کد مطلب : ۱۵۴۶۳
برای آتش زدن کعبه «سیم بُکسل» به کمک بنی امیه آمد
رضا استادی
مختارنامه احتمالا بسیاری از مخاطبان این سریال تلویزیونی را غافلگیر میکند. قسمتی که در آن بعد از دیدن یک جنگ تن به تن جذاب، دوربین به داخل حریم کعبه آمد تا شاهد حمله امویان با منجنیق به کعبه و آتش زدن خانه خدا باشد. واقعه ای دردناک و تکان دهنده که هنوز هم یاد آوری آن قلب و روح هر مسلمانی را آزار میدهد.
حتما دوست دارید بدانید این صحنهها در چه شرایطی، چگونه و کجا مقابل دوربین رفت؟ صحنههای مربوط به کعبه و بناهای اطراف آن در منطقه احمد آباد مستوفی و در بخش وسیعی از زمینی ساخته شد که برای ساخت دکورهای سریال تهیه شده بود. این صحنهها در شب فیلمبرداری شد. جای شما خالی! این بخش از کار در زمستان سال ۱۳۸۷ و در شبهایی فیلم برداری شد که دمای هوا گاه به کمتر از ۱۲ درجه زیر صفر میرسید. آن روزها عوامل مختارنامه حدود ۲۰ روزی که این صحنه ها فیلم برداری میشد، هرچه لباس گرم در خانه داشتند بر تن میکردند و به دلیل حجم لباسی که بچهها بر تن داشتند، گاه تشخیص آدم ها در سر صحنه غیر ممکن بود!
فیلمبرداری صحنه حمله امویان به مکه نقطه اوج درخشانی از همکاری گروههای مختلف سازنده سریال همچون: تدارکات، صحنه، جلوههای ویژه، چهره پردازی، کارگردانی و... بود.
برای این بخش از کار حدود یک هفته گروه فیلمبرداری به شکلی فشرده کار کردند تا نورپردازی صورت گیرد. بخشی از نورپردازی هم در این مرحله به وسیله « بالن نوری» انجام شد که پیش از این در فیلم «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی مورد استفاده قرار گرفته بود. این بالن با کمک یک جرثقیل با طول دکل پنجاه متر بر فراز دکور قرار میگرفت تا شرایط نوری مناسب برای فیلمبرداری این بخش فراهم شود.
گروه جلوه های ویژه میدانی و گروه تدارکات سریال نیز در این مرحله دست به دست هم دادند تا امکانات مورد نیاز برای فیلمبرداری آماده شود.
برای این بخش از کار نیاز به تهمیدات خاصی بود که با کمک آن بتوان گویهای آتیشینی را که در واقع گلولههای آتشین منجنیق هستند، به صورت همزمان به طرف ضلع شرقی دیوار کعبه پرتاب و به وسیله آن آتش سوزی پرده کعبه را به تصویر کشید.
گروه تدارکات با فراهم کردن حجم عظیمی از داربست، دکلی حدودا ۴۰ متری را ساخت که بر کعبه مسلط بود. با کمک این دکل یک خط پرتاب فراهم شد و در شبهای فیلمبرداری، گروه جلوههای ویژه میدانی پس از محاسبات دقیق ریاضی، بر بالای این دکل قرار گرفت و به وسیله سیم بکسلهایی که یک سر آن به دکل وصل بود و سر دیگرش به کف زمین مکه، گویهای آتشین را به سمت پایین میفرستاد.
البته در نسخه نهایی این سیم بکسلها به وسیله جلوههای ویژه رایانهای حذف شد اما خاطره آن شبهای سرد با هیچ نرمافزاری از ذهن بچههای مختارنامه محو نمیشود.
بد نیست بدانید برای این بخش از کار حدود ۱۵۰۰ لیتر گازوئیل، ۸۰۰ لیتر بنزین و۵۰۰ لیتر نفت سفید تهیه شد و طی هماهنگی با آتش نشانی ۴ دستگاه اتوموبیل آتش نشانی برای برای خاموش کردن آتش احتمالی در سر صحنه حضور داشتند که البته در بخش باران مکه، از آنها به عنوان باران ساز استفاده شد. یک دستگاه آمبولانس هم برای مواقع ضروری در سر صحنه حاضر بود که خوشبختانه نیازی به استفاده از آن پیش نیامد.
از همه اینها که بگذریم با توجه به حضور بیش از ۴۰۰ نفر هنرور در این صحنهها، چهار گرمخانه برای سربازان، هنروران، بازیگران و عوامل کار ایجاد شده بود تا کسی در اثر این سرمای شدید صدمه نبیند. همچنین با خرید پوشش های مخصوص سعی شد تا جلوی سرماخوردگی احتمالی بازیگران که میتوانست به ادامه کار لطمه بزند گرفته شود اما سرمای احمد آباد جدی تر از این حرفها بود و در نهایت باعث شد تا خیلی از عوامل و از جمله داوود میرباقری به شدت سرما بخورد و شبهای آخر با زدن چندین آمپول در سر صحنه حاضر شود و کار را ادامه دهد.
فرهنگ: قسمت چهاردهم حتما دوست دارید بدانید این صحنهها در چه شرایطی، چگونه و کجا مقابل دوربین رفت؟ صحنههای مربوط به کعبه و بناهای اطراف آن در منطقه احمد آباد مستوفی و در بخش وسیعی از زمینی ساخته شد که برای ساخت دکورهای سریال تهیه شده بود. این صحنهها در شب فیلمبرداری شد. جای شما خالی! این بخش از کار در زمستان سال ۱۳۸۷ و در شبهایی فیلم برداری شد که دمای هوا گاه به کمتر از ۱۲ درجه زیر صفر میرسید. آن روزها عوامل مختارنامه حدود ۲۰ روزی که این صحنه ها فیلم برداری میشد، هرچه لباس گرم در خانه داشتند بر تن میکردند و به دلیل حجم لباسی که بچهها بر تن داشتند، گاه تشخیص آدم ها در سر صحنه غیر ممکن بود!
فیلمبرداری صحنه حمله امویان به مکه نقطه اوج درخشانی از همکاری گروههای مختلف سازنده سریال همچون: تدارکات، صحنه، جلوههای ویژه، چهره پردازی، کارگردانی و... بود.
برای این بخش از کار حدود یک هفته گروه فیلمبرداری به شکلی فشرده کار کردند تا نورپردازی صورت گیرد. بخشی از نورپردازی هم در این مرحله به وسیله « بالن نوری» انجام شد که پیش از این در فیلم «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی مورد استفاده قرار گرفته بود. این بالن با کمک یک جرثقیل با طول دکل پنجاه متر بر فراز دکور قرار میگرفت تا شرایط نوری مناسب برای فیلمبرداری این بخش فراهم شود.
گروه جلوه های ویژه میدانی و گروه تدارکات سریال نیز در این مرحله دست به دست هم دادند تا امکانات مورد نیاز برای فیلمبرداری آماده شود.
برای این بخش از کار نیاز به تهمیدات خاصی بود که با کمک آن بتوان گویهای آتیشینی را که در واقع گلولههای آتشین منجنیق هستند، به صورت همزمان به طرف ضلع شرقی دیوار کعبه پرتاب و به وسیله آن آتش سوزی پرده کعبه را به تصویر کشید.
گروه تدارکات با فراهم کردن حجم عظیمی از داربست، دکلی حدودا ۴۰ متری را ساخت که بر کعبه مسلط بود. با کمک این دکل یک خط پرتاب فراهم شد و در شبهای فیلمبرداری، گروه جلوههای ویژه میدانی پس از محاسبات دقیق ریاضی، بر بالای این دکل قرار گرفت و به وسیله سیم بکسلهایی که یک سر آن به دکل وصل بود و سر دیگرش به کف زمین مکه، گویهای آتشین را به سمت پایین میفرستاد.
البته در نسخه نهایی این سیم بکسلها به وسیله جلوههای ویژه رایانهای حذف شد اما خاطره آن شبهای سرد با هیچ نرمافزاری از ذهن بچههای مختارنامه محو نمیشود.
بد نیست بدانید برای این بخش از کار حدود ۱۵۰۰ لیتر گازوئیل، ۸۰۰ لیتر بنزین و۵۰۰ لیتر نفت سفید تهیه شد و طی هماهنگی با آتش نشانی ۴ دستگاه اتوموبیل آتش نشانی برای برای خاموش کردن آتش احتمالی در سر صحنه حضور داشتند که البته در بخش باران مکه، از آنها به عنوان باران ساز استفاده شد. یک دستگاه آمبولانس هم برای مواقع ضروری در سر صحنه حاضر بود که خوشبختانه نیازی به استفاده از آن پیش نیامد.
از همه اینها که بگذریم با توجه به حضور بیش از ۴۰۰ نفر هنرور در این صحنهها، چهار گرمخانه برای سربازان، هنروران، بازیگران و عوامل کار ایجاد شده بود تا کسی در اثر این سرمای شدید صدمه نبیند. همچنین با خرید پوشش های مخصوص سعی شد تا جلوی سرماخوردگی احتمالی بازیگران که میتوانست به ادامه کار لطمه بزند گرفته شود اما سرمای احمد آباد جدی تر از این حرفها بود و در نهایت باعث شد تا خیلی از عوامل و از جمله داوود میرباقری به شدت سرما بخورد و شبهای آخر با زدن چندین آمپول در سر صحنه حاضر شود و کار را ادامه دهد.