه آثار اعم از خوانندگی یا مداحی محتوا و شعری است که خواننده انتخاب می‌کند. این کلام است که نیاز روحی، عاطفی و حماسی مخاطب را تأمین می‌نماید.

گرچه آثار ارسالی به دبیرخانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی هم‌چنین ضعف محتوایی و فقدان معیارهای داوری در کمال قوت نبود اما با وجود این سعی شد از میان همین موارد آثار برجسته انتخاب شود.

یادآوری می‌شود برخی از آثار فقط از جهت شعر و پیام امتیاز خوبی گرفته‌اند. بعضی از لحاظ اجرا و برخی از منظر خلاقیت یا نوعی ابتکار در تولید.

در پایان امید می‌رود با آغاز فعالیت دبیرخانه دائمی همایش «روایت شیدایی» و با اطلاع‌رسانی کافی و به موقع و خیزش اصحاب مدح و شعر و موسیقی در عرصه نوحه‌های عاشورایی، شاهد تولید آثار فاخر و متعالی در این زمینه باشیم.

و اینک اسامی برگزیدگان همایش:
۱. جناب آقای غلامرضا سازگار / سرودن نوحه‌های انقلابی
۲. جناب آقای حاج صادق آهنگران / اجرای نوحه نیزه‌شکسته‌ها را...
۳. جناب آقای سید حسام‌الدین سراج / اجرای قطعه وداع؛ با شعر عمان سامانی
۴. جناب آقای حاج محمدرضا طاهری / اجرای نوحه ترکیبی فاخر و عامیانه
۵. جناب آقای محمد صمیمی / سرودن شعر نوحه آرزوی لب سقا
۶. جناب آقای مجید بنی‌فاطمه / اجرای نوحی آرزوی لب سقا
۷. جناب آقای سروری از کرمانشاه / اجرای نوحه روله‌ لای با زبان محلی
۸. جناب آقای حمید گروگان/ نویسندگی مقتل تشنه لبان
۹. بهزاد بهزادپور/ اجرای قطعه قتلگاه در برنامه شب آفتابی
۱۰. مجید زارع، طراح و گرافیست/ همکاری و تولید پوستر عاشورایی
۱۱. دکتر فخر روحانی/ پژوهش های عاشورایی در حوزه بین الملل
۱۲. حاج علی انسانی، پیشکسوت عرصه شعر و مدح/ جریان سازی در جهت ارتقاء سطح شعر عاشورایی


بدیهی است اشعاری مد نظر بوده که دارای ساختار سالم، منسجم با زبانی فاخر، زنده، پویا، یکدست، قابل فهم، با ترکیبات و واژگانی خوش، استعارات و تشبیهات تازه و بدیع و نیز آراسته با سایر صنایع لفظی و معنوی و هم‌چنین وزن و قافیه متناسب با مفهوم و در عین حال مستند به اسناد تاریخی معتبر باشد.

۲. ملودی یا سبک و آهنگ
لازمه هر قطعه آهنگین چه با کلام و چه بی‌کلام، ملودی فاخر و متعالی است ولازم است خواننده یا سراینده با ردیف موسیقی و نغمات و نواهای آن آشنا باشد تا بتواند در موارد مختلف از این علم استفاده کند.

۳. اجرا
یکی از نکات در عرصه خوانندگی، اجرای قوی و مناسب است که خواننده علاوه بر دانستن شعر و موسیقی، باید در اجرا نیز مهارت داشته باشد. ادای درست و صحیح اشعار، آشنایی با ملودی و ریتم و موقعیت‌شناسی، اوج و فرود و آشنایی با سیستم‌های صوتی و نکاتی از این قبیل می‌تواند اجرای خواننده را مطلوب‌تر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما