تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۰۱
۰
کد مطلب : ۱۵۴۳۲

پیشنهاد تاسیس بنیاد تعزیه

پیشنهاد تاسیس بنیاد تعزیه
فرهنگ: دکتر محمد ناصربخت، استاد دانشگاه و پژوهشگر نمایش و ادبیات نمایشی در مراسم رونمایی پیشخوانی در تعزیه گفت: خیلی خوشحالم که این مجموعه ثبت و ضبط شده است و امیدوارم این امر موجب برداشتن گام‌های بلندتری در این عرصه باشد تا به تمامی گنجینه‌های فرهنگی و هنری توجه بیشتری شود.

ناصر بخت افزود: تعزیه نمایشی آوازی و روایی است و بسیاری از بزرگان موسیقی درباره اهمیت تعزیه سخن گفته‌اند و معتقدند که هرگاه موسیقی در تنگناهای تاریخی قرار می‌گرفت، تعزیه موجب حفظ و امنیتش می‌شود و آن را در خود نگهداری می‌کرد.

وی تصریح کرد: ما امسال با ثبت جهانی تعزیه همراه هستیم و این اتفاق بسیار خوبی در این زمینه است اگر تا به حال پژوهشگرانی به صورت انفرادی و یا سازمان‌های به صورت گاه گاهی در بخش تعزیه پژوهش و فعالیت داشتند، دیگر باید با نگاهی دقیق‌تر و در بعدی وسیع تر به این موضوع نگاه کنند و با حفظ آگاهی و شناخت دقیقتر در این عرصه بشتابند.

ناصربخت در ادامه تصریح کرد: ما الان در دوران اوج تعزیه نیستیم و تعزیه دستخوش تغییراتی قرار گرفته است همانطور که همه می‌دانیم در تکیه دولت نزدیک به ۴۰۰ پرده تعزیه اجرا می‌شد اما در دوره‌ای می‌بینیم این بنای مهم تخریب می‌شود و اجرای آن قدغن می‌شود و تعزیه به روستاها کشانده می‌شود و غیر بازیگرها نیز به اجرای نقش و خواندن آواز در آن مشغول می‌شوند و همین امر موجب شد تا بسیاری از نسخه‌ها کوتاهتر و از اصل خود دور شوند.

این استاد دانشگاه افزود: در کتابخانه واتیکان تاکنون ۱۰۵۵ نسخه تعزیه ثبت شده است که تعدادی از آنها شبیه هم هستند.

ناصربخت در پایان گفت: باید بنیاد تعزیه تاسیس شود تا بتوان از میان جوانان نیروهای کارآمد و تعزیه آموخته ای پرورش یابد تا شاهد تاثیر عوامل بیرونی مانند: سینما، تلویزیون و ... در شیوه بازی بازگیران نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما