تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۵۵
۰
کد مطلب : ۱۵۴۶۰
نشست بررسی ابعاد تاریخی و دینی سریال مختارنامه

برخی مورخین چهره مختار را تخریب کردند

برخی مورخین چهره مختار را تخریب کردند
فرهنگ-تاريخ: محمدحسین رجبی دوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین‌(ع) در نشست تخصصی بررسی ابعاد تاریخی و دینی سریال تلویویزنی مختار‌نامه که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات برگزار شد؛ اظهار داشت: تاریخ اسلام را بیشتر اهل تسنن به دلیل اینکه حکومت در اختیار آنان بود؛ نوشته‌اند، به همین دلیل چهره مختار در تاریخ به شدت خراب شده است و اسم‌های مانند کذاب، کاهن و کسی که ادعای نبوت کرده معرفی شده است.

وی افزود: این در حالی است که اهل بیت‌(ع) برای او طلب رحمت کرده‌اند؛ و بزرگان دین مانند علامه حلی یک رساله برای مختار نوشت و در عصر اخیر حاج عباس قمی و آیت‌الله خویی چهره مختار را تایید کردند و از جانب او به نقل حدیث پرداختند.

رجبی با بیان اینکه در علم حدیث اگر به اعتقادات راوی شک شود؛ حدیث نقل شده از جانب او را نمی‌پذیرند؛ گفت: عالم رجالی مانند آیت‌الله خویی از مختار حدیث نقل می‌کند و این نشانه اعتبار تاریخی و تایید تاریخی مختار است. تنها کشتاری که هیچ آزاده‌ای آن را رد نکرده و مذموم ندانسته، انتقام مختار از قاتلین امام حسین‌(ع) بوده است امام رضا فرمود: در آیه قران سفارش شده است که به اهل بیت احترام کنید و اگر قرآن سفارش به ظلم به اهل بیت می‌کرد بد‌تر از کربلا اتقاق نمی‌افتاد.

وی در پاسخ به کسانی که مختار را کذاب می‌خواندند و باور دارند مختار خونخواهی امام حسین‌‌(ع) را برای حکومت بهانه کرده بود؛ افزود: مختار نمی‌توانست با توجه به فضایی که در کوفه یا مدینه آن زمان حاکم بود بدون تدابیر وی‍‍ژه بگوید قصد خون‌خواهی از قاتلین امام حسین‌(ع) دارد که در آن زمان او را از بین می‌بردند و مختار از طریق طاغوتی مانند عبدالله بن زبیر خواست که به اهدافش برسد که در این امر موفق شد.

این کار‌شناس تاریخ با طرح این پرسش که چرا تاریخ نویسان عرب چهره مختار را مخدوش کردند اذعان داشت: ‌ مختار اشرافیت عرب را به شدت در هم کوبید و اشراف جنایت کار که حادثه کربلا را ایجاد کرده بودند نابود کرد و اموال انان را از انان می‌ستاند و به ایرانیان می‌داد.

وی گفت: سریال مختار نامه برخلاف سریال یوسف پیامبر‌(ع) که متن قرآنی است مورد پذیرش تمام مسلمانان است مختار نامه سریالی است که با کینه بعضی از اعراب و با موج منفی روبرو خواهد شد.

رجبی ادامه داد: عبدالله بن زبیر به قدرت و شهرت حریص بود با اینکه زبیر به اهل‌بیت ارادت داشت، عبدالله پدر را به خاطر حفظ شهرت طلبی‌اش خراب کرد؛ از دیگر ویژگی شخصیتی عبدالله زبیر، بی‌سیاست بودنش در فهم مسائل سیاسی است و با اینکه موفق شد در دوره‌ای از تاریخ از خراسان تا مصر را تصرف کند و با بی‌سیاسیتی همه را از دست داد.

وی افزود: در دوره زبیر سه کانون قدرت درجهان اسلام؛ نخست مروان حکم اموی در شام؛ دوم مختار در کوفه و سوم زبیر در مکه و مدینه وجود داشت. با اینکه مختار ثقفی در قیام و خونخواهی از امام حسین‌(ع) لشگر عمر بن زیاد را شکست داده بود و حکومت اموی ضعیف شده بود به جای اینکه حکومت مروان را برچیند و کار امویان یکسره کند؛ با حمله به کوفه، مختار ثقفی را به قتل رساند و سپس توسط مروان حکم و بی‌تدبیری خویش شکست خورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما