تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۲۷
۰
کد مطلب : ۱۵۶۳۰

مدرنيزه کردن تعزيه اشتباه است

مدرنيزه کردن تعزيه اشتباه است
فرهنگ: صادق همایونی پژوهشگر تعزیه معتقد است: مدرنيزه كردن تعزيه اشتباه است.

صادق همايوني توضيح داد: تعزيه را نمي‌توان مدرنيزه كرد چون هنرهايي مانند شعر، نقاشي، نويسندگي، مجسمه سازي زائيده ذهن و خلاقيت يك شخص است و چند موضوع و چند مؤلفه ايجاد مي‌شود تا اين هنرها بوجود آيد.

وي افزود: ابزار تعزيه با مدرترين وسايل تئاتر امروز مقابله مي‌كند چون در تعزيه از نمادها استفاده درست مي‌شود و در فضاي آزاد و هر جايي قابل اجراست و داراي ارتباط نزديك با مخاطب و وسايل عيني مانند شمشير، شتر، اسب و سپر است.

همايوني ادامه داد: هيچ‌كدام از شاخص‌هاي تعزيه را نمي‌توان عوض كرد و تغيير داد و آن را امروزي كرد، اما لازم است تا بعضي از اشعار را در نسخه‌ها، كامل و تصحيح كرد، زيرا تعزيه به عنوان يكي از آئين‌هاي نمايشي در جهان بايد به همين صورت حفظ شود تا توسط تراژدي عميق و بالايي كه دارد تأثيرات شگرف خود را بگذارد.

وي تصريح کرد: در انتخاب تعزيه خوان بايد كمال دقت را داشت تا به لحاظ تناسب با نقش، ظاهر مناسب و لباس پوشيدن، بتواند فضاي ايجاد شده را مناسب ارايه دهد. همچنين تعزيه خوان را بهتر است از دوران كودكي تحت آموزش قرار داد.

همايوني گفت: در ابزار تعزيه نبايد از وسايل برقي و موسيقي الكترونيكي استفاده كرد، زيرا وسايل اصلي تعزيه طبل، ني و اين قبيل وسايل است.

 همايوني متولد سال ۱۳۱۳ در سروستان فارس بوده که دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته حقوق و وكيل دادگستري است. وي براي اولين بار طرح گردآوري «فرهنگ مردم» صادق هدايت را در مورد فرهنگ عاميانه يک منطقه به کار گرفت و «فرهنگ مردم سروستان» را با مقدمه مرحوم انجوي شيرازي منتشر کرد.

«تعزيه، سرآغاز نمايش ملي»، «موسيقي و آيين و نقش آن در تعزيه»، «تعزيه و موسيقي، ارتباطي ناگسستني»، «سه بياض خطي برگزيده در تعزيه»، «چرا تعزيه خواني ممنوع شد؟»،«تعزيه‌ها، سرآغاز نمايش ملي: پيشينه نمايش‌هاي مذهبي در جهان و مقايسه آن ها با تعزيه» ازجمله مقالات و گفت‌وگوهاي وي درباره تعزيه است.

وي کتاب‌هاي «تعزيه در ايران» و «تعزيه و تعزيه خوان» و «بافت ساختاري تعزيه» را نيز به رشته تاليف درآورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما