تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۱
۰
کد مطلب : ۱۵۳۲۳

۳ رمان عاشورايی حميد كرمی آماده انتشار است

۳ رمان عاشورايی حميد كرمی آماده انتشار است
فرهنگ: حمید كرمی كه این روزها در حال بازنویسی سه رمان عاشورایی است، از به پایان رسیدن نگارش اولین كتاب از این سه مجلد خبر داد. این رمان «حجة‌الوداع» نام دارد و وقایع ‌آن از لحظه آغاز حركت امام حسین(ع) به سمت مكه آغاز می‌شود.

كرمی درباره نحوه نگارش این سه مجموعه گفت: در این كتاب هر جا شخصیت‌های داستانی نقش پررنگی می‌یابند، داستان را نگه داشته و به شخصیت پرداخته‌ام. در حجة‌الوداع داستان از زمان حركت امام(ع) به سمت مكه است و اینكه هنوز حركت امام(ع) آغاز نشده كه مسلم را به سمت كوفه می‌فرستد كه بعد از حركت دادن مسلم، ‌داستانی درباره شخصیت مسلم آغاز می‌شود.

وی افزود: كتاب حجة‌الوداع كه اولین رمان این مجموعه است، تا لحظات پایانی زندگی امام(ع) توصیف شده است. این كتاب راوی سوم شخص دارد.

به گفته كرمی، در این كتاب‌ها برخی مشتركات منابع و ناگفته‌هایی از تاریخ كه تا به حال كمتر مد نظر قرار داشته، بیان شده‌اند.

این شاعر همچنین با بیان اینكه دو مجلد دیگر این مجموعه به لحاظ داستانی مستقلند، گفت: كتاب‌های «مسلم‌بن‌عقیل» و «زهیربن‌قین»، نیز هم‌ اكنون در حال بازنویسی‌اند.

این كتاب‌ها نیز راوی سوم شخص دارند، فقط در كتاب زهیر‌بن‌قین، بعد از او، داستان را حضرت سكینه(س) روایت می‌كند. نگارش این كتاب‌ها به گونه‌ای است كه هر داستان برای خودش تمام می‌شود و خواننده طبق علاقه‌اش به زندگی هر كدام از این شخصیت‌ها، می‌تواند آن كتاب خاص را مطالعه كند.

شاعر «بر شانه‌های كوهستان»، درباره منابع مورد استفاده و كارهای پژوهشی‌اش در نگارش این مجموعه توضیح داد: در این كتاب اغلب مقتل‌ها و كتاب‌های تاریخی مانند مقتل‌الطالبین، معجم‌البلدان، ناسخ‌التواریخ، جلد ۴۴ و ۴۵ بحارالانوار مجلسی و بسیاری از آثار تاریخی مرتبط را مطالعه كردم و تقریبا بیشتر اشتراكات را از كتاب‌های مختلف بیرون كشیدم. در برخی موارد نیز با استنباط خودم از منبع برداشت‌هایی كرده‌ام و سعی داشتم موارد ناگفته یا كمتر پرداخته شده را نیز در این آثار بیاورم.

به گفته كرمی،‌ این كتاب به نشر الهام سپرده شده است.

«بر شانه‌های كوهستان»(مجموعه شعر)، «گزیده ادبیات معاصر(۲۳)»، «سایه‌روشن‌های ویدر»(مجموعه شعر) ‌و «تصحیح دیوان ناصرعلی سرهندی» نیز از دیگر آثار این پژوهشگر به شمار می‌آیند.
مرجع : خبرگزاری كتاب ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما